:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
رییس اتاق بازرگانی:

مبارزه با اقتصاد رانتی با تأکید بر نیروی انسانی با کیفیت / بازگشت به شیوه مدیریت اسلامی اقتصاد

رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است: اگر ما می‌توانستیم رونق ایجاد کنیم خود رونق جواب بیکاری و گرانی و تورم را می‌داد، اما متاسفانه نگاه مصرف‌گرا بر تولید‌گرا غلبه کرده است.
کد خبر: ۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۷


به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان - رییس اتاق بازرگانی - در همایشی با عنوان جوان، عقلانیت، پیشرفت و ارزش‌مداری در پاسخ به این پرسش که کسری بودجه و رابطه‌اش با اجرای قوانین چیست؟ توضیح داد: ما دو مساله در اقتصاد داریم؛ یکی نفت‌زدگی و دیگری کسری بودجه است که هر دو اثری یکسان دارند.

 

او ادامه داد: درآمد حاصل از نفت توزیع قدرت خرید است، در حالی که کالای تولیدی در کشور کم است، مگر آنکه کالا وارد کنیم. در غیر این صورت مانند کسری بودجه، تورم را به دنبال خواهد داشت. به این دلیل ما به یک جابه‌جایی اساسی در مدیریت اقتصادی نیازمندیم.

 

رییس اتاق بازرگانی در پاسخ به این‌که چرا این اتفاقات در اقتصاد می‌افتد گفت: حیات اجتماعی یک پدیده بسیار پیچیده است و هیچ فرد واحدی نمی‌تواند بر همه مسائل آن آگاهی یابد و حیات جمعی باید با عقل جمعی مدیریت شود. کسانی که در مناسک مدیریتی هستند، بزرگ‌ترین هنرشان این است که چگونه بتوانند از تخصص‌های مختلف افراد استفاده کنند. برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی باید به شیوه‌ی مدیریت اسلامی که تاکید بر عقل جمعی و مشورتی دارد، بازگردیم.

 

رییس اتاق بازرگانی در همایش «جوان، عقلانیت، پیشرفت و ارزش‌مداری» که امروز در دانشگاه علم و صنعت برپا شده بود، در رابطه با رشد و عقلانیت و اقتصاد توضیح داد: معمولا وقتی سخن از اقتصاد می‌شود، رشد اقتصادی به عنوان هدف اقتصاد مطرح می‌شود و گاهی اقتصاد‌دانان نقد می‌شوند که همه زندگی رشد اقتصادی نیست.

 وی افزود: رشد در مقابل توسعه مطرح و معنای افزایش در تولید از آن برداشت می‌شود، در حالی که افزایش درآمد در یک کشور به معنای توسعه آن نیست. این‌که هدف حیات اجتماعی را افزایش در تولید قرار دهیم، نقد خواهد شد زیرا توزیع را فراموش می‌کنیم و وقتی به افزایش در تولید توجه داریم، باید به نحوه‌ی توزیع آن هم توجه کنیم.


نهاوندیان با بیان این‌که اگر رشد را در منظومه فکری اسلامی مورد توجه قرار دهیم، مفهوم عمیقی دارد تصریح کرد: رشد در مفهوم اسلامی معنای هدفمندی دارد و از جنس هدایت است و منظور ما از رشد همین مفهوم اسلامی است. 

رییس اتاق بازرگانی در ادامه افزود: رشد در مفهوم اسلامی مانند رشد گیاه است که با عوامل محیطی به کمال می‌رسد اما در مورد انسان علاوه بر عوامل محیطی، عقل و اراده‌ی او نیز تاثیر‌گذار هستند و باید فرایندی را طی کند تا به غایت و کمال رشد برسد. رشد به این معنا می‌تواند هدف حیات اجتماعی قرار گیرد.