:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری بانک صنعت و معدن در دو سال اخیر

عملکرد سال 94 و ضرورت افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن برای افزایش دستاوردهای برجام

بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک تخصصی، نه تنها در سال های گذشته نقش موثری در تامین مالی پروژهای مختلف صنعتی داشته، بلکه به میزان 4.5 برابر جذب سپرده های خود، در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی اقدام کرده و در دو سال گذشته تامین مالی طرح های ملی را با تسهیلاتی بالغ بر ١٠ میلیارد دلار به انجام رسانده كه میتوان به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان و طرح برقی سازی قطار تهران مشهد اشاره كرد.
کد خبر: ۷۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
خبراقتصادی – محسن شمشیری: عملکرد بانک صنعت و معدن در سال های اخیر، نشان دهنده این واقعیت است که اثرگذاری بانک های تخصصی، در روند توسعه صنعتی کشور به مراتب بیش از سایر فعالیت های مالی، می تواند در رشد اقتصادی وصنعتی و جلب سرمایه گذاری و تکمیل طرح های صنعتی موثر باشد.


این بانک تخصصی و موثر کشور، مدت ها قبل از اجرای برجام و برقراری سوئیفت، آماده گشایش اعتبار طرح های مختلف صنعتی، گشایش ال سی و ارتباط با بانک ها و کارگزاری های خارجی بوده و در روز اول اجرای برجام، موفق شد نسبت به گشایش 14 فقره ال سی به مبلغ 100 میلیون یورو اقدام کند. 

از ابتدای سال جاری تاكنون ٨ طرح صنعتی با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانك صنعت و معدن به بهره برداری رسید. طرح های یاد شده از ٤١میلیون یورو ، ٣میلیون و٥٠٠هزار دلار و ٧٨ میلیون درهم امارات منابع ارزی صندوق بهره مند شده و برای بیش از ٥٤٠ نفر اشتغال ایجاد كرده اند.
بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک تخصصی، نه تنها در سال های گذشته و با وجود تحریم های بانکی واقتصادی، نقش موثری در تامین مالی پروژهای مختلف صنعتی داشته، بلکه به میزان 4.5 برابر جذب سپرده های خود، در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی اقدام کرده و در دو سال گذشته تامین مالی طرح های ملی ، زیربنایی و صنعتی كشور را با تسهیلاتی بالغ بر ١٠ میلیارد دلار به انجام رسانده كه میتوان به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان و طرح برقی سازی قطار تهران مشهد در بخش صنایع ریلی اشاره كرد.
مدیرعامل صنعت و معدن با اشاره به دستاوردهای این بانک در تامین مالی پروژه های صنعتی بزرگ و حمایت از صنایع کوچک و متوسط کشور تاکید کرده که در صورت افزایش سرمایه این بانک از سوی دولت، نقش بانک صنعت و معدن در توسعه صنعتی کشور افزایش خواهد یافت.

افتتاح ٨ طرح صنعتی در کشور  در سال 94

از ابتدای سال جاری تاكنون ٨ طرح صنعتی با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانك صنعت و معدن به بهره برداری رسید. طرح های یاد شده از ٤١میلیون یورو ، ٣میلیون و٥٠٠هزار دلار و ٧٨ میلیون درهم امارات منابع ارزی صندوق بهره مند شده و برای بیش از ٥٤٠ نفر اشتغال ایجاد كرده اند.
برای بهره برداری از این طرح ها علاوه بر منابع ارزی از ٢٣٢ میلیارد ریال تسهیلات ریالی نیز استفاده شده كه محل تامین ‌٥٠ میلیارد ریال آن منابع ریالی صندوق توسعه ملی و ١٨٢ میلیارد ریال نیز منابع داخلی بانک بوده است
گفتنی است طرح های یادشده را فاز٢ فومن شیمی گستردر استان هرمزگان ، نگین زره پارس در قزوین، صنایع تولیدی پلی استایرن انبساطی سهند در مازندران،كاشی پردیس آباده در فارس،لایه سبحان شرق در خراسان شمالی ، آرمان پلیمر پردیس در اصفهان و طرح های صدرا الكترو مهبد و توسعه بین المللی راد صانع هیدج در قم تشكیل می دهند.

