:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
سایه یکساله برجام بر سر اقتصاد ایران

افزایش امیدواری‌ها در توسعه صنعت هوانوردی

یک کارشناس صنعت هوانوردی معتقد است آنچه که در طول ماه‌های گذشته و پس از اجرایی شدن برجام به وقوع پیوسته، می‌تواند آغاز فرآیند طولانی توسعه صنعت هوایی کشور باشد.
کد خبر: ۸۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷

اقتصادگردان- علی بحیرایی با بیان این مطلب اظهار کرد: در طول سال‌های سخت تحریم، صنعت هوایی ایران توانست با اتکا به داشته‌های خود و توان نیروهای متخصص انسانی، به حیات خود ادامه دهد و در این چارچوب با وجود تمام محدودیت‌ها جایگاه خود را تا حدی حفظ کند.

به گفته وی، با وجود تمام این اقدامات محدودیت‌های جدی ایرلاین‌های ایرانی، در خرید هواپیماهای جدید، دریافت قطعات یدکی برای هواپیماهای زمین‌گیر و حتی گرفتن سوخت در فرودگاه‌های بین‌المللی باعث شد صنعت هوایی ایران نتواند در رقابت با شرکت‌های خارجی فعالی در منطقه سهم خود را از بازارهای بین‌المللی حفظ کند.

این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به بالا رفتن سهم شرکت‌های خارجی از فروش بلیت به مسافران ایرانی اظهار کرد: این خبر که در طول سال ایرانی‌ها چند میلیارد دلار از شرکت‌های خارجی بلیت تهیه می‌کنند نشان از آن دارد که اوضاع چندان به نفع ما نبوده و ما زیان‌های کلانی را متحمل شده‌ایم.

بحیرایی ادامه داد: این روند منفی پس از اجرایی شدن برجام تا حد زیادی متوقف شد. پس از آنکه شرکت‌های ایرانی توانستند بار دیگر مذاکرات رسمی خود را با هواپیماسازان مطرح از سر بگیرند که این موضوع از یک طرف به عقد قراردادهای جدید برای خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ انجامید و از سوی دیگر شانس بلند شدن دوباره هواپیماهای زمین‌گیر افزایش پیدا کرد. این شانس به وجود آمده که طرفین دوباره روی بازگشت شرکت‌های ایرانی به عرصه رقابت‌های بین‌المللی حساب کنند و از این طریق ایران بازار از دست رفته خود را پس بگیرد.

وی با اشاره به کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی که کشورهای غربی مانند آمریکا در فرآیند لغو کامل تحریم‌ها در صنعت هوایی ایران به کار بسته‌اند، عنوان کرد: شرکت‌های ایرانی طبق مفاد رسمی برجام توانستند از اتفاقاتی که در طول مذاکرات افتاده، بهره‌برداری کنند و این موضوع برای ایران‌ایر به عقد قراردادهای رسمی منجر شد و مذاکرات در دیگر شرکت‌ها نیز ادامه دارد. با این وجود دولتمردان آمریکایی همچنان تلاش می‌کنند عقد این قراردادها با مشکلاتی مواجه شود.

این کارشناس ادامه داد: ورود نخستین هواپیما به ایران، می‌تواند این پیام رسمی را داشته باشد که دیگر امکان تداوم تحریم‌های بین‌المللی وجود نخواهد داشت و با توجه به نیازی که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار ایران دارند، حتی این کارشکنی‌ها نیز نمی‌تواند ادامه داشته باشد. با این وجود ما باید تمام گزینه‌های خود را در بازارهای بین‌المللی حفظ کنیم تا حتی در صورتی که آمریکا قصد سنگ‌اندازی داشته باشد، سبد انتخاب‌های ایران متنوع بوده و در مقابل آنها مقاومت کند.

بحیرایی خاطرنشان کرد: آنچه بیشترین اهمیت را برای صنعت هوایی ایران دارد، تلاش و برنامه‌ریزی برای بازپس‌گیری بازاری است که در طول سال‌های گذشته از سوی شرکت‌های هواپیمایی منطقه غصب شده است. ما در صورتی که تنها در همین حوزه فعالیت‌های خود را ادامه دهیم، امکان به دست آوردن سودهایی وجود خواهد داشت که بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به هواپیماهای جدید را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و نتیجه برجام را به طور کامل در صنعت هوایی ایران نمایان خواهد کرد.