:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

تعيين تكليف براي 5 نقطه بحراني اينترنت كشور

معاون وزير ارتباطات با تاكيد بر كيفيت پايين اينترنت در برخي شهرستان‌ها، اينگونه عنوان كرده است كه در اين زمينه چهار تا پنج نقطه بحراني وجود دارد
کد خبر: ۷۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
خبراقتصادی -  توقف واگذاري سرويس جديد ازسوي شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت موضوعي است كه طي سال‌هاي گذشته در موارد متعدد مورد توجه قرار گرفته است.

عدم ارائه خدمات با كيفيت، جذب مشترك بيش از ظرفيت پهناي باند و عدم رعايت ضريب يك به هشت اشتراك از جمله مواردي است كه پيش از اين در موارد متعدد موجب شده رگولاتور واگذاري سرويس جديد از سوي شركت‌هاي متخلف را در استان‌هاي متعدد محدود و متوقف كند.

اما اين‌بار شركت ارتباطات زيرساخت در اين‌باره تذكر داده و اينگونه عنوان مي‌كند كه اختلالات شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنت موجب مي‌شود اين مشكلات به پاي شركت زيرساخت گذاشته شود.

در عين حال معاون وزير اتباطات از چهار تا 5نقطه كشور به عنوان نقاط بحراني ياد كرده و از پيشنهاد طرحي به سازمان تنظيم مقررات براي رفع اين معضل مي‌گويد.  محمدجواد آذري جهرمي مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت گفت: مدتي است پيگير آن هستيم كه ظرفيت مربوط به اپراتورهاي مختلف در استان‌هاي متعدد را به‌طور شفاف اعلام كنيم. البته به‌زعم اپراتورها تعداد مشتركان آنها جزو اطلاعات محرمانه‌ به شمار مي‌رود. ما نيز مقيديم اين اطلاعات را حفاظت كنيم، اما متاسفانه گاهي از اين موضوع سوء‌استفاده‌هايي مي‌شود و در برخي استان‌ها اپراتور بدون ظرفيت‌سازي لازم، بيش از ظرفيت ايجاد شده مشترك جذب مي‌شود.

وي ادامه داد: يك راه‌حل براي تحريك شركت‌ها به ارائه خدمات مناسب رعايت بحث شفاف‌سازي است. ما مي‌توانيم اطلاعات ظرفيتي آنها را نزد خود نگه داشته اما در استان‌هاي مختلف اعلام كنيم كه وضعيت شركت‌ها از چه قرار است و در كدام شهرها مشتركان كدام شركت‌ها به حد اشباع رسيده‌اند.

مديرعامل شركت زيرساخت در عين‌حال يادآور شد: اكنون براي اجراي اين مهم پيگيري‌هاي لازم را ازسوي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات در دستور كار قرار داده‌ايم و حتي خود شركت ارتباطات زيرساخت در اين حوزه به‌طور شفاف عمل خواهد كرد. معاون وزير ارتباطات ادامه داد: قطعا شفافيت و آمار به بهبود كيفيت كمك بسزايي خواهد كرد. البته حتي در شركت زيرساخت هم برخي همكاران ما اصرار كردند كه اين اطلاعات منتشر نشود، اما همين حالا هم مي‌دانيم در چهار يا 5نقطه كشور در حالت بحراني قرار داريم كه قرار است اين موارد را اعلام كنيم.  جهرمي آذري افزود: به هر صورت در لايه دسترسي براي مشتركان امكان انتخاب شركت‌هاي متعددي وجود دارد و علاوه بر اپراتورهاي ثابت، اپراتورهاي تلفن همراه نيز حضور دارند كه اكنون به ارائه خدمات پهن‌باند پرداخته و در شهرهاي مختلف خدمات آنها قابل دسترسي است. به همين دليل مشتركان استان‌هاي مختلف در صورتي كه از اطلاعات كافي برخوردار باشند، مي‌توانند انتخاب بهتري براي دريافت خدمات داشته باشند.

وي همچنين بيان كرد: در بسياري از موارد ارائه‌كنندگان اينترنت ثابت وقتي تعداد قطعي‌هايشان زياد مي‌شود، مساله را به گردن شركت ارتباطات زيرساخت مي‌اندازند، اما به اين ترتيب ديگر چنين امكاني وجود نخواهد داشت.



 زيان مخابرات از اينترنت نامحدود

 معاون شركت مخابرات تهران دليل افت كيفيت در سرعت اينترنت مخابرات را استفاده غيرمنصفانه ۴۰ هزار مشترك از پهناي باند عنوان كرد.

كامران كاظمي با بيان اينكه هم‌اكنون نحوه سرويس‌دهي به مشتركان مخابرات، از اينترنت نامحدود و غيرحجمي به اينترنت حجمي تغيير يافته است، افزود: اما برخي مشتركاني كه قراردادهايشان مربوط به سال‌هاي قبل است همچنان از اينترنت نامحدود استفاده مي‌كنند؛ اين موضوع نحوه سرويس‌دهي ما را با اشكال مواجه كرده است.