دستاوردهای بانک پس از برجام 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن در حاشیه نشست مدیران شبکه بانک صنعت و معدن در مشهد با اشاره به اجرایی‌شدن برجام و در خصوص دستاوردهای اقتصادی آن، عنوان کرد: اجرای برجام دستاورد بزرگی بود که با دیپلماسی فعال دولت یازدهم طی دو سال گذشته به دست آمد، با اجرایی‌شدن این برنامه راه و فضای جدیدی برای تعامل بیشتر با دنیا باز شده و این امر باعث شد که ما خدمات خود را راحت‌تر و ارزان‌تر در اختیار مشتریانمان قرار دهیم.
در نخستين روز پس از برجام با هماهنگي‌هاي صورت گرفته از قبل، ۱۴فقره ال‌سي به مبلغ يكصدميليون يورو از بانك‌هاي آلمان، اسپانيا، ايتاليا و هلند گشايش شد. همچنين ۱۶فقره ال‌سي نيز طي دو هفته آينده گشايش خواهد شد.
به جز 14ال‌سي اين بانك كه باز شده دو ال‌سي ديگر رقم گشایش اعتبارها را به 130ميليون يورو رسانده است.
وی افزود: طی دو سال گذشته بالغ بر 10 میلیارد دلار گشایش اعتبار داشته‌ایم که از این میزان 6 میلیارد دلار از خط اعتباری چین بوده است.
افخمي با بيان اينكه پس از برجام 14فقره ال‌سي به مبلغ يكصدميليون يورو از سوي اين بانك باز شد اظهار داشت: ما از دو ماه قبل از برجام اقدام كرديم و با تعدادي از بانك‌هاي اروپايي در آلمان، اسپانيا، هلند و ايتاليا عمليات گشايش اعتبار را انجام داديم.
در سال جاري 3هزار واحد كوچك و متوسط به بانك صنعت و معدن مراجعه داشته‌اند كه تعاملات مناسبي با آنها داشته‌ايم. در  10ماهه ابتداي سال جاري 4هزار و 600ميليارد تومان براي صنايع كوچك و متوسط اختصاص داده‌ايم كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 41درصد رشد داشته است، البته مبالغ ديگري نيز در تعهد ما هست كه پرداخت خواهد شد.
وي با اشاره به پروژه‌هايي كه از سوي اين بانك فاينانس شده، گفت: پروژه قطار تهران – اصفهان با 8/1ميليون دلار سرمايه، طرح‌هاي هفتگانه فولادي با 7ميليون دلار و طرح فولاد مسجد سليمان با 600ميليون دلار از قراردادهايي است كه اين بانك داشته است.

بانک صنعت و معدن جزو 34 بانک رسمی کشور است که مشمول تحریم بوده است. اما همزمان با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها ١٤ فقره ال.سی به مبلغ ١٠٠ میلیون یورو توسط این بانک گشایش یافت  و تامین مالی و گشایش اسناد ارزی توسط بانک صنعت و معدن در روزهای آتی روند صعودی پیدا خواهد کرد

قدردانی وزیر صنعت ، معدن و تجارت از بانک 

نعمت زاده وزير صنعت ، معدن و تجارت اقدام بانك صنعت و معدن در گشايش14 فقره اعتبارات اسنادي از طريق بانك هاي اروپايي در اولين ساعات اجرايي شدن برجام را مورد تقدير قرار داد و در نامه اي به علي اشرف افخمي رئيس هيات مديره و مديرعامل بانك صنعت و معدن در اين خصوص نوشت : باتشكر و تبريك از اين حركت ارزشمند در عرصه سيستم بانكي كشور ، اميدوارم بانك صنعت و معدن مثل هميشه پيشگام و پيشقدم باشد.


200 طرح آماده گشایش اعتبار 

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به آمادگی بانک برای گشایش اعتبار اسنادی گفت: از دو سال گذشته تاكنون 200طرح آماده گشايش اعتبار است كه بخشي از اين طرح‌ها در حوزه پتروشيمي، داروسازي، صنايع كاشي و سيمان، صنايع زيرساختي نيروگاهي و تامين انرژي است و برآورد بانك ما اين است كه حدودا در سال 3000مگابايت برق جديد به نيروگاه‌هاي جديد اضافه شود كه اين رقم سرمايه‌گذاري قابل توجه است.
تعدادي از اين نيروگاه‌ها تامين مالي شده و در گلستان، يزد و كرمان به بهره‌برداري رسيده و 4 تا 5نيروگاه ديگر نيز در حال احداث است كه در سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.

