:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

ثبت سيم‌كارت‌هاي بي‌هويت؛ نيازي به فروشنده و مالك سابق سيم‌كارت نيست

موضوع ثبت سيم‌كارت‌هاي فاقد هويت آنجا حساس مي‌شود كه اگر شما سيم‌كارت و شماره موبايل فردي را همراه داشته باشيد، مي‌توانيد با داشتن كارت ملي، آن را به نام خود بزنيد و نيازي به حضور مالك قبلي سيم‌كارت يا فروشنده سيم‌كارت نيست.
کد خبر: ۸۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
به گزارش صبحانه، بررسي آماري نشان مي‌دهد به ازاي هر ايراني بالاي ۱۵سال، سه سيم‌كارت در كشور وجود دارد. آمارهاي موجود از وجود ۱۵۰ميليون سيم‌كارت در كشور حكايت دارد كه تنها حدود ۷۹ميليون سيم‌كارت يعني كمي بيشتر از ۵۰ درصد اين سيم‌كارت‌ها فعال هستند.

از يك سال پيش تاكنون و با توجه به افزايش مشكلات اجتماعي و فرهنگي ناشي از فقدان مالك مشخص، مسوولان مربوطه بارها بر احراز هويت مالكان سيم‌كارت‌هاي تلفن همراه در كشور تاكيد كرده‌اند و آن طور كه وزير ارتباطات مي‌گويد طي يك سال گذشته ۵۰ ميليون سيم‌كارت ساماندهي شده اما تا يك ماه گذشته ۱۰ميليون سيم‌كارت بي‌هويت باقي مانده‌اند.

در اين ميان با اعلام فرصت يك ماهه براي تعيين تكليف اين سيم‌كارت‌ها تاكنون صاحبان ۴ميليون سيم‌كارت اقدام به تكميل اين فرآيند كرده‌اند اما همچنان ۶ ميليون سيم‌كارت در كشور بدون هويت هستند كه بنا بر وعده مسوولان از فردا غيرفعال خواهند شد.

در اين ميان، يكي از اپراتورهايي كه حجم قابل توجهي از سيم‌كارت‌هاي بي‌هويت را به خود اختصاص داده، ايرانسل است كه البته بخش زيادي از علت اين اتفاق، هديه سيم‌كارت در طرح‌هاي مختلف اين اپراتور به مشتركان است. ماجرا از آنجا برايمان حساس‌تر شد كه يكي از كاربران صبحانه با ارسال پيامي مدعي شد كه با مراجعه به يكي از مراكز ثبت هويت سيم‌كارت‌هاي ايرانسل متوجه شده، روند انجام اين كار با خلأهاي قانوني همراه است.

اين موضوع باعث پيگيري بيشتر صبحانه شد و خبرنگار ما با مراجعه به بازار چارسو و ايستگاه مترو امام خميني(ره) نسبت به بررسي صحت و سقم ادعاي كاربر مذكور اقدام كرد. نكته جالب آنجاست كه براساس اعلام اپراتورهايي كه در باجه‌هاي مربوطه اقدام به انجام كارهاي اداري ثبت هويت مالكان سيم‌كارت‌ها مي‌كردند تنها مدارك لازم براي ثبت هويت شامل كارت ملي، شماره موبايل مربوطه و اصل سيم‌كارت است.

اين موضوع آنجا حساس مي‌شود كه اگر شما سيم‌كارت و شماره موبايل فردي را همراه داشته باشيد، مي‌توانيد با داشتن كارت ملي، آن را به نام خود بزنيد و نيازي به حضور مالك قبلي سيم‌كارت يا فروشنده سيم‌كارت نيست.

البته براي اطمينان بيشتر، خبرنگار صبحانه اين موضوع را مشخصا از 2 باجه فعال در تهران پيگيري كرد كه جواب هر دو فرد پاسخگو يكي بوده و آنها اعلام مي‌كردند، نيازي به حضور مالك قبلي يا خريدار نيست و شما مي‌توانيد با در اختيار داشتن مدارك مذكور، سيم‌كارت را به نام خود كنيد! مشاهدات نشان مي‌دهد حتي فرم‌هاي مربوط به انتقال نيز توسط كارمندان ايرانسل پر شده و جز اطلاعات هويتي و سيم‌كارت و شماره موبايل، اطلاعات خاص ديگري از فرد متقاضي دريافت نشده است.

اما اينكه مالك قبلي، چگونه بايد اثبات كند كه قصد فروش سيم‌كارت خود را نداشته و فرد جديد به هر دليلي دسترسي به سيم‌كارت و شماره وي داشته و توانسته آن را رسما و قانونا به نام خود كند همچنين چگونه مي‌توان از ايرانسل شكايت و اين رويه غلط را ابطال كرد، مشخص نيست.