:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
سلطانی بنیانگذارگروه صنعتی زر:

تولیدصادرات محور، جوان گرایی، دانش محوری و خرد جمعی راهکار نجات اقتصاد کشور است

خبر اقتصادی:اساساً صنعت، قلب تپنده اقتصاد کشور است که سلامتي آن، جریان اقتصادی را پویا و رفاه اجتماعی را در پی می‌آورد. امروزه صنعت ایران در شرایط مساعدی نیست و در شاخه‌های مختلف آن شاهدبحران جدی هستیم تا جایی که برخی از واحدهای صنعتی را به توقف و تعطیلی کشانده‌است
کد خبر: ۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۴
 

مرتضي سلطاني، رييس هيأت مديره گروه صنعتي و پژوهشي زر با بيان این مطلب افزود: در برخی دیگر از حوزه‌های صنعت، هنوز بارقه‌های امید وجود دارد که ‌باید این بارقه ها روشن بماند و هم بصورت جهادی، براي جلوگیری از افول و خاموشی شاخه‌های دیگر اهتمام ورزید.
وي با تأكيد براینکه توجه کامل به مقوله مزیت شناسی در کشور می‌تواند راهگشا و نقشه راه باشد، گفت: هیچ الزامی وجود ندارد که ایران در تمامی حوزه‌های صنعت فعال باشد، زیرا در تمامی حوزه ها دارای دانش فنی، نیروی متخصص و زنجیره تأمین پایدار نیستیم. اما در عین حال عرصه‌هایی وجود دارد که این سرزمین در آنها در بهترین شرایط قرار دارد. دراین مورد صنعت غذا را می‌توان به عنوان یک مصداق برجسته ذکر کرد.
سلطاني با تأكيد بر اهميت صنعت در كشور و با اشاره به نام‌گذاري اين سال به عنوان سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، افزود: برای تحقق اهداف این عنوان مبارک که نشان از بصیرت مقام معظم رهبری به مقوله صنعت دارد، بی‌شک توجه به حل مشكلات پیش روی آن الزامی است.
وي تاکید کرد: رابطه صنعت و نظام مالی و اقتصادی یک رابطه دوسویه استوارشد و پویایی هر دو طرف به شرایط طرف مقابل وابستگی تام دارد. اگر اين دو نهاد با يكديگر همراه نباشند، شرايط هم را درك نكنند و در مسيرهاي غيركارشناسي قدم بردارند، عملاً سرمايه‌هاي ملي اتلاف شده و كارايي خود را از دست مي‌دهند.
رييس هيأت مديره زرماكارون گفت: در عين حال نظام علمي و دانشگاهي کشور هم به عنوان يك پشتيبان در اين عرصه نقش مهمي ايفا مي‌كند. صنعت، هم به دانش فني روز نياز دارد و هم به نيروهاي كارشناس و خبره. اين دو نياز صرفاً از محل دانشگاه تأمين مي‌شوند.
وی در مورد ظرفیت های تولید وچگونگی کمک به اعتلای کشور گفت: ایران دارای مزیت های فراوان و منحصر به فرد بالقوه ای است که در صورت توجه دقیق، مدیریت صحیح و اعتماد به توان و دانش ایرانی، قابلیت به بالفعل شدن دارد و می تواند تا جایی پیش رود که این سرزمین به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده به ویژه در صنعت غذا به شمار آید. 
وی ادامه داد: کشور ما، از زمین های مستعد فراوان همراه با آب و هوای مساعد برای تولید انواع محصولات پایه در کشاورزی و صنایع غذایی برخوردار است. در عین حال نیروهای انسانی جوان، متعهد، با انگیزه و دانش محوری دارد که دسترسی کاملی به دانش روز و فن آوری های نوین دارند. از سوی دیگر، به دلیل موقعیت استراتژیک ایران در مسیر ترانزیت جهانی، در اختیار داشتن خطوط ساحلی ودسترسی به آب های آزاد در خلیج فارس و دریای عمان، داشتن خطوط ریلی سراسری که قادر به پیوند کشورهای شمالی و CIS به شاهراه های تجارت جهانی است، این سرزمین را در وضعیتی آرمانی قرار داده است. 
