:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مراكز شتاب‌دهنده فناوري در استان‌ها راه‌اندازي مي‌شود

نگاه ويژه دولت به «استارت‌آپ‌ها»

استارتاپ يك كسب و كاري است كه قسمتي از آن مبتني بر فناوري است. هر كسب و كار كه بر پايه فناوري است، لزوما استارتاپ نيست، ولي همه استارت‌آپ‌ها به طرزي از وب، موبايل، اينترنت و تكنولوژي‌هاي جديد استفاده مي‌كنند تا رشد بالايي داشته باشند و به تعداد كاربران بالايي برسند.
کد خبر: ۷۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
خبر اقتصادی - سرويس‌هاي بسياري در سراسر جهان با ايده‌هايي ناب به وجود مي‌آيند و در مدتي كوتاه موفق مي‌شوند مسيري صد ساله را در يك شب طي كنند. موفقيت اين شركت‌هاي نو پا توجه ديگر افراد را نيز به مفهوم «استارت آپ» جلب كرده است. اين روز‌ها مقالات بسياري در رابطه با چگونگي راه‌اندازي يك استارت آپ موفق در سطح اينترنت منتشر مي‌شوند و كاربران بسياري روياهاي خود را در راه‌اندازي استارت آپي متفاوت جست‌وجو مي‌كنند. «استارت آپ» چند سالي مي‌شود كه در ايران نيز رونق پيدا كرده است. برگزاري رويداد‌هاي مختلف و گردهمايي‌هاي متعدد در طول سال‌هاي گذشته كمك كرده تا همزمان با ديگر كشور‌ها، كاربران ايراني نيز در تب و تاب استارت آپ راه انداختن قرار بگيرند.

تنها وقتي حباب استارت‌آپ‌ها خواهد تركيد كه چه در ايران، چه در سيليكون ولي، مشتري‌ها از استفاده از تكنولوژي خسته بشوند. مثلا اگر يكي از مشتريان ثابت آمازون با خودش فكر كند كه، نه خريد از طريق سايت آمازون همچين هم خوب نيست و ترجيح بدهد سوار ماشين شده، در ترافيك بنشيند و به يك فروشگاه فيزيكي رفته و لپ تاپ جديدش را حضوري با پول نقد بخرد. در آن حالت، احتمال سقوط استارت‌آپ‌ها بسيار بالا خواهد بود. در غير اين صورت به از مد افتادن اين كلمه اميدوار نباشيد.

حال با توجه به نگاه ويژه وزارت ارتباطات به اين مقوله خبرهايي به گوش مي‌رسد، بطوريكه معاون وزير ارتباطات از راه‌اندازي شتاب‌دهنده‌هاي كسب وكارهاي فناورانه در هر استان خبر داد و گفت: براساس برنامه ششم توسعه بايد ۲۰درصد اقتصاد فناوري اطلاعات از درآمد خدمات ارزش افزوده باشد.

مرتضي براري در تشريح برنامه‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي ايجاد اشتغال و حمايت از كسب وكارهاي نوپا در استان‌ها اظهار داشت: حركت به سمت توليد محتوا و خدمات ارزش افزوده يكي از مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي است و برآوردها نشان مي‌دهد كه سهم توليد محتوا در اقتصاد فناوري اطلاعات ۸۰ درصد است.

وي با بيان اينكه در سال ۹۰ سهم خدمات ارزش افزوده روي موبايل حدود ۵۰ميليارد تومان بوده است، ادامه داد: در سال ۹۴ سهم خدمات ارزش افزوده روي موبايل به يك‌هزار و ۷۰۰ميليارد تومان رسيد، اما برآوردها نشان مي‌دهد كه سهم استان‌ها از اين رقم، بسيار ناچيز است.



