:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در سال 2016 در ابعادی جهانی

پنج گرایش که به پرداخت‌های موبایلی شکل دادند

با رواج عمومی گوشی‌های همراه در سرتاسر جهان و گسترش بیش از پیش تجارت مبتنی بر موبایل، ظرفیت این بازار طی 10 تا 20 سال آینده بالا باقی می‌ماند. برای ارائه‌کنندگان پرداخت، پذیرندگان و برندها که همه برای اول شدن در استفاده از حق موبایل و پذیرش گسترده در میان مصرف‌کنندگان تقلا می‌کنند، مطمئنا مخاطرات زیادی وجود دارد.
کد خبر: ۸۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸



خبراقتصادی - به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،تجارت موبایلی در سال 2016 در 46 بازاری که مورد پژوهش دیجیتالی «یورومانیتور اینترنشنال»هستند به حدود 972.25 میلیارد دلار رسید.

جالب‌تر آنکه انتظار می‌رود پرداخت‌های موبایلی تا سال 2021 به مرز 3 تریلیون دلار برسد. در حالی که این حجم عظیم از مبادله پول از طریق ابزارهای کوچک صورت می‌گیرد، پرداخت‌های مبتنی بر موبایل تنها به حدود 11 درصد از حجم کل پرداخت‌های کارتی مصرف‌کنندگان در سراسر این بازارها در سال 2021 خواهد رسید؛ این رقم برای سال 2016 حدود 5 درصد برآورد می‌شود.
با رواج عمومی گوشی‌های همراه در سرتاسر جهان و گسترش بیش از پیش تجارت مبتنی بر موبایل، ظرفیت این بازار طی 10 تا 20 سال آینده بالا باقی می‌ماند. برای ارائه‌کنندگان پرداخت، پذیرندگان و برندها که همه برای اول شدن در استفاده از حق موبایل و پذیرش گسترده در میان مصرف‌کنندگان تقلا می‌کنند، مطمئنا مخاطرات زیادی وجود دارد.
اینها پنج یافته ما از تازه ترین پژوهش جهانی است که درباره صنعت پرداخت‌های همراه انجام داده‌ایم:

چین نقش مهمی در داستان پرداخت‌های موبایلی ایفا می‌کند
منطقه آسیا-اقیانوسیه به رهبری چین نقش برجسته‌ای در پرداخت‌های موبایلی ایفا می‌کند.
چین از آغاز سال 2016 حدود 58 درصد از تجارت مبتنی بر موبایل - که در این 46 بازار مورد پژوهش انجام شده - را در اختیار گرفته است. براساس تازه‌ترین پژوهش «یورومونیتور اینترنشنال»، مصرف‌کنندگان چینی برای اولین بار در سال 2015 پرداخت‌های موبایلی بیشتری نسبت به پرداخت رایانه‌ای انجام دادند. انتظار می‌رود که مصرف‌کنندگان چینی در سال 2016 حدود 6/559 میلیون دلار از طریق موبایل پرداخت کنند.

این چرخش به سمت پرداخت‌های موبایلی که به‌طور ویژه در چین رخ داده است، می‌تواند ناشی از افزایش نفوذ گوشی‌های هوشمند و گسترش استفاده از اپلیکیشن‌های کاربرپسندی باشد که هر چه بیشتر به راحتی مصرف کمک می‌کنند. با رواج بیش از پیش گوشی هوشمند در میان مصرف‌کنندگان چینی – حتی در نواحی روستایی – به عنوان مجرایی برای مبادلات تجاری، انتظار می‌رود که طی دوره پیش‌بینی شده، موبایل جایگاه پیشرو خود را به مثابه فرم فاکتور (Form Factor) دلخواه مستحکم کند.

ذهنیت اولویت‌ده به موبایل در بریتانیا و ایالات متحده نیز پدیدار شده است
بنا بر تخمین «یورومانیتور اینترنشنال»، تا سال 2020 میلادی، به مانند چینی‌ها، در نزد مصرف‌کنندگان آمریکایی و بریتانیایی نیزخرید کالا و خدمات از طریق گوشی‌های همراه بر خرید رایانه‌ای پیشی خواهد گرفت.

در بریتانیا، 17 درصد از کل پرداخت‌های مصرف‌کنندگان از طریق یک ابزار انجام می‌شود که در این میان، موبایل با برقراری ارتباط اینترنتی و حالا هم با انجام امور تجاری، از هر ابزار دیگری ارجح‌تر است. انتظار می‌رود که در سال 2020 میلادی، حدود 38 درصد از تجارت دیجیتالی در بریتانیا – در سال 2015 این میزان 12 درصد بود – به وسیله گوشی همراه انجام گیرد. همچنین انتظار می‌رود که در ایالات متحده آمریکا نرخ تجارت دیجیتالی با گوشی همراه از 20 درصد در سال 2015 به 46 درصد در سال 2020 افزایش یابد؛ پیش‌بینی می‌شود که این کشور طی این دوره سریع‌ترین رشد را در این زمینه به خود ببیند.

با توجه افزایش مهارت مصرف‌کنندگان در خرید دیجیتالی آنلاین و همچنین افزایش تنوع کالاهایی که به صورت آنلاین قابلیت خریداری شدن دارند، علاقه به این نوع خرید در هر دوی این بازارها (آمریکا و بریتانیا) روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. در حال حاضر، خرید دیجیتالی اغلب کالاها و خدمات ‌زیر است؛ حتی مشاغل سنتی که معمولا با پول نقد کار می‌کنند مانند رانندگی تاکسی، آرایشگری و خدمات نظافت منازل ‌کنون رزرو و پرداخت‌شان را آنلاین کرده‌اند. گوشی‌های همراه به خاطر فوریت و راحتی انجام کار و مقدور کردن تجارت در همه مکان‌ها موردپسند مصرف‌کنندگان هستند.

