:
كمينه:۲۳.۷۹°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱

بانک مرکزی: دستورالعمل اجرایی ناظر بر پیش فروش سکه فعلا تصویب نشده است

بانک مرکزی اعلام کرد: پس از نهایی شدن "دستورالعمل اجرایی ناظر بر پیش فروش مسکوک طلا"، چگونگی پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷

به گزارش خبرگزاری مهر، دستورالعمل اجرایی ناظر بر پیش فروش مسکوک طلا توسط کارشناسان بخش‌های تخصصی بانک مرکزی در دست تهیه است و پس از بررسی ابعاد مختلف و نهایی‌شدن موضوع ، مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.

اغلب مطالبی‌ که طی روزهای اخیر، پیرامون نحوه پیش فروش سکه در رسانه‌های مختلف منتشر ‌شده است، گمانه‌زنی است.

پس از نهایی‌شدن دستورالعمل یادشده و بررسی موضوع از جوانب گوناگون، مراتب از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی در سطح گسترده‌ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی جزئیات طرح جدید پیش فروش سکه از ابتدای اسفندماه سال جاری را اعلام کرد و گفت: از یکم اسفندماه سال جاری هر قطعه سکه پیش فروشی به قیمت علی الحساب 1 میلیون تومان آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: قیمت اصلی سکه بر اساس پیش بینی سود متعارف و نرخ تورم، در 6 ماه آینده تعیین می شود. بهمنی با اعلام اینکه در این مرحله پیش فروش سکه به صورت 6 ماهه خواهد بود، تصریح کرد: در صورت وجود تقاضا، بانک مرکزی پیش فروش را برای مدت بیشتری در نظر خواهد گرفت.

وی بیان داشت: مبلغ 1 میلیون تومان برای هر قطعه سکه در زمان پیش ‌فروش به صورت علی‌ الحساب است و در زمان تحویل مابقی قیمت آن که قطعا کمتر از قیمت روز بازار خواهد بود تعیین و از خریدار اخذ می شود.

گفته می شود دور جدید پیش‌فروش سکه از اول اسفندماه در شعب منتخب بانک ملی آغاز خواهد شد که در این مرحله هر فرد می‌تواند تا سقف 10 سکه پیش‌خرید کند. دوره تحویل سکه‌‌ها از زمان ثبت‌نام فعلا 6 ماهه تعیین شده و متناسب با میزان استقبال امکان افزایش طول دوره به 8 ماه را دارد.

سود در نظر گرفته شده برای این 6 ماه به صورت علی‌الحساب 18 درصد تعیین شده است. قیمت سکه در این دوره علی‌الحساب یک میلیون تومان خواهد بود و در زمان تحویل سکه که شش ماه پس از پیش‌خرید خواهد بود، 18 درصد نسبت به قیمت روز سکه به خریدار تخفیف داده و پس از کسر این مقدار، مابقی قیمت دریافت می‌شود.

خریدارانی که پیش از سررسید 6 ماهه از تحویل سکه انصراف دهند، مبلغ پرداختی خود را دریافت خواهند کرد حتی اگر قیمت زمان استرداد به کمتر از یک میلیون تومان رسیده باشد. در همین حال، 6 درصد مبلغ قطعی سکه در زمان تحویل نیز مالیات بر ارزش افزوده اخذ خواهد شد.