 ۱۸هزار ميليارد سهم خدمات ارزش افزوده در برنامه ششم

معاون امور دولت و استان‌هاي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه در برنامه ششم توسعه بايد سهم فناوري اطلاعات و ارتباطات به ۳ برابر رقم فعلي و به حدود ۹۰هزار ميليارد تومان برسد، ادامه داد: براساس اين برنامه‌ريزي، ۲۰درصد درآمد فناوري اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه بايد از خدمات ارزش افزوده باشد كه رقمي حدود ۱۸هزار ميليارد تومان مي‌شود. وي افزود: با افزايش سهم استان‌ها در توليد محتوا و خدمات ارزش افزوده موبايل، مي‌توانيم به اين هدف برسيم. اين افزايش سهم، نيازمند ايجاد كسب و كارهاي نوپا و حمايت از ايده‌هاي استارت‌آپي است.

براري بر نقش دانشگاه‌ها در ايجاد كسب و كارهاي نوآورانه تاكيد كرد و گفت: هم‌اكنون سهم دانشگاه صنعتي شريف در اقتصاد خدمات ارزش افزوده و توليد محتوا در كشور بيش از ۲۰ميليارد تومان است و بايد سهم ساير دانشگاه‌ها نيز به اين دانشگاه برسد.

معاون امور استان‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينكه آغاز توليد محتوا و كسب وكارهاي نوپا از دانشگاه‌ها است، ادامه داد: اغلب شركت‌هاي نوپا داراي ايده‌هاي خلاقانه در كشوري مانند امريكا، اطراف دانشگاه استنفورد و در سيليكون ولي جاي گرفته‌اند. ما نيز بايد در توليد محتوا و ايجاد كسب وكار، دانشگاه‌ها را محور قرار دهيم.

 

 راه‌اندازي مراكز شتاب‌دهنده استارت‌آپ‌ها در استان‌ها

وي از آغاز اجراي اردوهاي كارآفريني و رويدادهاي استارتاپي در استان‌ها خبر داد و گفت: درصدد اين هستيم كه حداقل يك مركز شتاب‌دهنده فناوري در هر استان ايجاد شود.

معاون وزير ارتباطات با اشاره به وجود حدود ۶شتاب‌دهنده كسب و كارهاي فناوري اطلاعات در تهران، تصريح كرد: اين شتاب‌دهنده‌ها در هر بازه ۶ماهه، تعدادي شركت فارغ‌التحصيل دارند و ما تلاش مي‌كنيم اين مدل توسعه كسب و كار را در همه استان‌ها داشته باشيم و كمك كنيم كه استان‌ها نيز در فارغ‌التحصيل كردن شركتها، سهم آفريني كنند.

وي با بيان اينكه برنامه‌ريزي براين است كه هر استان حداقل ۱۰ تا ۲۰ كسب و كار جديد را در سال از طريق شتاب‌دهنده‌ها ايجاد كند، ادامه داد: سهم استان‌ها در توليد اپليكيشن‌ها به‌شدت كم است و در تلاش هستيم با همكاري شتاب‌دهنده‌هاي تهران و فعالان بازار استاني، در استان‌ها شتاب‌دهنده ايجاد كنيم تا نيروهاي ايده به شركت هاي دانش بنيان تبديل شوند. براري با اشاره به اينكه صاحبان ايده در شهرستان‌ها كم هستند، گفت: براي مثال درصورتي‌كه شتاب‌دهنده‌ها در تهران اعلام فراخوان مي‌كنند بالغ بر ۳۰۰ تيم صاحب ايده، در اين فراخوان ثبت نام مي‌كنند اما در شهرستان‌ها فضا براي توسعه كسب و كار كم است و صاحبان ايده در اين فضا شكل نمي‌گيرند. به همين دليل در برنامه داريم كه با كمك دانشگاه‌ها، به جاي اينكه فارغ‌التحصيل وارد جامعه كنيم، شركت دانش بنيان به جامعه تحويل دهيم؛ چراكه بهترين زمان شكل‌گيري ايده در محيط‌هاي دانشگاهي است كه ذهن دانشجو براي خلاقيت و شكل‌گيري كسب و كار آماده است.