:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
ایران خودرو در سال تولید ملی ؛

از206ساخت داخل تا بومی سازی فناوری های جدید

محدوديت هاي بين المللي در سال جاري، وضعيت خاصي را در پيش روي ايران خودرو قرار داد و عمده توجه و تمركز وي را به ساخت داخل و دست يابي به فناوري هاي روز اين صنعت معطوف كرد. ايجاد تنوع در محصولات و عرضه محصولات قابل ارايه به بازار جهاني، از ديگر موارد مهم در عملكرد ايران خودرو در سال جاري است.
کد خبر: ۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵



دريافت نشان هاي ملي در حوزه هاي مختلف نشان داد كه ايران خودرو به موازات فعاليت در عرصه ساخت داخل، كيفيت محصولات و سيستم هاي توليدي خود را هم چنان در اوج نگاه داشته است. در اين گزارش نگاهي كوتاه به عملكرد امسال ايران خودرو در زمينه هاي توليد، كيفيت، صادرات، تحقيق و توسعه و ساير موارد داريم.

 

افزايش تيراژ توليد روزانه به 2500 دستگاه در ماه های پایانی سال

فشارهاي بين المللي و افزايش قيمت ارز در ماه هاي اول سال، تامين مواد و قطعات را با دشواري هايي مواجه كرد و تلاش هايي را در راه غلبه بر اين دشواري ها در درون ايران خودرو شكل داد. نتيجه اين تلاش ها، افزايش توليد روزانه به بيش از دو هزار دستگاه در دي ماه و برنامه عبور از 2500 دستگاه در بهمن و اسفند است. 

افزايش توليد موتورهاي كم مصرف TU5 و EF7 و افزايش 20 درصدی توليد تندر90 نسبت به سال گذشته، از ديگر موارد مهم در كارنامه ايران خودرو به شمار مي رود. در سال جاري، اولين وانت تندر 90 نيز توليد شد و خط تولید آن که به روز ترین وانت تولید ساخت داخل است به بهره برداری رسيد.

دنا

تولید آزمایشی دنا در بهمن ماه، ديگر رويداد مهم ايران خودرو در سال جاري است.  طراحي و توليد قطعات و مجموعه ها و قالب های تولید انبوه و تجهیزات خطوط مونتاژی دنا در داخل كشور، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را در پی  آورد. دنا با موتور اي. اف. 7. و در دو نوع بنزینی و گازسوز به بازار عرضه مي شود و به منظور بهره گیری از سیستم کروز کنترل در این محصول، کالیبراسیون موتور انجام و قطعات مرتبط نيز طراحی و ساخته شد. نزدیک به 90 مجموعه قالب برای قطعات بدنه دنا و در این میان 16 مجموعه قالب بزرگ بدنه ای توسط شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو، جیگ ها و تجهیزات مونتاژ بدنه توسط شرکت تام  و تمامی قالب های قطعات تزییناتی شامل داشبورد، سپرها، چراغ ها و مانند آن، توسط سازندگان ساپکو ساخته شده است.

 

موتور ايكس. يو. ام. 

براي رسيدن به استاندارد يورو4 در تمامي محصولات، موتور ايكس يو ام كه نتيجه ارتقا و بهبود موتور ايكس يو 7 است، توسعه يافت و به سبد قوای محرکه ایران خودرو پيوست كه به اين ترتيب بخشی از سمند و 405 با این موتور و بخش دیگر با موتورهای ای. اف. 7. وتی. یو. 5. تولید خواهد شد.

موتور ایکس. یو.ام. در خطوط موجود تولید و بعد از آن با کسب استاندارد های لازم، ظرفیت ها و خطوط جدید به کار گرفته می شود. افزایش حجم موتور به 1900 سی سی با توان و گشتاور بالا درحد موتور ایکس. یو.9. پژو از جمله ویژ گی های موتور ایکس. یو. ام و با توجه به گنجایش و بهینه سازی موتور، مصرف آن 7. 8 لیتر در صد کیلومتر است.