ضرورت تغییر فضای كسب و كار پس از برجام 

افخمی در جمع اعضای هیات مدیره ، معاونین ، مدیران و سرپرستی ها و شعب استانی این بانك گفت: امروز فضای اقتصادی و تحولات مالی كشور در عرصه بین الملل با اجرای برجام وارد مرحله جدیدی شده است.
وی تصریح كرد: ما به عنوان یكی از بانكهای تاثیرگذار در عرصه اقتصادی و صنعتی كشور باید ضمن هماهنگی با مدیران اقتصادی ، خود را آماده تغییر و تلاش مضاعف نماییم.
مدیر عامل بانك صنعت و معدن همچنین از همكاران ، سرپرستان و مدیران شعب خواست كه این تغییرات را در پرسنل خود نهادینه كنند و با مجهز كردن آنها به دانش روز و فنون علمی و تخصصی ، برای اقتصاد پسا برجام آماده شوند.

کاهش نرخ سود تسهیلات

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانک صنعت و معدن ٢١ درصد است و در تلاشیم این نرخ را به زیر ٢٠ درصد کاهش دهیم. کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی با کارآیی بیشتر صنایع و پایین آوردن قیمت تمام شده ممکن خواهد بود که این امر در بلندمدت امکان‌پذیر است.

پرداخت تسهیلات 4.5 برابر سپرده ها

علی اشرف افخمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن ‌گفت: در خراسان‌رضوی بیش از ٤.٥ برابر سپرده جذب شده در بانک، تسهیلات اعطا می‌شود و این درحالی است که هیچ بانکی بیش از ٩٠ درصد جذب شده خود تسهیلات اعطا نمی‌کند.

کاهش نرخ سود تسهیلات ارزی

وی در ادامه در خصوص سود تسهیلات وام ارزی، گفت: این سود در بانک صنعت و معدن در حال حاضر ٦ درصد است که با وجود باز شدن فضای جدید در راستای تعامل بیشتر با دنیا و کاهش تدریجی محدودیت‌هایی که درگذشته با آن درگیر بودیم احتمال زیادی وجود دارد که بتوانیم با اخذ خطوط ارزی، سود تسهیلات ٦ درصدی را نیز کاهش دهیم.

اختصاص شعبه توسعه ملی 

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ، شعبه صندوق توسعه ملي اين بانك را شعبه ویژه برای ارائه تسهیلات به طرح‌های نو و کسب و کارهای نوپا در تهران اعلام كرد و گفت: در این شعبه بروکراسی‌ اداری برای ارائه تسهیلات، روان‌تر خواهد بود.

نقش کلیدی در پروژه های بزرگ

افخمی در خصوص برنامه‌های اجرا شده در بانک صنعت و معدن، عنوان کرد: بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک توسعه‌ای نقش کلیدی در پروژه‌های عمرانی کشور دارد، طی دو سال گذشته در احداث پروژه‌های بزرگ و نیروگاه‌های زیادی تامین مالی انجام دادیم، همچنین در زمینه امور زیرساختی از جمله راه‌آهن نیز فعالیت کردیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: طرح راه‌اندازی اولین قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان با تامین نقدینگی ١.٨ میلیارد دلاری بانک صنعت و معدن اجرا شد، همچنین در حوزه صنایع پتروشیمی، در پروژه پتروشیمی مسجد سلیمان ٥٨٠ میلیون دلار و در پروژه پتروشیمی ایلام ٢٣٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که این دو پروژه در حال اجرا هستند، علاوه بر این طرح‌های پتروشیمی واقع در خرم‌آباد و مهاباد با تامین منابع ٢٣٠ میلیون یورو امسال بهره‌برداری 
شده و فعالیتشان آغاز شد.


7 طرح فولادی

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ٢٠٠ طرح مختلف طی دو سال گذشته در حوزه صنعت و معدن تعیین مالی شده است، گفت: هفت طرح فولادی که طی سال‌های گذشته متوقف بود با اعطای تسهیلات دو میلیارد دلاری بانک صنعت و معدن هم‌اکنون مراحل اجرایی خود را طی می‌کند.

