:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

دونالد ترامپ شخصيت سال 2016

نشريه تايم دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري منتخب ايالات متحده را شخصيت سال 2016 معرفي كرد. تايم هر ساله فردي را به عنوان شخصيت سال انتخاب مي‌كند كه از ديدگاه تيم تحريريه اين نشريه، بيش از ديگران بر تحولات سال گذشته ميلادي تاثيرگذار بوده باشد.
کد خبر: ۸۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
خبراقتصادی - ترامپ در گفت‌وگو با شبكه ان‌بي‌سي از اين انتخاب استقبال كرده است.  هفته‌نامه تايم نوشته است: «اين نودمين بار است كه ما شخصي كه بيشترين تاثير ـ‌ خوب يا بد ـ را بر حوادث جهان در سالي كه گذشت داشته را معرفي مي‌كنيم. اينكه تاثير دونالد ترامپ خوب يا بد بوده يكي از چالش‌هاي جدي رييس‌جمهوري منتخب است چرا كه جامعه دوقطبي امريكا (مخالفان و موافقان ترامپ) عميقا بر سر پاسخ اين پرسش با يكديگر اختلاف‌نظر دارند.» 


در اين مطلب آمده، ترامپ كازينودار و سرمايه‌دار بزرگي كه حتي يك روز هم منصب دولتي نداشته در شرايطي در انتخابات پيروز شد كه هيچ يك از احزاب سياسي (حتي جمهوري‌خواهان)، موسسات نظرسنجي و حاميان مالي انتخاباتي در ابتداي رقابت‌هاي انتخاباتي او را جدي نگرفتند. حالا ترامپ خود را براي رياست‌جمهوري آماده مي‌كند و تقريبا كسي نمي‌داند كه دوران رياست او چگونه خواهد بود. كساني كه باور دارند ترامپ تاثير خوبي بر تحولات ايالات متحده (و جهان) داشته، پيروزي ترامپ را نشان‌دهنده توبيخ طبقه متكبر و تثبيت‌شده حاكم در امريكا مي‌دانند. براي كساني كه فكر مي‌كنند ترامپ تاثير بدي داشته، ظهور او را تخريب تمام هنجارهاي محترم مدنيت و گفتمان رايج سياسي در اين كشور مي‌دانند. به باور اين افراد، با ظهور ترامپ جريان سياست در امريكا با نژادپرستي، تبعيض جنسيتي و بيگانه‌ستيزي مسموم شده است.

نشريه تايم، هيلاري كلينتون، رقيب دموكرات دونالد ترامپ، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه و هكرها را هم از جمله تاثيرگذارترين افراد در سال 2016 معرفي كرده است.

 توقف سياست تغيير رژيم

تايم در شرايطي ترامپ را به عنوان مرد سال 2016 انتخاب كرده كه رييس‌جمهوري منتخب امريكا بار ديگر تاكيد كرده كه ايالات متحده به سياست‌هاي تغيير رژيم خود در كشورهاي مختلف جهان پايان خواهد داد؛ سياست‌هايي كه قدمت آنها به چندين دهه پيش باز مي‌گردد و موجب فروپاشي دولت‌هاي بي‌شماري شده است. در مقابل باراك اوباما كه آخرين روزهاي رياست‌جمهوري‌اش را پشت سر مي‌گذارد، نسبت به اتخاذ سياست تهاجمي از سوي رييس‌جمهور بعدي هشدار داده است.

به گزارش رويترز، دونالد ترامپ رييس‌جمهوري منتخب امريكا در آخرين سخنراني خود در جريان سفرهاي «قدرداني» از راي‌دهندگان بار ديگر گفته كه دولت او دست از ساقط كردن حكومت‌هايي كه هيچ اطلاعي از آنها ندارند، بر مي‌دارد و روي نبرد با تروريسم و نابودي داعش تمركز مي‌كند.

ترامپ همچنين متعهد شده كه سياست خويشتنداري نيروهاي نظامي امريكا در سراسر جهان را در پيش بگيرد و نه رها كردن آن. او در جريان گردهمايي مردمي در كاروليناي شمالي گفته است: «به عنوان رييس‌جمهوري منتخب امريكا متعهد مي‌شوم كه تنها در راستاي منافع امريكا از نيروي نظامي استفاده كنم. مي‌خواهيم دوستي‌هايمان را محكم كنيم و دنبال دوستي‌هاي جديد هستيم؛ دنبال برقراري توازن در ميان كشورهاي سراسر جهان هستيم.» ترامپ تاكيد كرده كه از تاريخ عبرت مي‌گيرد و به اعتماد و درك مشترك ميان ملت‌ها باور دارد.