به گفته وی، در صورت توجه بیش از پیش به این مزیت ها و هدایت سرمایه های کشور به ویژه در بخش خصوصی، می توان ضمن افزایش تولید داخلی غذا و تامین نیازهای بازار داخلی گسترده، پا به عرصه های جهانی گذاشت و هم در جهت تحقق توسعه پایدار عمل کرد و هم باعث افزایش رفاه داخلی شد.
سلطانی در ادامه افزود: ما محورهای اساسی فعالیت مجموعه صنعتی و تولیدی خود را بر اصول «مزیت شناسی»، «کار تیمی»، «تولید صادرات محور»، «جوان گرایی»، «دانش محوری» و «خرد جمعی» استوار کرده ایم و با اعتماد به نفس نیروی انسانی، بر کسب و کار فضیلت مدار انسان محور، تاکیدی دوچندان داریم. از این رو با اعتماد به مدیران و کارشناسان ایرانی، مدیریت را از مالکیت جدا کرده ایم و خوشبختانه و به حول و قوه الهی، نتیجه مبارک این اعتماد، ظهور برندهای معتبری چون زر ماکارون است.
وی با اشاره به اینکه یک کسب و کار موفق و یک صنعت پویا همواره رو به توسعه است،خاطرنشان ساخت: بدین جهت با بهره گیری از مزیت های این سرزمین و با تاکید بر محورهای اساسی مدیریت گروه، گام بلندی در تحقق برنامه هایمان برداشته ایم و آن احداث بزرگترین مجتمع فرآوری عمیق غلات در کشور با ظرفیت 4 میلیون تن در سال همراه با تولید ده ها محصول مختلف و متنوع بر پایه غلات است.
وی مهم ترین نقطه قوت این مجموعه جدید را تماس مستقیم با شبکه ریلی سراسری دانست که قادر است ضمن کاهش قیمت تمام شده، سرعت انتقال و ورود به بازارهای صادراتی را برای محصولات آن فراهم کند.
مدیرعامل زرماکارون خاطرنشان ساخت: بینش انسان محورانه گروه باعث شده به منظور تربیت نیروهای انسانی مجرب و دانش بنیان، مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی در جوار واحدهای صنعتی تاسیس شود که با جذب 200 نفر دانشجو کار خود را در سال تحصیلی 90-89 آغاز کرده و بی شک با اتمام مراحل آموزش ، نیروهای تازه نفس و آموزش دیده بیشتری به جامعه صنعت غذای کشور تزریق خواهد شد.
سلطانی در رابطه با وضعیت تولید ماکارونی در کشور گفت: طی چند سال گذشته ، تولید ماکارونی در کشور با تحولات جدی ومثبتی روبرو بوده. این تحولات که ناشی از فرآیند توسعه کشور است،باعث گردیده بخش تولید سنتی،تمایل به بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و ارتقاءکیفی محصولات از خود نشان دهد. از سوی دیگر تولد وظهور چند مجموعه صنعتی در عرصه تولید تمام اتوماتیک ماکارونی، فضای رقابتی بسیار پویا و سازنده ای را در این صنعت رقم زده است.
وی تاکید کرد: اساساً در هر نوع فعالیت تولیدی وخدماتی ، وجود رقابت یک عامل مهم وکلیدی در پیشبرد و ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات تلقی می گردد. رقیب دیگر یک عنصر اخلال گر در بقاء سازمانی نیست ، بلکه به عنوان یک نیروی محرک بسیار قدرتمند سبب می شود ضمن خودیابی وبازیابی سایر رقبا،نحوه و کیفیت ارائه محصول و خدمات به صورت دائمی مورد بازبینی ومهندسی مجدد قرارگیرد.
