:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
2سناريو پارلمان شهري پيش روي باغ‌هاي تهران

برج باغ‌ها به هيچ‌وجه متوقف نشده، مالك مي‌تواند 30 درصد از باغ را بسازد

رييس كميسيون عمران شوراي‌ شهر تهران با تاكيد بر حفظ باغات با ايجاد مديريت شهروندي گفت: بايد طبق ضوابط و قوانين به مالكان كمك كنيم تا از دارايي‌هاي خود در چارچوب قوانين و ضوابط منتفع شوند و با اين‌كار به حفظ باغات هم كمك كنيم اما اين‌كار نبايد قهري باشد.
کد خبر: ۷۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
خبراقتصادي - اقبال شاكري در تشريح آخرين خبرها و جزييات از ابطال مصوبه برج باغ كه طي دو جلسه در شوراي شهر درباره آن مطالبي ارائه شد، گفت: در شوراي شهر راجع به اين مصوبه و ابطال آن دو نظريه وجود دارد. نخست آنكه ما بايد به باغ‌هايي كه در تملك اشخاص است، اجازه بهره‌برداري ندهيم وقتي به هر صورتي به مالكان اجازه استفاده داده نمي‌شود آنها دنبال خشك‌كردن باغ‌ها و تبديل آن به زمين مي‌روند و با اين‌كار لطمه جبران‌ناپذيري به باغ‌ها وارد مي‌شود.

 او ادامه داد: بايد طبق ضوابط و قوانين به مالكان كمك كنيم تا از دارايي‌هاي خود در چارچوب قوانين و ضوابط منتفع شود اما اين‌كار نبايد قهري باشد. شهرداري نمي‌تواند تمام باغات شهر را بخرد و پس از آن همه باغات را نيز نگهداري كند زيرا همه اين‌كارها هزينه سنگيني را بر دوش مديريت‌شهري مي‌گذارد و احتمال عملكردهاي غيرصحيح و سوءاستفاده هم وجود دارد. 

رييس كميسيون عمران شوراي‌شهر تهران گفت: نظريه دومي كه در رابطه با مصوبه برج باغ و اشكالات ابطال آن وجود دارد، اين است كه اگر ما سطح اشغال را ۳۰ درصد تعيين و بعد تكليف كنيم تا ۳۰ درصد سطح اشغال نيز با ارتفاع محدود ساخته شود، اين تصميم موجب مي‌شود تا مالكان در ساخت‌و‌سازي كه انجام مي‌دهند از ۳۰درصد تعدي كنند و مثلا براي رمپ‌ها، پاركينگ و ساير مسائل از درصد تعيين شده تعدي كنند و به باغ‌ها صدمه جبران‌ناپذيري بزنند و در اين صورت سطح اشغال به جاي ۳۰ درصد به ۴۰ درصد يا بيشتر هم مي‌رسد.  
شاكري با اشاره به اينكه راه‌حل خاصي براي اين موضوع وجود ندارد، اظهار كرد: تلاش كنيم تا شهروندان به رعايت قوانين تشويق شوند يا اينكه در بدترين حالت اين است كه شهرداري اين باغات را بخرد يا هزينه باغات و نگهداري از آنها را بپردازد كه. وي تاكيد كرد: مصوبه برج‌باغ در مجلس تصويب شد و صحبت راجع به آن مختص به اين دوره هم نبوده است. بايد شرايطي ايجاد كنيم تا كساني كه ملك و باغ دارند، تحت ضوابط معلومي از دارايي خود استفاده كنند و اگر بيش از ۳۰ درصد ضابطه تعيين شده به فضاهاي سبز لطمه مي‌زنند، خسارت را جبران كنند و دستگاه‌هاي نظارتي بر جبران خسارت پافشاري و نظارت جدي داشته باشند تا درختان جديد در مكان‌هاي ديگر بكارند. 
شاكري با اشاره به اينكه ابطال يا اصلاح مصوبه برج باغ در شوراي شهر در دست بررسي است، گفت: بنابراين، اين مساله در حال بحث و بررسي است. اين لايحه به شوراي شهر آمده ولي به علت آنكه عملياتي شدن آن كار دشواري است به كميسيون‌هاي محيط زيست و معماري و شهرسازي برگشت داده شده است.  وي با اشاره به تشكيل جلسه‌يي در اين رابطه در شوراي شهر گفت: طولاني شدن، ابطال يا عدم ابطال مصوبه برج باغ به اين دليل است كه اين موضوع مساله‌يي بسيار ظريف و حساس است كه بايد جوانب كار در آن ديده شود. 
زيرا تجربه نشان داده كه دادن شعار براي حفظ باغات بدون داشتن برنامه‌يي اجرايي و عملياتي و همچنين ايجاد ممنوعيت روند كارها را دشوار مي‌كند و با اين‌كار عملا شاهد تعدي از قوانين خواهيم بود. شاكري به خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي توضيح داد: بايد با اصلاحات، مقررات و تنظيمات به سمتي برود كه مديريت شهروندي را ايجاد كنيم. به نظر من بايد به نحوي فراخوان بزنيم كه هم مالكان استفاده كنند و هم دارايي‌ها و باغات شهر حفظ شود و مبنايش نيز بايد قانون باشد و درصد محدودي را نيز مالكان باغ استفاده كنند.



 تخلف ۳۰ درصدي در برج باغ‌ها

محمدمهدي تندگويان، عضو كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر گفت: براساس قانون مالك مي‌تواند 30 درصد از باغ خود را بسازد و ممكن است در يك كوچه چندين باغ وجود داشته باشد و هر يك نيز درخواست جواز كرده باشند. در حال حاضر مالك اقدام غيرقانوني انجام نمي‌دهد بلكه در قانون مشخص نشده است كه در اين خصوص چه تصميمي اتخاذ شود.   تندگويان افزود: ۳۰ درصد از مجموع برج‌هاي تهران داراي تخلفاتي است ولي مابقي براساس قانون ساخته شده و اگر برج‌ها درهم‌ تنيده شده و منظر شهر را به هم ريخته مشكل از قوانين است. وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا مصوبه برج باغ‌ها متوقف شده است، گفت: مصوبه برج باغ‌ها به هيچ‌وجه متوقف نشده و اگر كميسيون محيط زيست و سلامت شوراي شهر تهران نقدهايي به اين مصوبه دارند بايد طرح جديدي را به شورا ارائه دهند كه هنوز چنين اقدامي انجام نشده است.