بخش خدمات عامل توسعه تجارت موبایلی
بنا به پیمایشی که درخصوص گرایشات جهانی مصرف‌کنندگان توسط یورومانیتور اینترنشنال در سال 2016 صورت گرفت، خرید چیزهایی همچون پوشاک و لوازم جانبی و نیز وسایل شخصی و آرایشی به احتمال زیاد از مغازه‌ها انجام می‌گیرد. خریدهای مسافرتی که غالبا قیمت آنلاین‌شان ارزان‌تر است اکثرا از طریق رایانه انجام می‌شوند. در همین پیمایش، مصرف‌کنندگان جهانی خریدهای خدمات‌محور همچون اخذ بلیط، بارگیری (دانلود) فیلم و سریال و تحویل غذای آماده را معمول‌ترین خرید موبایلی‌شان گزارش کرده‌اند. فناوری دیجیتال تجارت خدمات‌محور را در شماری از اشکال نوین مقدور کرده است. به ویژه، واریانس میان ابزارهایی که برای تحویل غذا استفاده شده نسبت به همه اقلام کمتر بوده است به  که 26 درصد از مصرف‌کنندگان خرید آنلاین خود را از طریق رایانه و 20 درصد نیز از طریق گوشی هوشمند انجام داده‌اند.

نسل‌های جوان‌تر پیشگام گذار به تجارت همراه هستند
نسل‌های موفق نه‌تنها مصرف‌کنندگانی‌اند که کیف پول‌های فردا را کنترل می‌کنند بلکه به احتمال زیاد مصرف‌کنندگانی‌اند که فناوری‌های نوین را به کار می‌گیرند. مطمئنا روش‌های نوین پرداخت را نباید از این قضیه مستثنی کرد. این زیرمجموعه که به گروه جمعیتی بزرگتری تعلق دارد، نه تنها بخشی از جمعیت را نمایندگی می‌کند که احتمال اتخاذ روش‌های نوین مرورگری (browsing) و خرید توسطش بیشتر است بلکه عاملی مهم در رشد آتی تجارت نیز محسوب می‌شود.

نسل هزاره یا متولدین دهه 80 میلادی- که در هزاره جدید به بلوغ رسیدند – در سال 2015 حدود 30 درصد از درآمد ناخالص را در مقایسه با دیگر نسل‌ها در اختیار داشتند. تا سال 2025، با اضافه شدن نسل  zیا همان متولدین سال‌های میانی دهه 90 و سال‌های آغازین دهه 2000 که ویژگی‌های مشابهی با نسل هزاره دارند، این دو نسل 47 درصد از درآمد ناخالص را در اختیار خواهند داشت. بدون تردید، این دو نسل برای هر برنامه تجاری دیجیتال در آینده نقش مهم و کلیدی خواهند داشت.

بنا به پیمایش گرایشات جهانی مصرف‌کنندگان‌ توسط«یورومانیتوراینترنشنال» در سال 2016، در میان همه نسل‌ها احتمال بیشتری هست که نسل هزاره کالا یا خدمات را به وسیله گوشی همراه خریداری کرده باشند. طبق این گزارش، بیش از 80 درصد این نسل در مقایسه با 75 درصد نسل پُرزایی (Baby Boomer) یا همان متولدین دهه 1950، خرید موبایلی انجام داده‌اند. پس از نسل هزاره، نسل z بیشترین خرید همراه را با یک روال مکرر انجام می‌دهند.

در انتظار ورود به جریان اصلی پرداخت‌های از راه نزدیک
هم‌اکنون پرداخت‌های همراه از راه دور، بزرگ‌ترین عنصر پرداخت‌های همراه به شمار می‌روند اما یک مزیت نوظهور نیز وجود دارد: پرداخت‌های از راه نزدیک. این هنگامی است که مشتری گوشی همراه را به عنوان جایگزینی برای ابزار پرداخت فروشنده می‌بیند. انتظار می‌رود تا آغاز سال 2016 میلادی، ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار پرداخت‌های همراه با ارزشی حدود 9/33 میلیارد دلار باشد. صنعت برتر در این پرداخت‌ها محیط خرده‌فروشی است که بازتاب حجم کلی صنعت مزبور است. برای مثال، 61 درصد از تمام پرداخت‌های موبایلیاز راه نزدیک (نزدیک برد) در ایالات متحده در سال 2015 در محیط خرده‌فروشی صورت گرفته است.

در حالی که صحبت‌های زیادی درباره چشم‌انداز پرداخت‌های نزدیک به ویژه از زمان ورود Android Pay، Apple Pay، و Samsung Pay به بازار انجام شده است، این نوع پرداخت نوظهور رواج عامی که زمانی عده‌ای فکر می‌کردند خواهد داشت را پیدا نکرده است. سرانجام، پرداخت موبایلی باید به اندازه روش‌های سنتی پرداخت ارزان، مطمئن و آسان باشد تا به عنوان یک گزینه قابل دوام جای خود را در میان مشتریان باز کند. عرضه‌کنندگان پرداخت موبایلی برای تشویق گسترش وسیع‌تر و تضمین به کارگیری بیشتر آن باید یک ارزش افزوده تدارک ببینند که می‌تواند در اشکال بسیاری از جمله پس‌انداز پولی، بهبود امنیت، کاربری آسان، راحتی یا افزایش ثبات مشتری ظاهر شود.