:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
فرایند تحویل سکه در معاملات آتی بورس کالا

معاملات پاک سکه در بورس کالا

مدیر قرارداد‌های مشتق بورس کالا ضمن توضیح فرایند تحویل سکه در معاملات آتی بورس کالا از تحویل همه سکه‌ها در سررسید‌های مختلف خبر داد.
کد خبر: ۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۲




با وجود افزایش قیمت سکه در بازار نقد، همه قرارداد‌های آتی‌سکه در بورس کالا، در سررسید تعیین‌شده تحویل داده شده است و هیچ قراردادی نیست که منجر به تحویل نشده باشد. پیش از این برخی فعالان بازار معاملات آتی به‌دلیل رشد زیاد قیمت سکه در بازار نقد نگران تحویل نشدن سکه از سوی فروشندگان در سررسید تعیین شده بودند و حتی شایعاتی نیز در این زمینه در بازار معاملات آتی مطرح شد.

معاملات آتی سکه در بورس کالا از ابتدای سال با رشد چشمگیری مواجه بوده است و در هفته نخست بهمن‌ماه ارزش این معاملات از مرز 30هزار میلیارد تومان هم عبور کرد، این نشان می‌دهد که بازار معاملات آتی بورس کالا توانسته است از یک سود با تحویل بموقع سکه و بدون مشکلات حقوقی کارکرد پاکی داشته باشد و از سوی دیگر بخش زیادی از نقدینگی سرگردان جامعه را به سمت خود جذب کند.

در همین رابطه پدرام زاد نو عزیزی مدیر قرارداد‌های مشتق بورس کالا درپاسخ به شایعات بازار و در مورد فرایند تحویل سکه در بورس کالا گفت: هیچ مشکلی برای تحویل سکه در معاملات آتی بورس کالا وجود ندارد و همه قرارداد‌های آتی سکه بدون هیچ مشکلی منجر به تحویل می‌شود.

وی توضیح داد: به‌طور مثال در آخرین اطلاعیه بورس کالا اعلام شد سکه‌های با سررسید بهمن91 در روز‌های 26 و 28‌بهمن تحویل داده می‌شود و پس از انتشار این اطلاعیه در تاریخ‌های تعیین‌شده همه سکه‌ها از سوی فروشندگان تحویل شد و هیچ مشکلی دراین‌باره وجود نداشت. وی افزود: چنانچه تأخیری در فرایند تحویل سکه وجود داشته باشد نکول محسوب می‌شود و مطابق با قوانین شامل جریمه دیرکرد می‌شود بنابراین با درنظر گرفتن قواعد مشخص از سوی بورس کالا خریداران و فروشندگان ملزم به اجرای تعهداتشان هستند. وی افزود: براساس قواعد بانک سامان مسئولیت اجرای این فرایند تحویل سکه را برعهده دارد و خریداران می‌توانند سکه خود را از آنجا تحویل بگیرند.