جذب سرمایه های خارجی 

وی گفت: با توجه به اینکه در دوران تحریم، شبکه بانکی بیشترین فشار را تحمل کرده، با برطرف شدن این تحریم‌ها، بانک صنعت و معدن جذب سرمایه خارجی را به صورت اساسی و با اولویت انجام خواهد داد و سرمایه جذب شده در اختیار بخش‌های تولیدی قرار می‌گیرد.

کاهش بدهی معوقه

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه کارآمدی، اثربخشی، نوآوری و ایفای نقش فعال در توسعه کشور ویژگی این بانک است، یاد آور شد: ضروری است که بدهی معوقه تولیدکنندگان و صنعتگران به بانک صنعت معدن بازگردد تا این بانک بتواند به بقیه تولیدکنندگان تسهیلات اعطا کند. مطالبات ما بسیار اندک است و توانسته‌ایم آن را در رقم پایینی نگه داریم واز دو و نیم سال پیش مطالبات ما از 12 درصد به زیر 10 درصد رسیده است و امسال نیز این رقم حدود 2 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

پرداخت بدهی 400 میلیون دلاری به بانک‌های خارجی 

وي با اعلام اين خبر كه يك دلار هم به بانك‌هاي خارجي بدهكار نيستيم، گفت: در حال رايزني با بانك‌هاي اروپايي براي اخذ خط اعتباري هستيم.هيچ بدهي به بانك‌هاي خارجي در حال حاضر نداريم و 400ميليون دلار بدهي اين بانك پرداخت شده است و قراردادهاي گذشته مجددا تجديد مي‌شوند. ما در خارج از کشور هیچ شعبه‌ای نداریم و درخصوص سپرده‌های ارزی‌مان هفته آینده اقداماتی خواهیم داشت.
همچنين امسال 900ميليون دلار گشايش اعتبار صورت گرفته و باتوجه به برداشتن محدوديت‌هاي تحريمي در فضاي بهتري با بانك‌هاي خارجي ارتباط برقرار خواهيم كرد. 


حساب بانک صنعت و معدن قرمز نیست 

وي گفت: بانك صنعت و معدن 25ماه متوالي است كه هيچ اضافه برداشتي نداشته و حساب ما قرمز نيست وبه لحاظ بین‌المللی این موضوع برای ما حائز اهمیت است و یک امتیاز محسوب می شود. مجموع بدهی 400 میلیون دلاری گذشته بانک به همتاهای خارجی پرداخت شده و اکنون یک دلار بدهی نداریم و در حال رایزنی با بانک های اروپایی برای اخذ خط اعتباری هستیم.

همکاری با اگزیم بانک در راه آهن تهران مشهد

افخمي ادامه داد: اخيرا با سفر رييس‌جمهور چين به كشور با اگزيم بانك چين در زمينه تامين مالي و زيرساخت راه‌آهن مذاكراتي صورت گرفت و خط راه‌آهن تهران – مشهد را به اتفاق اين بانك انجام خواهيم داد.
مديرعامل بانك صنعت و معدن ادامه داد: همچنين شركت‌هاي بزرگي براي صنعت هوايي ايران در بخش نوسازي ناوگان هوايي، مذاكراتي براي تامين مالي با اين بانك داشته‌اند كه ما آن را به عنوان يك پلتفرم در نظر مي‌گيريم.
ما در خارج از كشور هيچ شعبه‌يي نداريم و درخصوص سپرده‌هاي ارزي‌مان هفته آينده اقداماتي خواهيم داشت.

دو نشان زرین نوآوری 

در دومین اجلاس مشترک توسعه کیفیت حمل و نقل، ساختمان، راه و شهرسازی،  دو نشان زرین نوآوری در خدمات بانكداری الكترونیكی و نشان ویژه مدیریت برتر روابط عمومی درتوسعه و اطلاع رسانی خدمات بانکی به بانک صنعت و معدن رسید. 
در ضمن نشان اهدا شده به روابط عمومی بانك صنعت و معدن چهارمین نشان زرینی است كه در عرصه اطلاع رسانی در سال جاری به روابط عمومی بانك صنعت و معدن رسیده است.

معرفی شعب برتر بانک 

شعب برتر بانك صنعت و معدن در سال ١٣٩٤ در گردهمایی مدیران شبكه بانك صنعت و معدن مورد تقدیر قرار گرفتند.
شعب اهواز ، كرمان و سمنان بر اساس عملكرد ١٠ ماهه سال جاری از میان ٦٤ شعبه فعال این بانك برگزیده شده اند.

