:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
غلبه برمحدوديتهاي بين المللي توسط بزرگ ترين خودروسازخاورميانه

افزايش دوبرابري صادرات ايران خودرودر سال 91

خبر اقتصادی:خودرو سازی که به حق نام لکوموتیو صنعت را به خود گرفته است حدود 5. 3 درصد از تولید ناخالص ملی کشوررا به خود اختصاص داده و با لغ بر 800 هزار شغل ایجاد کرده است .
کد خبر: ۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۶

تولید روزانه خودرو سواری در کشور به 6 هزار دستگاه می رسد و روزانه بالغ بر 10 میلیون قطعه از سازندگان کشور به سایت های تولید خودرو واردشده و به صورت خودرو ساخته شده به اقصی نقاط کشور ارسال می شود . این آمارگویای نقش استراتژیک این صنعت درکشور است : گردش مالی بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان و یک پنجم گردش مالی صنعت کشور و جایگاه این صنعت را درسایر صنایع نشان می دهد. بنابراین حفظ و حراست از این صنعت یک وظیفه ملی است .

 

ايران ‌‌خودرو در صدر

شركت خودروسازي ايران خودرو با توجه به رشد و توسعه اي كه در چند سال اخير داشته است، عنوان بزرگ ترين خودروساز خاورميانه را از آن خود كرده است. ايران خودرو توانسته است در سال هاي اخير علاوه بر طراحي و توليد محصولات جديد و عرضه به بازار، در بازارهاي جهاني نيز اعتبار زيادي كسب كند. توسعه محصولات ايران خودرو و رسيدن به استانداردهاي جهاني ويژگي بارز و مهمي براي حصول به جايگاه فعلي اين شركت به‌شمار مي‌رود.

جايگاه ايران خودرو در ميان شركت هاي برتر ايران

پانزدهمين همايش معرفي شركت هاي برتر ايران، نشان داد كه گروه صنعتي ايران خودرو به شايستگي از پس موانع و مشكلات محيطي كه بر او تحميل شده، بر مي‌آيد و از همه امكانات و ظرفيت هاي خود در اين مسير بهره مي گيرد. در پانزدهمين دوره معرفي شركت هاي برتر از نظر شاخص هاي اقتصادي چون فروش، دارايي، اشتغال زايي و ارزش افزوده، گروه صنعتي ايران خودرو رتبه اول را در گروه وسايط نقليه و قطعات خودرويي به دست آورد.

در اين همايش گروه صنعتي ايران خودرو دارنده رتبه دوم از 400 شركت برتر، رتبه دوم ارزش افزوده و رتبه اول اشتغال زايي را نيز به دست آورد. در اين دوره از ارزيابي هاي شركت هاي برتر ايران، ساپكو نيز رتبه ششم صد شركت برتر ايران را از آن خود كرد.

از سويي ديگر گروه صنعتي ايران خودرو با 53 هزار و 806 نفر، عنوان اشتغال‌زاترين بنگاه اقتصادي ايران را حفظ كرده است.

ميزان فروش اين گروه صنعتي درسال گذشته،126 هزار و 696 ميليارد ريال بوده و ضمن كسب رتبه دوم فروش در ميان صد شركت برتر، هم چنان پرفروش ترين خودروساز به شمار مي آيد. در اين ارزيابي شركت طراحي و تامين قطعات ايران خودرو، ساپكو، كه به عنوان يك هولدينگ از او نام برده شده، با 75 هزار و 856 ميليارد ريال فروش در سال 90 رتبه ششم جدول بالاترين فروش را به  خود اختصاص داده و در همان جايگاه دوره پيشين قرار دارد.

در رتبه بندي صد شركت دوم كه از سوي سازمان مديريت صنعتي بر اساس نتايج ارزيابي ها انجام شده، تعاوني خاص كاركنان ايران خودرو با 19 هزار و 194 ميليارد ريال دارايي، رتبه چهارم بيشترين دارايي را به دست آورده و نسبت به رتبه پيشين خود، سه مرتبه ارتقا يافته است.