كاظمي با بيان اينكه سقف زماني در نظر گرفته شده در قراردادهاي مخابرات يك‌ساله است، تصريح كرد: چنانچه مشترك نسبت به تمديد قرارداد خود پس از يك‌سال اقدام نكند، اين قرارداد به صورت اتوماتيك براي سال بعد نيز تمديد مي‌شود؛ به همين دليل مشتركاني كه از اينترنت نامحدود استفاده مي‌كنند و قراردادشان مربوط به سال‌هاي قبل است، همچنان از اين قرارداد بهره مي‌برند.

معاون شركت مخابرات استان تهران با بيان اينكه به همين دليل نمي‌توان اينترنت مشتركان نامحدود را تخليه كرد، ادامه داد: استفاده غيرمنصفانه برخي از اين مشتركان سبب شده كه درصد بسياري از پهناي باند اينترنت در تهران به اين تعداد مشترك اختصاص پيدا كند.  وي ادامه داد: بر اساس قرارداد شركت مخابرات تهران با كاربران اينترنت پرسرعت، هر كاربر مي‌تواند از ضريب اشتراك يك به هشت استفاده كند و در اين قرارداد، ميزان دانلود و مصرف مشخص است؛ با اين حال كاربر امكان استفاده تا ۴۰ درصد بيشتر از اين پهناي باند در نظر گرفته شده را نيز دارد اما مشكلي كه هم‌اكنون وجود دارد، اين است كه برخي كاربران رقم بسيار بيشتري را از اين ميزان پهناي باند استفاده مي‌كنند.  كاظمي توضيح داد: براي مثال مشتركي كه اينترنت ۱۲۸ كيلوبيت بر ثانيه مصرف مي‌كند، امكان دانلود ۵ گيگابايت پهناي باند را دارد اما شاهد هستيم كه برخي از اين مشتركان تا ۴۴ گيگابايت پهناي باند دانلود مي‌كنند؛ اين مصرف غيرمنصفانه براي برخي مشتركاني كه سرعت اينترنتشان تا مگابيت در ثانيه است، بيش از هزار گيگابايت برآورد مي‌شود.

وي ادامه داد: حدود ۴۰ هزار مشترك اينترنت در تهران و البرز به صورت غيرمنصفانه از پهناي باند استفاده مي‌كنند كه اين موضوع خسارت بسياري را براي مخابرات به همراه دارد.  معاون شركت مخابرات تهران با بيان اينكه هم‌اكنون اين شركت بيش از يك ميليون و ۲۰هزار مشترك اينترنت دارد، افزود: بيش از ۷۰۰هزار مشترك اينترنت مخابرات در تهران داراي قرارداد اينترنت نامحدود هستند كه قبل از سال ۹۲ با آنها منعقد شده است. آن زمان از لحاظ فني امكان ارائه اينترنت محدود وجود نداشت به همين دليل مخابرات با اين مشتركان قرارداد اينترنت نامحدود منعقد مي‌كرد كه هم‌اكنون ۴۵درصد مشتركان مخابرات از اين قرارداد استفاده مي‌كنند.

كاظمي با اشاره به اينكه در حال تعريف روشي از لحاظ فني براي حل اين مشكل هستيم، ادامه داد: اينترنت مخابرات از لحاظ فني در حال حاضر با مشكل و قطعي مواجه نيست و افت كيفيت كه از سوي برخي كاربران مطرح مي‌شود، ممكن است به دليل اين باشد كه در آن مكان چند مشترك پرمصرف در حال دانلود هستند و پهناي باند را در اختيار مي‌گيرند كه اين موضوع باعث مي‌شود ساير مشتركان در آن محدوده نتوانند در مصرف خود ارتباط باكيفيتي دريافت كنند.

وي گفت: به زودي با اين تعداد مشترك مذاكره خواهيم كرد تا اينترنت خود را به صورت حجمي تغيير دهند.  به گفته معاون شركت مخابرات، به ازاي هر كاربر براساس مصوبه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، بايد ۳۰كيلوبايت پهناي باند اينترنت تخصيص داده شود كه مخابرات تهران به ازاي هر كاربر ۴۸ كيلوبايت پهناي باند در نظر گرفته است. با اين حال برآورد مي‌شود كه ۴۱درصد درآمد مخابرات در تهران به هزينه پهناي باند اختصاص مي‌يابد و اين رقم در استان‌ها حدود ۲۵ درصد است. به اين ترتيب فروش اينترنت مخابرات به لحاظ تجاري، استاندارد و مقرون به‌صرفه نيست و كاربراني كه به صورت غيرمنصفانه نيز از اين پهناي باند استفاده مي‌كنند، به مخابرات خسارت مي‌زنند.