ضرورت افزایش سرمایه بانک های تخصصی

افخمی درخصوص تامین مالی بانک های توسعه‌ای در بودجه سال 95 گفت: اگر به دنبال حمایت کامل از تولید و اشتغال هستیم، افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی یک حقیقت غیرقابل انکار است.در بودجه سال آینده 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ بر روی کل بانک‌های دولتی است.ما نیز افزایش سرمایه 15 هزار میلیارد تومانی را دو سال پیش مطرح کردیم و پیشنهاد جدیدی نداشتیم.مدیرعامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد: اکنون که برجام اجرایی شده، به طور قطع همکاری موسسات مالی و بانکی ایران با مراکز مالی دنیا به صورت گسترده افزایش می‌یابد و می‌توانیم با استفاده از فرصت مهم پیش آمده که نتیجه تلاش دولتمردان دستگاه دیپلماسی کشور است، در خدمت‌رسانی به بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی نقش کارآمدتری را ایفا کنیم.

افزایش سرمایه بانک از طریق سود سهام دولت و ماليات بانک

در روزهايي كه بحث آزادسازي پول هاي بلوكه شده ايران پس از اجراي برجام مطرح بود، بسياري از كارشناسان و از جمله وزير امور اقتصادي و دارايي، با اشاره به بانك محور بودن اقتصاد ايران، ضرورت اصلاح ساختار مالي و آماده سازي بانك ها براي حضور در صحنه بين المللي پس از 7 سال تحريم و دور بودن از فضاي بانكداري جهان پيشنهاد كردند كه سهم محدود 4 ميليارد دلاري دولت از مجموع 32 ميليارد دلار پول  آزادشده، براي افزايش سرمايه بانك ها و بخصوص افزايش سرمايه بانك هاي تخصصي به كار گرفته شود تا گردش اين پول بتواند تحرك قابل توجهي در اقتصاد و فضاي كسب وكار ايجاد كند و وضعيت بانك هاي كشور را براي جذب سرمايه گذاري خارجي، مشاركت بانك هاي معتبر جهان، و تامين مالي قراردادهاي بزرگ نفت وگاز و صنايع كشور ساماندهي كند. 

از سوي ديگر، مديران بانك هاي كشور كه در سال هاي اخير تحت فشار انتظارات مسوولان و فعالان اقتصادي براي تامين مالي فعاليت هاي اقتصادي قرار داشته و با وجود مطالبات معوق 100 هزار ميليارد توماني، طلب 110 هزار ميليارد توماني بانك ها از دولت، بايد بيش از380 هزار ميليارد توماني در سال 94 تسهيلات پرداخت كنند، به همان اندازه انتظار دارند كه براي افزايش سرمايه و افزايش منابع بانك ها نيز تدبيري انديشيده شود و علاوه بر افزايش سرمايه از محل آزادسازي پول هاي بلوكه شده، راهكارهايي مانند بازگشت ماليات بانك ها به حساب سرمايه آنها در دستور كار قرار گيرد. 
علاوه بر نقش و اهميت حضور بانك ها در عرصه فعاليت هاي اقتصادي براي خروج از ركود، تامين سرمايه در گردش واحدها و رونق سرمايه گذاري ها در شرايط اجراي برجام، بانك هاي كشور نيازمند اصلاح ساختار مالي و افزايش سرمايه هستند تا با تحقق و اجراي توصيه هاي بال 2 بتوانند مشاركت بانك هاي معتبر بين المللي را براي رشد سرمايه گذاري ها جلب كنند و در عرصه بين المللي نيز حضور بهتري داشته باشند.
 براين اساس، انتظار مي رفت كه دولت و سازمان مديريت و برنامه ريزي، موضوع افزايش سرمايه بانك ها را به روش هاي مختلف، از جمله به كارگيري بخشي از پول هاي آزادشده در افزايش سرمايه بانك ها، بازگشت ماليات بانك ها با هدف افزايش سرمايه و... را در لايحه بودجه 95 ارائه مي كرد تا با تصويب قانوني، افزايش سرمايه بانك ها را در سال 95 شاهد باشيم و از اين طريق، شرايط بهتري براي ايجاد رونق اقتصادي و تامين مالي فعاليت هاي اقتصادي ايجاد شود. 
براین اساس شایسته است که نمایندگان مجلس و مسوولان و سیاستمدارانی که انتظار دارند در شرایط اقتصاد بانک محور ایران، بانک های کشور بتوانند بار سنگین بازسازی اقتصاد پس از تحریم ها و گشایش اقتصاد و ایجاد رونق در تولید و سرمایه گذاری را به دوش بکشند،  حداقل برای رشد سرمایه گذاری های صنعتی، مسکن و کشاورزی، به تقویت سرمایه بانک های تخصصی از جمله بانک های صنعت ومعدن، مسکن و کشاورزی کمک کنند و در لایحه بودجه 95 از طریق کمک های مالی دولت، آزادسازی پول های بلوکه شده کشور، بخشی از ذخایر خارجی، یا منابع صندوق توسعه مالی، معافیت یا بازگشت مالیات این بانک ها به حساب سرمایه خودشان و... به دولت تکلیف کنند تا سرمایه بانک های صنعت ومعدن، مسکن و کشاورزی افزایش یابد. 
در سال های اخیر و به خصوص در شرایط تنگنای مالی سال های تحریم، بانک صنعت ومعدن، حداقل 10 برابر آنچه که از این بانک انتظار داریم در تامین مالی طرح های صنعتی مشارکت فعال داشته است.
لذا با توجه به توان تخصصی، شعب و نیروهایی که در این بانک وجود دارد، انتظارمی رود که با افزایش سرمایه این بانک، منابع بانکی مستقیم به تامین نیازهای طرح های سرمایه گذاری صنعتی هدایت شود و زمینه ساز تحول و تحرک در صنعت و تولید شود. 
از این رو پیشنهاد می شود که نمایندگان محترم مجلس در هنگام بررسی لایحه بودجه 95 به موضوع مهم افزایش سرمایه بانک های تخصصی واز جمله بانک صنعت ومعدن توجه کنند. 

