:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
گفت وگو با احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

ناکامی بخش خصوصی در فروش نفت

کد خبر: ۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۹


آذرجزایری: تحریم خرید نفت ایران یک خبر خوب به همراه داشت. اینکه بالاخره دلتمردان ما راضی شدند تا بخش خصوصی وارد فروش نفت شود و بتواند قدمی در جهت صادرات طلای سیاه بردارند. اما این خوشحالی چندان دوام نیاورد. چراکه به قول فعالان بخش خصوصی سنگ اندازی های دولتی اغاز شد اما مردان نفتی عقیده ای دیگردارند. معتقدند فرصت داده شده اما این بخش خصوصی بوده که ناکام مانده است. طی این مدت دو محموله نفتی توسط بخش خصوصی صادرشده اما این میزان در مقایسه با استقبال اولیه خصوصی ها از این امکان هیچ است. چرا که به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت از حدود 320 تا 330 تقاضا تنها دو محموله صادرشده است. احمد قلعه بانی در گفت وگو با خبرآنلاین از دلایل این ناکامی می گوید و البته به مواردی دیگر چون زمان تعیین و تکلیف فاز11، زمان انتشار اوراق سلف نفتی و وعده هایی برای سازندگان داخل اشاره می کند که در ادامه می خوانید:

آقای قلعه بانی، از صادرات نفت توسط بخش خصوصی چه خبر؟ 
در حال حاضر هر کس که بخواهد می تواند متقاضی خرید نفت شود وبرای ما فرق نمی کند خارجی ها بخرند یا بخش خصوصی داخلی. تا کنون دو محموله یک میلیون بشکه ای بخش خصوصی توانسته صادر کند اما در حال حاضر صادرات نفت توسط بخش خصوصی به دلیل مشکلات انتقال منابع مالی با مشکل مواجه شده است.

