:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
نشريه بلومبرگ آلمان:

تحریم‌ها ایران را خود کفا کرده است

تحريم‌هاي بين المللي اعمال شده عليه ايران به دليل برنامه انرژي هسته‌اي اين کشور، به جمهوري اسلامي کمک کرده که در توليد مواد مورد نياز، خود کفا شود.
کد خبر: ۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۶



نشريه بلومبرگ آلمان در یادداشتی با اشاره به پیشرفت های ایران در عرصه های مختلف با وجود تحریم ها نوشت: با وجود اينکه تحريم‌ها دسترسي ايران به مواد خام مانند آلومينيوم و فولاد مارايجينگ را محدود کرده، اما باعث شده‌اند که تهران «راه‌حل‌هاي خود را براي نو آوري‌هاي بعدي در زمينه فناوري» پيدا کند.
 
نويسنده اين مقاله با اشاره به نصب سانتريفيوژهاي جديد توليد داخل در نيروگاه نطنز گفت «منابع طبيعي ايران مانند نفت، ماسه و روي به اين معناست که اين کشور مي‌تواند بر موانع فني غلبه کند.»
 
بلومبرگ به نقل از يوسف بات، فيزيکدان و کارشناس امور منع تکثير سلاح‌هاي اتمي که به آکادمي ملي علوم امريکا در رابطه با برنامه انرژي هسته‌اي ايران مشاوره مي‌داد، آمده است: «در حالي که تحريم‌ها در ابتدا قطعا روند پيشرفت فناوري ايران را با کندي روبرو کردند، اما در عين حال منجر شدند که این کشور در شماري از زمينه‌هاي اساسي، خود کفا شود...ايران احتمالا از نظر فناوري پيشرفته ترين کشور خاورميانه است.»
 
گفتنی است امريکا، رژيم صهیونیستی و بعضي از متحدان آنها به طور مکرر ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي ‌هسته‌اي اين کشور متهم مي‌کنند.
امريکا و متحدان اروپايي آن اين اتهامات بي اساس را دستاويز اعمال تحريم‌هاي يک جانبه عليه جمهوري اسلامي قرار داده‌اند.
 
ايران ضمن رد اتهامات مي‌گويد، به عنوان يکي از امضا کنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) و عضوي از آژانس بين المللي انرژي اتمي حق توسعه فناوري هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز را دارد.
علاوه بر اين، بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي بارها از تاسيسات هسته‌اي ايران بازديد کرده‌اند اما هرگز مدرکي که حاکي از انحراف برنامه انرژي هسته‌اي ايران به سمت مقاصد نظامي باشد، پيدا نکرده‌اند.