‌به‌گفته رييس‌جمهوري منتخب امريكا، دولت او نيروي نظامي را بازسازي مي‌كند و در عين حال به جاي سرمايه‌گذاري در جنگ‌ها به نوسازي راه‌ها يا فرودگاه‌هاي كشور اقدام خواهد كرد. به گفته ترامپ، هر كشوري كه هدف مشابهي داشته باشد، به عنوان هم‌پيمان امريكا در نظر گرفته مي‌شود. رييس‌جمهوري منتخب ايالات متحده گفته است: «مي‌خواهيم دوستي‌هاي قديمي را مستحكم‌تر كنيم و دوستي‌هاي جديدي پيدا كنيم و سياست دخالت و آشوب بايد به پايان برسد.» ارتش ايالات متحده، پس از جنگ دوم جهاني و نيز برخي ديگر بحران‌ها در نقاط مختلف جهان حضور دارد. هدف از اين حضور نيز حمايت از هم‌پيمانان واشنگتن عنوان شده است؛ برخي از اين كشورها، مانند ژاپن يا كره‌جنوبي در قبال آن، محدوديت‌هايي نيز در توليد جنگ‌افزارهاي پيشرفته داخلي خود‌، براي نمونه در مورد برد موشك‌ها اعمال كرده‌اند. نيروهاي نظامي ايالات متحده در حال حاضر به‌طور محدودي در نبردها و جنگ‌هاي موجود، به‌طور مشخص در منطقه غرب آسيا شركت دارند. باراك اوباما، رييس‌جمهوري فعلي امريكا بارها تاكيد كرده بود؛ قصد اعزام ارتش امريكا به جنگ‌هاي ديگر كشورها را ندارد. سياست‌هاي او در قبال بحران‌هايي مانند سوريه يا عراق، با انتقاد ترامپ و نيز بسياري از جمهوري‌خواهان روبه‌روست.



 هشدار درباره سياست تهاجمي

دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتي‌اش سياست ضدترور اوباما را ضعيف دانسته بود. حالا باراك اوباما در آخرين رشته سخنراني‌هايش در مقام رياست‌جمهوري بدون نام بردن از ترامپ به اين انتقاد او پاسخ داده است. اوباما در يك سخنراني در ايالت فلوريدا گفته است: «به جاي دادن وعده‌هاي غلط مبني بر اينكه ما مي‌توانيم از طريق بمباران‌هاي بيشتر يا گسيل سرباز به مناطق بحران‌زده با تروريسم مقابله كنيم يا خودمان را از بقيه دنيا جدا كنيم، بايد به مبارزه درازمدت با تهديدات تروريستي فكر كنيم.»

ترامپ گفته بود كه با قدرت هرچه تمام‌تر با تروريست‌هاي داعش خواهد جنگيد. رييس‌جمهوري امريكا از لزوم اتخاذ استراتژي‌هاي هوشمندانه سخن گفته و تاكيد كرده كه امريكا بايد يك ائتلاف جهاني تشكيل دهد تا همه‌ بار مبارزه با تروريسم بر دوش نيروهاي نظامي اين كشور نباشد. اوباما بدون نام بردن از ترامپ و سخنان او درباره مبارزه نظامي شديدتر با «دولت اسلامي» گفته است: «به جاي استراتژي تهاجمي كه هميشه باعث به وجود آمدن گروه‌هاي تروريستي مي‌شود ما بايد يك شبكه از متحدان خود تشكيل دهيم.» ترامپ در مبارزات انتخاباتي‌اش وعده داده بود كه با تمام قوا با تروريست‌هاي داعش مي‌جنگد و گفته بود امريكا بايد پيش‌بيني‌ناپذير باشد. رييس‌جمهوري منتخب امريكا از ۲۰ ژانويه هدايت دولت و فرماندهي كل قوا را در دست خواهد گرفت. ارتش امريكا در رتبه‌بندي «گلوبال فاير پاور» با يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر پرسنل، شمار جنگنده‌ها و ناوهاي فوق‌پيشرفته، وابستگي به منابع طبيعي و توانايي‌هاي دفاعي در صدر فهرست قرار دارد. روسيه و چين پس از ايالات متحده قرار مي‌گيرند و متحدان امريكا مانند بريتانيا، فرانسه و كره‌جنوبي نيز در رتبه‌هاي پنجم تا هفتم هستند