ما حتی حاضرهستیم مقصد را تعیین کنند و ما به آنها نفتکش بدهیم و در حمل هم کمکشان کنیم. اما در حال حاضر برای بخش خصوصی راحت تر است نفت کوره صادرکند تا نفت خام
ظاهرا بخش خصوصی همچنان معتقد است مشکلات بیمه ای به قوت خودش باقی است؟
در حال حاضرخیلی مشکلات بیمه ای وجود ندارد ولی خب این هم یکی از مشکلات است.
اقای قلعه بانی اینکه می گویند شخصی به نام بابک زنجانی نفت ایران را به صورت دلالی در بازار می فروخته و پولشویی می کرده است تا چه اندازه درست است؟
چنین شخصی را به هیچ وجه نمی شناسم. این شخص قطعا ربطی به شرکت ملی نفت ندارد. 
فروش نفت در چه وضعیتی است؟
خوشبختانه روال خوبی در پیش گرفته ایم.
اما ظاهرا همچنان مشکلات بیمه ای وجود دارد؟
نه خوشبختانه مشکلات بیمه حل شده است.
وضعیت نفتکش ها چطوراست؟ کمبود نفتکش داریم؟
ظرفیت نفتکش ها نسبت به سال گذشته 70 تا 80 درصد افزایش یافته است. بنابراین باید گفت ظرفیت نفتکش ها در حال حاضر جوابگوی نیاز ما هست.
با توجه به اینکه توسعه میادین مشترک در اولویت اول سرمایه گذاری قرار دارد امسال چه میزان از منابع مالی جذب شده است؟
همانطور که می دانید شرایط فعلی برای تامین منابع مالی شرایط راحتی نیست. اما با توجه به اینکه اولویت اصلی ما توسعه میادین مشترک است تا کنون با توجه به اقداماتی که انجام شده 60 تا 70 درصد منابع تامین شده است.
آقای قلعه بانی وضعیت اکتشافات امسال چگونه بوده است؟
خوشبختانه امسال اکتشافات خوبی داشتیم که به زودی طی یک نشست مطبوعاتی شخص وزیر و یا بنده خبرهای خوشی را اعلام خواهیم کرد.
امسال اکتشافات بیشتر گازی بوده یا نفتی؟
امسال بیشتر اکتشافات برخلاف سال گذشته که گازی بوده نفتی است.اما به زودی خبرهای خوبی برای ایرانیان در راه است.
در مورد میدان بابا حبیب که چینی ها در آن مشغول به حفاری بوده اند اما گاز بر روی زمین نشت کرده و همچنان در حال سوختن است چه تصمیمی دارید؟
تا جاییکه اطلاع دارم گاز این منطقه سطحی بوده و عمق ندارد. البته حجم ان هم خیلی محدود است.
اما ظاهرا نشت این گازها در سطح زمین باعث مشکلاتی برای کشاورزان این منطقه شده است؟
اطلاعی در این خصوص ندارم. اما این گاز گازی نیست که بتوان آن را به عنوان یک منبع انرژی استخراج کرد.
نشت گاز و آتش گرفتن آن بر روی زمین به دلیل عملیات نفتی بوده است؟
بعید می دانم .
تا کنون در پارس جنوبی چند میلیارد دلار سرمایه جذب شده است؟
براساس پیش بینی های صورت گرفته تا پایان سال 17 میلیارد دلار سرمایه در این منطقه جذب خواهد شد.
قراربود فازهای 15 و 16 امسال به بهره برداری برسند؟
تا آخر سال جاری بخشی از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید.
هنوزهم معتقدید فازهای در حال توسعه پارس جنوبی 35 ماهه یعنی تا پایان اردیبهشت سال آینده به بهره برداری خواهند رسید؟
طی ماه های اخیر پیشرفت های خوبی در توسعه میدان گازی پارس جنوبی صورت گرفته است.اما طبیعتا به دلیل مشکلاتی در تامین تدارکات و اجرا با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد زمان توسعه فازهای پارس جنوبی بیشتر خواهد شد. در گذشته فازهای پارس جنوبی 40 تا 48 ماهه به بهره برداری می رسیدند با اینحال بخشی از فازهای وعده شده در مدت 35 ماه به بهره برداری خواهند رسید.
آقای قلعه بانی، تکلیف تعیین پیمانکار فاز 11 پارس جنوبی پس از خروج چینی ها چه شد؟
پیشنهادهای خوبی برای توسعه این فاز به ما رسیده که شمال شرکت های داخلی و خارجی می شود. در حال بررسی این پیشنهادها هستیم و به زودی تصمیم خواهیم گرفت.
فکر نمی کنید با توجه به اینکه این میدان با قطر مشترک است نباید برای بررسی پیشنهادها زیاد معطل کرد؟
معتقدیم اگر امروز با دقت بیشتری انتخاب کنیم قطعا پس از آن سرعت کار نتیجه بخش خواهد بود. تلاش داریم پیمانکاری انتخاب کنیم که تجربه گذشته را برای ما تکرارنکند.قطعا ظرف 10 تا 15 روز آینده تکلیف این فاز هم مشخص خواهد شد.
باتوجه به اینکه امارات هم خواستارسرمایه گذاری دراین فاز شده شانس خارجی ها بیشتر است یا داخلی برای توسعه این فاز؟
قطعا شانس داخلی ها بیشتر است. سعی داریم کار را به دست داخلی ها بسپاریم.
به بخش خصوصی اشاره کردید. طی چند سال گذشته با توجه به درخواست مسوولان نفتی چند کنسرسیوم بزرگ داخلی برای ساخت تجهیزات و توسعه پروژه های بزرگ نفتی تشکیل شده اما ظاهرا حمایتی که باید از آنها صورت بگیرد تا کنون محقق نشده است؟
در بحث ساخت داخل کنسرسیوم ها تجربه بسیار خوبی پیدا کرده اند که یک جهش بزرگ در صنعت نفت ایران محسوب می شود. ما هم سعی داریم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم. بنابراین حتما مشکلات آنها را حل و فصل خواهیم کرد.در جلساتی که برگزار شده ظاهرا این کنسرسیوم ها از دشواربودن تضامین ها گلایه دارند بنابراین ما تلاش داریم راهکاری در جهت آسان تر شدن راه برای این کنسرسیوم ها پیدا کنیم. بنابراین سعی داریم به جای تضامین سخت براساس تضامین آسان تر با آنها کار کنیم. 
برای نوسانات نرخ ارز برای سازندگان هم برنامه ای دارید؟
برای نوسانات نرخ ارز به دنبل یک روش تعاملی مثبت با سازندگان هستیم که البته اینکار نیاز به قانون دارد و باید این مساله در قال یک لایحه به مجلس فرستاده شود تا بالا و پایین شدن نرخ ارز تا 5 درصد در قراردادها لحاظ شود.به هرحال ما پیشنهاد آن را خواهیم داد.
اوراق سلف نفتی بالاخره چه زمانی منتشر می شود؟
در حال حاضر همه مجوزها صادر شده و همه مراحل سخت افزاری و نرم افزاری آن به اتمام رسیده اما منتظریم تا کارشناسان بانک مرکزی نظر خود را اعلام کنند و عرضه آن آغاز شود.