سود سهام دولت و ماليات هاي بانک برای افزایش سرمایه بانک 

به دولت اجازه داده مي شود نسبت به اصلاح و تصويب اساسنامه بانك صنعت ومعدن، به عنوان يك بانك توسعه اي – تخصصي به پيشنهاد مشترك وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن وتجارت، و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اقدام نمايد به نحوي كه حداقل از قابليت هاي قانوني و مقرراتي سازمان هاي توسعه اي نظير ايدرو و ايميدرو برخوردار شود. 
دولت اجازه دارد سود سهام و ماليات هاي متعلقه بانك صنعت و معدن را در طول برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي به عنوان افزايش سرمايه بانك منظور نمايد. 


فاینانس پروژهای بزرگ 

وی با اشاره به پروژه‌های از سوی این بانک فاینانس شده گفت: پروژه قطار تهران – اصفهان با 1.8 میلیون دلار سرمایه طرح‌های هفتگانه فولادی با 7 میلیون دلار بر طرح فولاد مسجد سلیمان با 600 میلیون دلار از قراردادهایی است که این بانک داشته است.
وی افزود: از دو سال گذشته تاکنون 200 طرح آماده گشایش اعتبار است که بخشی از این طرح‌ها در حوزه پتروشیمی، داروسازی، صنایع کاشی و سیمان، صنایع زیرساختی نیروگاهی و تامین انرژی است و برآورد بانک ما این است که حدودا در سال 3000 مگابایت برق جدید به نیروگاه‌های جدید اضافه شود که این رقم سرمایه‌گذاری قابل توجه است. تعدادی از این نیروگاه‌ها تامین مالی شده و به بهره‌برداری رسیده است که در گلستان، یزد و کرمان به بهره‌برداری رسیده و 4 تا 5 نیروگاه دیگر نیز در حال احداث است که در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
بانک صنعت ومعدن توانست به میزان 2میلیارد و 200 میلیون دلار برای 70 طرح صنعتی، معدنی ، پتروشیمی و عمرانی؛ گشایش اعتبار نماید.
از میان طرحهای یاد شده اکثر آنها قابل افتتاح و پاره ای دیگر نیز در شرف بهره برداری می باشند البته درصددیم تا در سال جاری با انعقاد تفاهمنامه ای با صندوق توسعه ملی برای پوشش طرحهای صنعتی ، پتروشیمی ، لجستیک ، پشتیبانی ، ساخت زیر ساخت نظیر ریل راه آهن ، آب شیرین کن و احداث نیروگاههای سیکل ترکبیبی برای واحدهای صنعتی به میزان 4 میلیارد دلارگشایش اعتبار کنیم.
افخمی در ادامه گفت: طی سال گذشته بانک صنعت ومعدن توانست از خطوط اعتباری چین برای تعدادی از پروژ ها تامین بالغ بر5 میلیاردلارتامین اعتبار کند که بطور عمده شامل ایجاد زیرساختها ، خدمات لجستیکی ، صنایع پتروشیمی بوده است.
وی افزود : به عناون مثال در خط ریلی قم به اصفهان بالغ بر یک میلیارد و800 میلیون دلار از همین ناحیه گشایش اعتبار شد و درصددیم برای خطوط ریلی تهران به مشهد ، تهران به خلیج فارس  همچنین متروکلان شهرهای اصفهان ، تبریز، مشهد وتهران تامین مالی نماییم. افخمی در ادامه با بیان اینکه 100 درصد سهام بانک صنعت ومعدن متعلق به دولت است ، افزود : این بانک در تمامی نقاط کشور در زمینه های حمایتی به صنایع