:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد کرد

هدایت نقدینگی عیدانه مردم به سمت پرداخت قبوض و اقساط بانکی

یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به منظور جلوگیری از افزایش تورم و نقدینگی بهتر است که عیدانه بصورت کارت اعتباری به مردم داده شود تا از محل شارژ کارت که توسط دولت تأمین می‌شود خانوارها بدهی‌های خود از قبیل قبوض مختلف و اقساط وام‌های پرداخت نشده به دولت را بپردازند.
کد خبر: ۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
خبرگزاری فارس: هدایت نقدینگی عیدانه مردم به سمت پرداخت قبوض و اقساط بانکی
 

عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره 6 هزار میلیارد تومان نقدینگی که قرار است تحت عنوان عیدانه اوایل اسفندماه به مردم پرداخت شود و اینکه دولت چگونه  می‌تواند آن را به سمت تولید داخلی هدایت کند تا مانع تورم‌ بیشتر در پایان سال شود، گفت: فرصت کمی تا اجرایی شدن و پرداخت عیدانه به مردم باقی مانده است، بنابراین امکان طرح بسیاری از پیشنهادها وجود ندارد.

 وی افزود: به عنوان مثال دادن کالا به مردم بجای پرداخت پول نقد گزینه مناسبی بود که هم باعث ایجاد رقابت بین تولید‌کنندگان داخلی می‌شد و هم قیمت تولیدات داخلی را کاهش می‌داد که البته این حرکت یک حرکت ضد تورمی و در جهت مقابله با تورم بود.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: اما اجرای این پیشنهاد به دلیل عدم وجود کالای کافی و از طرفی مشکلات توزیع ممکن است امکان‌پذیر نباشد.

 یوسفیان ملا بیان داشت: دادن سهام به مردم هم گزینه خوبی بود که به دلیل کمبود وقت این موضوع نیز امکان‌پذیر نیست، چرا که دادن سهام به مردم به میزان مبلغی که معین شده هم باعث رونق تولید می‌شد و هم بازار بورس را تکان می‌داد.

 وی افزود: با توجه به حجم420 هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح کشور بدترین شکل کمک نقدی به مردم پرداخت نقدی است، چرا که ما باید به دنبال راه‌حلی برای کاهش نقدینگی در سطح کشور باشیم نه اینکه میزان آن را افزایش دهیم.

 یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: خانواری در کشور وجود ندارد که به دولت در بخش‌ها مختلف بدهکار نباشد.

 وی در ادامه، افزود: هر خانواده‌ای به نوعی به دولت بدهی دارد به عنوان مثال یکی قبض تلفن، یکی قبض برق و دیگری عوارض شهرداری را به دولت پرداخت نکرده است.

 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: حتی ممکن است خانواده‌ای وامی از بانک دریافت کرده که هنوز مبلغ آن وام را به دولت بدهکار و اقساط آن باقی مانده باشد بنابراین نمی‌توان گفت که ایرانی در کشور زندگی خانوادگی داشته  باشد و در سبد هزینه خانوارش بدهی به دولت نداشته باشد.

 یوسفیان ملا در ادامه به بیان پیشنهاد و نحوه پرداخت عیدانه به مردم اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از تورم و افزایش میزان نقدینگی در جامعه بهتر است که نحوه پرداخت این عیدانه از طریق کارت اعتباری به مردم باشد تا از محل شارژ کارت که توسط دولت تأمین می‌شود، خانوارها بدهی‌هایشان را از قبیل قبوض آب، برق و عوارض و اقساط وام‌هایی را که هنوز پرداخت نکرده‌اند به دولت بپردازند.

  وی به بیان محاسن پیشنهادش پرداخت و افزود: هر بُعد این پیشنهاد را بررسی کنیم خوب و دارای محاسنی است، اولین و بزرگترین حُسن آن این است که نقدینگی به جامعه تزریق نمی‌شود.

 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به دومین حُسن طرح مذکور، اشاره کرد و گفت: از این طریق مطالبات دولت وصول می‌شود و بسیاری از خانواده‌‌ها که ممکن است به دلایل مختلف قادر به پرداخت بدهی‌های خود از قبیل عوارض نوسازی و اقساط وام‌هایشان نبوده‌اند از طریق این کارت‌های اعتباری بدهی‌های خود را پرداخت کنند.
 یوسفیان ملا به سومین دلیل برای ارائه کارت اعتباری به مردم اشاره کرد و اظهار داشت: دولت هم لازم نیست که حتما نقدینگی تأمین و به حساب مردم واریز کند بلکه می‌تواند به دستگاه‌های ذیربط بدهکار شود به عنوان مثال خانواده‌ها بدهی خود را با دستگاه‌های ذیربط تهاتر می‌کنند و در ازای آن دولت به آن سازمان بدهکار می‌شود. 

 وی گفت: با ورود نقدینگی به بازار مشکلات مضاعف می‌شود، لذا معتقدم که مبلغ معین شده به صورت اعتباری به مردم و خانوارها داده شوند و مردم از طریق اعتبار آن کارت‌‌ها بدهی‌های خود را به بخش‌‌های مختلف دولت تسویه کنند.