به اعتقاد سلطانی، در تفکرات نوین و تحول گرا، رقابت،ارزشمندوسازنده است و بدون حضور رقبا هیچ تولیدی متحول نمی شود، مشتری گرایی و احترام به حقوق مصرف کننده تجلی نمی یابد و مطالعات صحیح اقتصادی و توجه خاص به مفهوم "قیمت تمام شده” که مهم ترین شاخص در تجارت است، مورد توجه جدی قرار نمی گیرد.




وی افزایش وتعدد تولید کننده را برای پیشرفت و تعالی پایدار آن شاخه صنعتی موثر و مفید دانست و گفت: ما در گروه صنعتی زر معتقدیم رقیب بیش از آنکه تهدید کننده باشد،فرصت ساز است. این نگاه به مفهوم رقابت ما را بر آن داشته است که از ابتدای کار (سال 1385) تا کنون، سعی کنیم با رعایت تمام اصول اخلاق حرفه ای به جای ورود به حوزه های مقایسه ای نا سالم و ضمن تکریم رقبا،توجه خاص گروه را معطوف به مولفه هایی کنیم که باعث پیشروی و سبقت تولیدات زرماکارون از سایر محصولات مشابه داخلی گردد.از این رو به سه عامل مهم ارتقاء کیفیت ، قیمت تمام شده و رعایت حقوق مصرف کننده تمرکزخاص داشته ایم که خوشبختانه کارنامه فعالیتی سه ساله زر ماکارون موید این انتخاب صحیح و اتخاذ روش درست در تولید بوده است.ما باور داریم این نتایج خوب ، همگی دستاورد ها و فرزندان مفهوم رقابت سالم است.
بنیانگذارگروه زر ماکارون با اشاره به این که در این گروه فقط به سهم بازار داخلی توجه نمی شود و بخشی از توجه زر ماکارون بر صادرات متمرکز شده است، گفت: در صنعت ماکارونی کشور این نکته حائز اهمیت است که سهم جمعیتی ایران نسبت به کل جمعیت جهان یک در مقابل 99 است.از سوی دیگر در سرزمین ما ، فرصت و امکانات بالقوه و بالفعل کاملاً مناسبی برای تولید مواد اولیه ماکارونی وجود دارد .ایران یکی از بهترین محل های کشت گندم دروم است و آرد این گندم که به سمولینا معروف است ، مناسب ترین آرد گندم برای تولید ماکارونی است.
سلطانی افزود: سمولینا به خودی خود طبیعی وارگانیک است و بالاترین ارزش غذایی را در محصولات طبیعی وابسته دارد. از سوی دیگر نیروی انسانی جوان کارآزموده و دانش محور هم در این سرزمین کم نیستند . لذا می توان با ایمان به این جوانان همانگونه که در گروه زر این اعتقاد وجود دارد و با استفاده بهینه و مدیریت صحیح بر منابع ،در صنعت ماکارونی اعتبار جهانی بیشتری کسب کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: درگروه زر ماکارون ،ضمن تلاش در جهت احقاق و حفظ حقوق مصرف کننده داخلی و عرضه ماکارونی با کیفیت برتر در بازارهای داخلی که بااستقبال چشم گیر این بازار مواجهه بوده است ، بر صادرات وسهم گیری از همان بازار 99در صدی جهان هم متمرکز هستیم.
سلطانی اضافه کرد: محصولات زر ماکارون امروز به یکصد کشور دنیا صادر می شود وجالب است بدانید که محصولات زرماکارون با تاکید بر "محصول ایران”نیز توانسته است در بازار ایتالیا وارد شود و در واقع از دروازه ای عبور کرده است که مهد ماکارونی جهان بوده ومردم آن با این محصول غذایی رابطه بسیار نزدیکی دارند.