:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
طرح ترامپ برای ایران، سوریه، عراق، یمن، سودان، سومالی و لیبی

90 روز توقف و ممنوع شدن ویزای آمریکا برای ایرانیان و شش کشور، ترامپ: از سرگيري صدور ويزا بعد از 90 روز

دونالد ترامپ صدور ویزای ایالات متحده آمریکا برای شهروندان ایران را به مدت 90 روز به حالت تعلیق در آورد‏ و صدور ويزا براى مهاجرت، ديدار، دانشجويى، كار و غيره از ايران و ٦ كشور را به مدت 9٠ روز متوقف ميكند و قابل توجه است که کشورهای عربستان و امارات و پاکستان وافغانستان در این لیست نیستند. این دستور بیش از همه پناهجویان سوریه را از ورود به آمریکا محروم می کند
کد خبر: ۸۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
خبراقتصادی - دانالد ترامپ با دستور ویژه ریاست جمهوری، شهروندان ایران، سوریه، لیبی، سودان، عراق و یمن را به مدت 90 روز از ورود به ایالات متحده منع کرد. اين دستور ابتدا 30 روز بود، اما به 90 روز افزايش يافته است. 


این طرح شامل کسانی که دارای کارت سبز و اقامت دائم هستند نمی شود اما کسانی که ویزای چند بار ورود دارند به محض خروج تا 90 روز آینده نمی توانند به آمریکا بروند. 

از سرگيري صدور ويزا بعد از 90 روز 

رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش برای فرونشاندن واکنش‌ها نسبت به دستور "بررسی و کنترل شدید" مهاجران و خارجی‌ها تاکید کرد: زمانی که ظرف ۹۰ روز آتی سیاست‌های امنیتی مناسبی تعیین شوند، آمریکا صدور ویزا برای تمامی کشورها را از سر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس دستوری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در روز جمعه امضا کرد مهاجران از هفت کشور مسلمان از ورود به آمریکا منع شدند. این تصمیم اعتراضات گسترده‌ای را در بسیاری از فرودگاه‌های آمریکا به همراه داشت؛ جایی که برخی مسافران از این کشورها سرگردان و مستاصل شده بودند.

ترامپ گفت: باید شفاف سازی کنم که این دستور آنطور که رسانه‌ها به اشتباه می‌گویند ممنوعیت ورود مسلمانان نیست. این هیچ ارتباطی به مذهب ندارد بلکه به ترور و حفظ امنیت کشور ما مربوط می‌شود. در سراسر جهان ۴۰ کشور مختلف وجود دارند که مسلمان هستند اما شامل این دستور نمی‌شوند.

وی افزود: زمانی که ظرف ۹۰ روز آتی مطمئن شویم که امن‌ترین سیاست‌ها را بررسی و اجرا کرده‌ایم صدور ویزا برای تمامی کشورها را از سر خواهیم گرفت.



بر اساس این فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا، شهروندان کشورهای ایران، عراق، سودان، سومالی ، لیبی ، سوریه و یمن اجازه ورود به این کشور را نخواهند داشت. 
بر اساس گزارش های منتشره، از امروز و بر اساس فرمان اجرایی جدید ترامپ، صدور ویزا موقتا برای شهروندان این 7 کشور در سفارت خانه های آمریکا ممنوع خواهد شد.
ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که در 100 روز اول ریاست جمهوری خود، فرایند اخراج 'بیش از دو میلیون مهاجر غیرقانونی' را، که مرتکب خلاف شده اند، از خاک ایالات متحده آغاز خواهد کرد و خواستار حکم زندان حداقل دو ساله برای کسانی شد که اخراج شده اند اما برای ورود مجدد به آمریکا تلاش کرده اند. 
اخراج مهاجران غیرقانونی و وضع ممنوعیت های شدید بر مهاجرت به آمریکا، از جمله مهمترین وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ از زمان شروع فعالیت های انتخاباتی او بوده اند. 
لغو مجوزهای سفر توریستی بدون ویزا میان آمریکا و کشورهایی که در بازگرداندن مهاجرات غیرقانونی خود همکاری نکنند، از جمله دیگر برنامه های اعلام شده ترامپ بود.

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند، رئیس‌جمهور جدید آمریکا  روز (چهارشنبه) دستورات اجرایی را برای اعمال محدودیت بر پناهجویان، ویزا و مهاجرت امضا خواهد کرد؛‌ اقدامی که نشان می‌دهد دونالد ترامپ یک به یک به وعده‌های انتخاباتی‌ افراطی‌اش عمل می‌کند.

روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری سی‌.ان‌.ان گزارش دادند، دونالد ترامپ قرار است امروز در جمع کارمندان وزارت امنیت داخلی که مسئول رسیدگی به حوزه مهاجرت است سخنرانی و دستورات اجرایی را درخصوص پناهجویان و امنیت ملی امضا کند.

ترامپ اواخر روز سه‌شنبه در توئیتر نوشت: فردا روز بزرگی برای "امنیت ملی" است. در بین مسائل مختلف، ساخت دیوار معروف نیز قرار دارد.

ترامپ کمپین انتخابات ریاست جمهوری‌اش را با وعده ساخت دیواری در مرز آمریکا با مکزیک آغاز کرد.

وی همچنین درخواست کرده تا زمانی که مقامات بتوانند نظارت، کنترل و بررسی بهتری بر افرادی که وارد آمریکا می‌شوند، داشته باشند، ورود مسلمانان به این کشور به طور کامل متوقف شود.

اما هنوز مشخص نیست که جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا چطور این دستورات را اجرا خواهد کرد چراکه در جلسه تاییدش اعلام کرد که این دیوار مرزی به زودی ساخته نخواهد شد.


انتظار می‌رود ترامپ روز پنجشنبه دستورات اجرایی را نیز درخصوص مهاجرت و شهرهای "حفاظت شده" امضا کند، شهرهایی که در آنها مقامات محلی از همکاری با مقامات دولت فدرال درخصوص مسائلی چون رسیدگی به مهاجران غیرقانونی برای اخراج از کشور امتناع می‌کنند.

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست این دستورات مهاجرت و دسترسی به آمریکا را برای پناهجویان و دارندگان ویزا از "کشورهای خطرناک مسلمان" عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن محدود می‌کند. شهروندان بسیاری از این کشورها در حال حاضر با موانع بزرگی در به دست آوردن ویزای آمریکا مواجه شده‌اند. در لیست کشورهایی که به این بهانه از سوی ترامپ تهیه شده نام عربستان که اتباع این کشور در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشتند، یا پاکستان و افغانستان دیده نمی‌شود!

کارشناسان مهاجرت به این روزنامه گفتند: این دستورات پذیرش کل پناهجویان از جمله افرادی که از جنگ داخلی سوریه فرار کرده و به دنبال پناهگاه هستند را به مدت ۱۲۰ روز و صدور ویزای مهاجرت و غیرمهاجرت را برای افرادی که از کشورهای با اکثریت مسلمان می‌آیند به مدت ۳۰ روز متوقف خواهد کرد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات مطلع نوشت: استیو بانون، استراتژیست ارشد ترامپ، جف سشنز، دادستان کل آمریکا و دیگر مشاوران ارشد رئیس‌جمهور به شدت در تصمیم‌گیری‌ها درخصوص این دستورات دخالت داشته‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا استدلال می‌کرد که چنین اقداماتی به احساسات ضدآمریکایی دامن می‌زند، بهانه‌ای برای جذب نیرو به تروریست‌ها می‌دهد و بعضی کشورهای خاورمیانه را که آمریکا برای مبارزه با افراط‌گرایی خشن به آنها نیاز دارد، خواهد رنجاند.

با این حال در دسامبر سال ۲۰۱۵ قانونی در کنگره آمریکا وضع شد و به امضای باراک اوباما رسید که محدودیت‌هایی برای ورود به آمریکا را برای شهروندان ۳۸ کشور اعمال می‌کرد.

اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا "کشورهای حامی تروریسم" از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند انگلیس، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

اوباما هفت كشور را منبع تروريسم اعلام كرد 

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید دولت پیشین آمریکا نیز محدودیت مشابهی را به مدت شش ماه علیه پناهجویان عراقی اعمال کرده بود و همچنین این دولت اوباما بود که ایران، سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی و سودان را منبع تروریسم نامید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از محکومیت جهانی فرمان اجرایی ترامپ درباره جلوگیری موقت از ورود اتباع 7 کشور مسلمان به خاک آمریکا، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای در صفحه فیسبوکش تأکید کرد این کشور پس از اتمام دوره 90 روزه صدور روادید برای تمامی کشورها را از سر خواهد گرفت.