پتروشیمی ،نساجی ، فولاد و غیره فعلانه عمل کرده و حتی بعد از افتتاح چنین  واحدها یی نیز مشاوره مدیریتی به آنها می دهد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن یادآور شد : برای ایجاد صنایع در کشور مسئله دسترسی به «آب» موضوعی جدی است  که در این راستا بانک صنعت ومعدن با همکاری صندوق توسعه ملی درصد است تا برای نصب 3 آب شیرین کن قوی و بزرگ به ارزش 300میلیون دلار در سال جاری گشایش اعتبار خواهد نمود.
افخمی با بیان اینکه کشور نیاز به بیش از 5 هزار مگاوات برق شهری و صنعتی نیاز سالانه دارد، افزود :  برای احداث نیروگهای جدید سیکل ترکیبی در کنار واحدهای صنعتی کشورطی انعقاد تفاهمنامه با وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی علاوه بر 4 نیروگاه تامین اعتبار شده قبلی به  تعداد 2 نیروگاه دیگر به ارزش 200 میلیون دلار و 230 میلیون یورو گشایش اعتبار خواهد کرد.

پگاه باطری

شركت پگاه باطری كه از ٨ میلیون یورو تسهیلات بانك استفاده كرده است باطری خودرو تولید می كند و با افتتاح آن برای ١٣٥ نفر اشتغال ایجاد می شود. بانك صنعت و معدن در سال های گذشته علیرغم وجود فضای تحریم توانسته است طرح های صنعتی كوچك، متوسط و بزرگی را در نقاط مختلفی از كشورمان به بهره برداری برساند.

پتروشیمی مهاباد 

شركت پتروشيمي مهاباد با استفاده از تسهيلات بانك صنعت و معدن ، مراحل اجرايي خود را پشت سرگذاشته و با رسيدن به بهره برداري كامل وارد چرخه اقتصادي كشور شد. اين شركت كه از 233ميليون يورو تسهيلات بانك مزبور استفاده كرده سالانه 300هزارتن پلي اتيلن سنگين /سبك خطي و 30هزارتن بوتن-1توليد مي كند. 

حمایت از صنایع کوچک و متوسط 

افخمی با بیان اینکه بانک صنعت و معدن سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط را پیگیر است افزود: هدف اصلی ما این است که در آینده نزدیک بانک صنایع کوچک و متوسط را تاسیس کنیم.
وی گفت : یکی از کارهای مهمی که در سال جاری در قالب یک طرح آزمایشی در حال اجراست حمایت و تامین نقدینگی صنایع کوچک و متوسط با توجه به سهم اشتغالزایی بالای آنان است. این طرح‌ها از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری آغاز شده و تاکنون ٣ هزار واحد کوچک و متوسط صنعتی برای دریافت تسهیلات مراجعه کردند و طی ١٠ ماه سال‌جاری ٤ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان تسهیلات ریالی به صنایع کوچک و متوسط اعطا شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 41 درصد رشد داشته است البته مبالغ دیگری نیز در تعهد ما هست که پرداخت خواهد شد.

بانک صنعت و معدن به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی همواره در خدمت صنعت و تولید و بسترسازی مناسب برای فعلان اقتصادی است و حمایت مالی و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط SME ها که اشتغال زایی بالایی دارند، دراصلاح ساختار این بانک لحاظ شده است