هم چنين در ميان صد شركت چهارم كه در اين دوره توسط سازمان مديريت صنعتي ارزيابي شده اند، شركت توليد محورخودرو با 880 ميليارد ريال فروش، رتبه چهارم بالاترين فروش را به دست آورده و نسبت به رتبه دوره پيشين، 28 پله بالا آمده است.

به موجب گزارش هاي منتشر از سوي سازمان مديريت صنعتي، گروه وسايط نقليه و قطعات خودرو با 43 شركت دومين رتبه را از نظر تعداد شركت ها در گروه در اختيار دارد و رتبه اول از آن شركت هاي سرمايه گذاري و واسطه گري مالي با 50 شركت است. اين موضوع نشان مي دهد كه در فضاي اقتصادي ايران، شرايط براي فعاليت شركت هاي واسطه گري مالي به مراتب آسان تر از شرايط حاكم بر فعاليت صنعت خودرو است.



ايران خودرو، برگزيده ويژه دهمين جشنواره توليد ملي

شركت ايران خودرو در دهمين جشنواره توليد ملي در سال توليد ملي، به عنوان برگزيده ويژه، موفق به دريافت تنديس جشنواره از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت شد.

در دهمين جشنواره توليد ملي با شعار توليد ملي،‌ افتخار ملي. كه به همت خانه صنعت، معدن و تجارت ايران برگزار شد، از توليدكنندگان صنعتي برتر به عنوان محور توليد ملي تقدير شد كه شركت ايران خودرو، شركت سرآمد صنعت خودروسازي كشور، موفق شد برگزيده ويژه اين جشنواره باشد.



غلبه برمحدوديت  هاي بين المللي

ايران خودرو با وجود موانع و فشارهاي بين المللي،‌ با اتكا به توانمندي نيروي انساني موفق به بومي سازي دانش و فناوري هاي جديد شود. در سال 91 كه بيشترين فشار محدوديت‌هاي بين المللي بر اقتصاد كشور وارد شد، ايران خودرو توانست از اين موانع سربلند بيرون آيد و جايگاه خود را در ميان شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي و صنعتي ايران همچنان حفظ كند.

از سرگيري مجدد توليد خودرو 206 داخلي از طريق خودكفايي قطعات الكترونيكي پژو 206 از جمله اين موفقيت ها است. راه اندازي خطوط ماشين كاري، مونتاژ موتور TU و ‌توسعه و توليد محصول جديد رانا از ديگر موفقيت هاي كسب شده شركت ايران خودرو در سال 91 است. ايران خودرو توانسته است با كسب دانش فني مورد نياز، خط توليد كيسه هوا و ترمز ABS را در كشور راه اندازي كند.

با وجود سختي هاي توليد در مقطع كنوني، ايران خودرو ارتقاي كيفيت محصولات را ناديده نگرفته و در حوزه رضايت مشتريان نيز موفق به ارتقاي رضايت‌مندي مشتريان نيز شده است. كليه محصولات ايران خودرو استانداردهاي موسسه استاندارد را اخذ كرده و در نصب تجهيزات ايمني مانند ترمز ABS و كيسه هوا پيشتاز بوده است.

عبور از مرز 2500 دستگاه توليد در پايان سال

محدوديت هاي بين المللي و افزايش قيمت ارز در ابتداي سال 91 تامين مواد و قطعات مورد نياز خطوط توليد را با دشواري هايي مواجه كرد و تلاش هايي را در راه غلبه بر اين دشواري ها در ايران خودرو شكل داد. نتيجه اين تلاش ها، افزايش توليد روزانه به بيش از دوهزار دستگاه در دي بود. تيراژ توليد بهمن و اسفند ايران خودرو از مزر 2500 دستگاه روزانه عبور كرد.

 

افزايش دوبرابري صادرات در سال 91

عملكرد صادراتي شركت ايران خودرو در هشت ماه اول سال 91 حاكي از صادرات 10195 دستگاه خودرو است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 70 درصدي را تجربه كرده است. براساس آخرين افق هاي ترسيم شده و با تكيه بر برندهاي داخلي، نيمي از توليدات ايران خودرو معادل با 600 هزار دستگاه در سال 95 به بازارهاي صادراتي راه خواهد يافت.