:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

رانا چرا گران شد؟

طی ماه‌های گذشته بسیاری از مخاطبان خبرآنلاین نسبت به افزایش یکباره قیمت رانا ابراز گلایه کردند. خودرویی که قرار بود با قیمت 15 میلیون تومان وارد بازار شود اما در پی افزایش قیمت ارز، تا مرز 32 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت.
کد خبر: ۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸


به گزارش  خبرآنلاین در ادامه نوشت: یکی از مخاطبان خبرآنلاین با طرح گلایه خود با عنوان "اندرحکایت رانا" خواستار پاسخگویی در خصوص این افزایش قیمت شد.

درهمین زمینه ایران خودرو با انتشار آنالیزقیمت تمام شده رانا به تمام ابهامات موجود پاسخ گفت.

براساس این جدول، در سال 1390 خودروی رانا با احتساب قیمت ورق فولاد، الومینیوم، مواد پلمیری، مس، ارز مورد نیاز نزدیک به 16 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شده است. البته این رقم بدون در نظر گرفتن سود شرکت، مالیات،عوارض و شماره گذاری در نظر گرفته شده است.

نکته قابل تامل در این گزارش به قیمت فعلی خودروی رانا بر می‌گردد که ایران خودرو با احتساب سود و هزینه تولید، توزیع و تامین مالی بهای نهایی این خودرو را در کارخانه 25 میلیون و 870 هزار تومان اعلام کرده که در نهایت به دلیل افزایش هزینه‌هایی چون مالیات،عوارض و شماره گذاری این رقم به 32 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

البته این رقم در صورت اختصاص ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شده و اگر نرخ ارز به صورت آزاد محاسبه شود قیمت رانا در کارخانه به 32 میلیون و 320 هزار تومان و در صورت اضافه کردن مالیات،عوارض، شماره‌گذاری به 35 میلیون و 270 هزار تومان خواهد رسید.

در حال حاضر در ازای مالیات، عوارض و شماره‌گذاری یک خودروی رانا دو میلیون و 660 هزار تومان دریافت می‌شود که البته این نرخ براساس ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شده است و اگر نرخ ارز به صورت آزاد محاسبه شود این رقم نیز تا مرز سه میلیون و 150 هزار تومان افزایش می یابد.

انتشار این آنالیز قیمت توسط ایران خودرو در شرایطی است که دولت برای مهار قیمت‌ها ضرب‌الاجلی را برای خودروسازها در نظر گرفته و قرار است خودروسازها طی شش ماه قیمت‌ها را تعدیل کنند.

این درحالی است که شش ماه دیگر دولت یازدهم بر مسند کار خواهد بود و باید دید این تکلیف دولت دهم تا چه اندازه اجرایی خواهد شد.

درعین حال وزیرصنعت، معدن و تجارت از تلاش برای کاهش هفت تا 10 درصدی قیمت خودرو طی روزهای آتی گفته است و مسوولان شرکت‌های خودروساز چون سایپا و ایران خودرو از تشکیل کمیته‌ای برای کاهش قیمت خودروهای خود گفته‌اند . البته تاکید شده این رقم نهایتا 10 درصد خواهد بود اما باید دید تا چه اندازه با توجه به انتشار این آنالیزهای قیمتی قیمت خودروهایی چون رانا کاهش خواهد یافت.