پنج سال پیش تلفنهای همراه در صف اول فناوری قرار داشتند، تا سال 2010 تبلتها وارد این عرصه شدند و اکنون سرمایهگذاریهای گسترده برای اتومبیلها صورت میگیرد تا آنها طلایهداران عرصه فناوری و ارتباطهای اینترنتی باشند.
استفاده از تلفنهای همراه هنگام رانندگی در بسیاری از کشورها ممنوع است. سازندگان اتومبیل امیدوارند تا 10 سال آینده فناوری که معمولا در تلفنهای همراه وجود دارد بتواند نحوه استفاده ما از اتومبیلهای خود را تغییر دهد.
به این معنا که فرهنگ استفاده از برنامه اجرایی تلفنهای هوشمند وارد داشبوردها میشود و این برنامه میتواند از برنامهای که جای پارک یا رستوران را پیدا میکند تا برنامهای که مسیرها را روی یک صفحه عریض نمایش میدهد، متنوع باشد.
در مرحله کنونی تنها ادغام برخی برنامههای صوتی تلفنهای هوشمند با اتومبیل اجرایی شده است.
تمام این موارد به اتصال اتومبیل به اینترنت بستگی دارد تا این امکان فراهم شود که کاربر اتومبیل بدون جستوجوهای بیش از حد یا فشار دادن دکمه جستوجو بسیاری از کارها را با اتکا به فرمان صوتی انجام دهد.
براساس اظهارات شرکت اینتل پس از تلفنها، تبلتها، اتومبیلهای متصل به اینترنت سومین دستگاههای فناورانهای هستند که با سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند.
جک برگکویست از شرکت اطلاعات و آمار HIS اظهار داشت که با این امکانات موج فروش بیشتر میشود. بیش از 50 درصد مصرفکنندگان از وجود دستگاههای دارای قابلیت اتصال اینترنت استقبال میکنند.
برنامههای اجرایی کاربردی در اتومبیل
در حال حاضر این فناورها در استفاده از رسانههای اجتماعی، ادغام رادیو اینترنتی یا راههای هوشمندانه برای استفاده از فرمان صوتی متمرکز است اما استفاده از اینترنت میتواند کارهای ساده و عملی بسیاری را میسر کند.
برای مثال ارایه برنامههای اجرایی که قیمت پمپ بنزینهای محلی را نشان میدهد، برنامه یافتن جای خالی پارک در شهرهای بزرگ با استفاده از حسگرهای الکترونیک یا تحقیق دید هوایی میتواند برای کاربر درحال راننده موثر باشد اما شاید هیجانانگیزترین قسمت، یافتن چیزهایی باشد که کاربر هرگز تصور نمیکند بتواند آنها را پیدا کند.
بیتردید این تجارت ارزان قیمت نخواهد بود اما فروش آن میتواند میلیاردها دلار سرمایهای که تاکنون در آن صرف شده را بازگرداند.
تا سال 2020، 600 میلیون دلار یا 20 درصد از ارزش دستگاههای جدید دارای اینترنت میتوانند در زندگی اینترنتی سهمی برعهده گیرند.
شرکت اینتل به تنهایی 100 میلیون دلار ظرف پنج سال آینده در شرکتهایی که میتوانند تولید این خودروها را تسریع کنند، سرمایهگذاری خواهد کرد.
براساس اظهارات برگکویست، تا پایان سال 2014 برای برخی از نامهای بزرگ هر اتومبیلی که به فروش میرسانند به نوعی از این قابلیت برخوردار است.
وی افزود: اگر به هزینه طراحی یک اتومبیل جدید با طراحی کامل علاقه دارید باید بدانید که برخی کشورها یک سوم از بودجه خود را به سختافزارهای داخلی اتومبیل و فناوری این سیستم اختصاص دادهاند.
اینترنت؛ عامل حواس پرتی راننده
تا زمانی که خودروهای بدون راننده به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند باید رانندگی توجه کامل راننده را به خود اختصاص دهد، از این رو بسیاری از منتقدان نسبت به استفاده از اینترنت در داخل اتومبیل ابراز نگرانی کردهاند. براساس اعلام شورای ایمنی در آمریکا، حدود یک چهارم از تمام تصادفها در این کشور به واسطه استفاده از تلفن همراه صورت گرفته است.
سازندگان این اتومبیلها قصد دارند با تعبیه یک حسگر اجباری که در زمان حادثه با مراکز خدمات اضطراری تماس میگیرد به نگرانیهای امنیتی پاسخ دهند. این حسگر با عنوان eCall یا تماس الکترونیکی تا سال 2015 در تمام اتومبیلهایی که ساخته میشوند قرار خواهد گرفت.
نگرانی اتومبیلهای اینترنتی از هک شدن
فقط مساله امنیت در جادهها نیست که توسعهدهندگان را نگران کرده است بلکه مساله هک کردن اتومبیل یک موضوع بزرگ و مهم است. اگر در اتومبیل یک سیستم اطلاعات وجود داشته باشد، از نظر تکنیکی هک امکانپذیر است.این هک میتواند شامل بازکردن قفل اتومبیل و استارت موتور بدون وجود کلید یا حتی لمس اتومبیل باشد.
این اقدامات میتواند به واسطه پیامهای وایرلس بین اتومبیل و شبکه صورت بگیرد. براساس اظهارات جان لیچ از KPMG، از نظر تکنیکی هک امکانپذیر است اما شرکتهای خودروسازی از این خطر مطلع هستند و خود را برای رویارویی با آن آماده کردهاند. این خودروها با سیستمهای امنیتی مناسبی به منظور جلوگیری از هک ساخته میشوند.
تاکنون یک شرکت که با BMW همکاری میکند از سیستمهای مبتنی بر آندروید رونمایی کرده است اما پیشبینی میشود که توسعهدهندگان در جستوجوی راههایی برای متحول کردن این فناوری در صنعت خودروسازی هستند.