:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴

نحوه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۲ مشخص شد

نحوه اجرای ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم موضوع صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال آینده تعیین شد.
کد خبر: ۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
خبراقتصادی- دولت در لایحه بودجه سال 1392 کل‌کشور نحوه اجرای ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه موضوع صندوق توسعه ملی در  سال 1392 را پیش‌بینی کرده است.

صندوق توسعه ملی

5-ماده (84) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موضوع صندوق توسعه ملی در سال 1392 با اصلاحات زیر اجراء می‌شود:

1-5-   10 درصد از منابع صندوق جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیردولتی به طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی در زمینه‌های آب، پساب و کشاورزی قابل تخصیص است.

2-5- پانزده درصد از منابع صندوق به صورت ریالی (ده درصد بخش صنعت و معدن و پنج‌ درصد بخش مسکن) برای بخش‌های غیردولتی قابل تخصیص است.

3-5- ده درصد از منابع صندوق به صورت ریالی برای بخش‌های حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات، گردشگری، محیط زیست، دفاع و خدمات قابل تخصیص است.

4-5- ده درصد از منابع صندوق به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا تعاونی برای طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز با اولویت میادین مشترک با تضمین وزارت نفت بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی قابل تخصیص است.

6- به منظور سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کشور، به سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمان توسعه صنعتی و معدنی ایران (ایمیدرو) و شهرک‌های صنعتی و کوچک ایران اجازه داده می‌شود با بخش خصوصی و تعاونی تا سقف چهل‌ و نه درصد در قالب شخص حقوقی مشارکت نمایند و از این طریق از تسهیلات ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی مشابه سایر شرکت‌های بخش خصوصی و تعاونی استفاده نمایند.

7- طرح‌های نیمه تمامی که از محل حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت ننموده‌اند، در صورتی که دارای بدهی معوق نبوده و توجیه فنی، اقتصادی و مالی داشته و اهلیت آن‌ها مجددا به تایید بانک عامل برسد برای تکمیل می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده نمایند.