وی نوشت: «آمریکا یک کشور سربلند متشکل از مهاجرین بوده و ما به همدردی با آنهایی که از سرکوب می‌گریزند ادامه خواهیم داد اما این کار را توأمان با حفاظت از شهروندان و مرزهای‌مان انجام خواهیم داد. آمریکا همیشه سرزمین آزادی و منزلگاه شجاعت بوده است.»

«همانگونه که رسانه‌ها می‌دانند اما اعلام نمی‌کنند ما آن [آمریکا] را آزاد و ایمن نگه خواهیم داشت. خط‌مشی من به مانند آنچیزی است که رئیس‌جمهور اوباما در سال 2011 انجام داد و صدور ویزا برای پناهندگان عراقی را برای شش ماه ممنوع اعلام کرد. هفت کشوری که در دستور اجرایی نام برده شده‌اند همان کشورهایی هستند که قبلا توسط دولت اوباما به عنوان منبع تروریسم معرفی شده‌اند. باید به وضوح بگویم، برخلاف آنچه رسانه‌ها به نادرستی گزارش می‌کنند، این ممنوعیتی علیه مسلمانان نیست.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه بیانیه می‌گوید: «این [ممنوعیت] ارتباطی با دین ندارد بلکه با تروریسم و ایمن نگه داشتن کشورمان مرتبط است. بیش از 40 کشور مختلف در جهان وجود دارند که اکثریتی مسلمان داشته و از این دستور متأثر نشده‌اند. ما طی نود روز آینده و پس از آنکه اطمینان حاصل کردیم ایمن‌ترین خط‌مشی‌ها را بازبینی و اجراء کرده‌ایم، بار دیگر به صدور ویزا خواهیم پرداخت.»

ترامپ ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر یعنی سوریه، عراق، سودان، لیبی، سومالی و یمن را حداقل به مدت 90 روز ممنوع اعلام کرده است.

متن فرمان اجرایی‌ که ترامپ روز جمعه آن را امضا کرد شامل تعلیق برنامه اجازه ورود پناهندگان به آمریکا برای 120 روز، ممنوعیت ورود پناهندگان سوری تا زمان اعمال "تغییرات جدی" که "با منافع ملی سازگار است، "تعلیق 90روزه ورود از عراق، سوریه و کشورهایی که "موجب نگرانی" هستند، است. در این دستور مستقیماً از ایران نام برده نشده اما به قوانینی اشاره می‌کند که احتمالاً شامل حال اتباع ایران هم خواهد شد.

ترامپ ، ساخت دیوار بین امریکا و مکزیک را امضا کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری تازه آمریکا ، امروز چهارشنبه با صدور حکم ویژه ای طرح ساخت دیوار مرزی میان کشورش و مکزیک و تعیین مقررات تازه برای جلوگیری از ورود برخی از مهاجران را امضا کرد.

ساخت دیوار بین امریکا و مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران یکی از وعده های اصلی ترامپ در پیش از برگزاری انتخابات و تبلغیات انتخاباتی بوده است. 
وی صبح چهارشنبه در گفت و گو با شکبه خبری' ا بی سی' بار دیگر تاکید کرد که دولت مکزیک در نهایت' به شکلی' هزینه های مربوط به این دیوار مرزی را که قرار است به طول 3 هزار و 200 کیلومتر میان دو کشور کشیده شود، تقبل خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی بنای این دیوار را آغاز خوهد کرد، فقط گفت:خیلی زود و تکرار کرد همان طور که از ابتدا گفته است در نهایت هزینه های آن از طریق آنچه که در رابطه با مکزیک اتفاق خواهد افتاد، تامین خواهد شد.
ترامپ بدون اشاره به جزییاتی در این زمینه مدعی شد که قادر خواهد بود این هزینه ها را از محل مبادلات مالی با کشور مکزیک تامین کند و اضافه کرد که گرچه ممکن است این مبادلات پیچیده باشند اما قطعا عملی خواهند شد.
وی به این نکته نیز اشاره کرد که چنین تصمیمی نه تنها به نفع مردم آمریکا بلکه در نهایت به نفع مردم مکزیک نیز خواهد بود چرا که آمریکا خواهان یک مکزیک با ثبات و مستحکم است.
رئیس جمهوری جدید آمریکا بار دیگر در مورد آغاز اجرای این طرح تاریخ دقیقی ارائه نداد، اما گفت هدف او شروع هر چه سریع تر این طرح بوده و پیش بینی می کند که ظرف چند ماه آینده اجرای عملی آن آغاز خواهد شد.