:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
نماینده شرکت صندوق بازنشستگی کارکنان نفت:کمبود کود برای سال آینده

برگزاری گردهمایی تجاری کود کشورهای عضو دی 8 درایران

خبر اقتصادی:نماینده صندوق بازنشستگی نفت بااشاره به کمبودسال آینده کود در کشور اظهار داشت: اولین گردهمایی بخش خصوصی تجارت کود کشورهای عضو دی 8 که اواخر اسفند در کیش برگزار می شود تلاش می کند تا تجارت کود را در میان کشورهای عضو دی 8 با ایجاد کنسرسیومی دنبال کند
کد خبر: ۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۹

 به گزارش خبراقتصا دی ،ناصر دارایی پور نماینده شرکت صندوق بازنشستگی کارکنان نفت گفت:سال آینده به شدت با 

کمبود کود در کشور مواجه خواهیم بود اظهار کرد: اولین گردهمایی بخش خصوصی تجارت کود کشورهای عضو دی 8 که اواخر اسفند در 
کیش برگزار می شود تلاش می کند تا تجارت کود را در میان کشورهای عضو دی 8 با ایجاد کنسرسیومی دنبال کند.
با اشاره به برگزاری اولین گردهمایی بخش خصوصی تجارت کود کشورهای عضو دی 8 اظهار کرد: 8 کشور در قالب گروه دی 8 نوزدهم تا بیست و یکم اسفند ماه در جزیره کیش اولین گردهمایی بخش خصوصی را برای ایجاد کنفرسیومی برای تجارت کود را برگزار می کنند.
وی با بیان اینکه کشورهای ترکیه، مالزی، مصر، نیجریه و بنگلادش عضو گروه دی 8 هستند اظهار کرد: بخش خصوصی 8 کشور عضو دی 8 تلاش می کنند تا سهم عمده ای از تجارت کود دنیا را به دست آورند.
دارایی پور با بیان اینکه سهم ایران در تجارت کود دنیا بسیار اندک است خاطرنشان کرد: سهم ایران در تولید کود از نیجریه کمتر است و بیشترین سهم تولید این محصول در میان کشورهای عضو دی 8 مربوط به بنگلادش است.
نماینده شرکت صندوق بازنشستگی کارکنان نفت با بیان اینکه مصر و نیجریه دارای معادن غنی فسفات هستند تصریح کرد: با همکاری کشور نیجریه می توان بستر مناسبی برای تولید کودهای شیمیایی در کشور فراهم کرد.
وی با اشاره به کمبود تولید کود در کشور اظهار کرد: به دنبال مشکلات دولت برای واردات کود شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت با پیگیری های وزیر نفت اقدام به واردات کود شیمیایی کرد اما این کودها به دلایل متعدد در انبارها دپو شده است.
دارایی پور تصریح کرد: در سال های گذشته در مجموع تجارت کود در اختیار دولت بود اما به دنبال تحریم ها و مشکلات نقل و انتقاد کود بخش خصوصی درگیر واردات کود شد.



وی با بیان اینکه برای واردات کود توسط این شرکت 400 میلیون دلار بودجه تعیین شده بود اظهار کرد: تا پایان سپتامبر 2012 ، 110 هزار تن کود وارد بنادر کشور شد.
وی اضافه کرد: با گذشت چندین ماه این کود در بازار توزیع نشده و با این بهانه که سیستم واردات ما خارج از چارچوب های گذشته دولتی بوده است از توزیع آن خودداری می شود.
دارایی پور اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی مطابق قرارداد منعقد شده متعهد بود تا نسبت به توزیع این کودها در بازار اقدام کند اما متأسفانه با پیگیری های متعدد کودها همچنان در بنادر و در انبارها نگهداری می شوند.
دارایی پور تصریح کرد: اولین محموله از کشور چین وارد شده که میزان آن 65 میلیون دلار بوده است اما در مراحل بعد مقرر بود از کشورهای دیگر کود خریداری شود.
نماینده شرکت صندوق بازنشستگی کارکنان نفت تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید کود در کشور 6 تا 7 میلیون تن است و سرمایه گذاری های مناسبی در کود فسفاته انجام شده است.دارایی پور تأکید کرد: سال آینده به شدت با کمبود کود برای تولید و کشاورزی مواجه خواهیم شد.