 

توليد انبوه رانا 

خطوط توليد انبوه دومين خودرو با برند ملي ايران خودرو 27 خرداد با حضور معاون اول رئيس جمهور، وزير صنعت، معدن وتجارت، نمايندگان مجلس و مديران ارشد ايران خودرو افتتاح شد. رانا دومين خودرو با برند ملي ايران خودرو در جهت توسعه برند ملي و افزايش ارزش سهام و سهم بازار عرضه شد. كيسه هواي راننده و سرنشين، ترمز اي. بي. دي. و ضد قفل، شيشه بالا بر برقي جلو، آيينه هاي جانبي برقي، سيستم ضد سرقت، قفل مرکزي، ريموت کنترل و کولر از جمله امكانات رفاهي اين محصول است.  توليد رانا در سايت هاي داخلي و سايت هاي جهاني توليد برنامه ريزي شده و در افق صادراتي محصول، منطقه غرب آسيا و خاورميانه، روسيه و حوزه کشور هاي مشترک المنافع ، غرب آفريقا ، آمريکاي جنوبي، شمال آفريقا و حوزه خليج فارس ديده شده است. 

رانا اولين خودروي ايراني داراي استاندارد محافظت از عابر پياده در هنگام برخورد است و از طراحي تا صنعتي سازي و تجهيز خطوط توليد، بدون استفاده از مشاوران خارجي توسط مهندسان ايراني به ثمر رسيده و قطعه سازان ايراني در سراسر فرايند مشارکت داشته اند.

 

افزايش 95 درصدي صادرات

ميزان صادرات ايران خودرو در 9 ماه سال جاري 12 هزار و 165دستگاه خودرو ( معادل 80 ميليون و 385 هزار و 158 دلار ) است که با توجه به آن، ايران خودرو تاکنون موفق به تحقق 24 درصد از برنامه صادرات سال 91 شده است . لازم به ذکر است صادرات انباشته سال جاري نسبت به سال 90 بيش از 95 درصد افزايش داشته و سهم محصول سمند از کل صادرات معادل 68 درصد است . شرکت ايران خودرو در فضاي محدوديت هاي بين المللي در سال جاري به صادرات خود جان دوباره بخشيده و با توجه به تعداد 9392 دستگاه صادرات در 12 ماهه سال 90 رکورد صادرات سال گذشته در آبان ماه  سال 91 شکسته شده است.

 بر اساس برنامه ريزي ها تا سال 93 حداقل 15 درصد كل توليدات معادل 150 هزار دستگاه و تا سال 1404 حداقل 35 درصد كل توليدات ايران خودرو معادل 500 هزار دستگاه به بازارهاي جهاني صادر خواهد شد. لذا با توسعه محصولات ملي دنا و رانا به نظر مي رسد بستر مناسبي براي تحقق اهداف بلند مدت صادراتي شرکت در افق هاي پيش رو در انتظار باشد.

 

لازم به ذکر است، بر اساس برنامه كلان صنعت خودرو، تا سال 1404  توليد سالانه صنعت خودروي ايران حداقل سه ميليون دستگاه خواهد بود كه يك ميليون دستگاه آن به بازارهاي خارجي صادر خواهد شد و سهم برند ملي در اين ميان 50 درصد هدف قرار گرفته است.

 

ارتقاي کيفيت

همراستا با تحولات کمي توليد خودرو، در زمينه کيفيت نيز قدم هاي بزرگي برداشته شده که مهم ترين موارد آن عبارتند از:

بهبود پيوسته و رفع عيوب در محصولات جاري که بهبود نتايج آديت شرکت بازرسي کيفيت مويد آن است.

حذف محصولات با نمره منفي نامطلوب (نظير پژو روآ)

ارتقاي کيفيت و استاندارد محصولات (نظير نصب ABS ، کيسه هوا و استانداردهاي آلايندگي يورو 4 با وجود مشکلات بين المللي).

تمرکز بر توسعه محصولات جديد (محصولات جاري تا محدوده معيني قابل بهبودند و بعد از آن نياز به تغييرات طراحي است)

با توجه به پروژه هاي بهبود كيفيت تعريف شده در شرکت ايران خودرو، نمرات اديت كيفيت در سه سال اخير حاكي از جهش كيفيت محصولات است، به گونه اي كه كليه محصولات در سطح خوب و خيلي خوب قرار دارند (حداقل قابل قبول و قابل قبول نداريم).

 هدف آيين نامه ارتقاي كيفيت درخصوص  شاخص C/100 يا تعداد قطعات تعويضي در100 خودروي نزدمشتري سه ماه پس ازتحويل، براي تمامي محصولات ساخت داخل تا سال 1392 برابر 20 تعيين شده است.

ميزان بهبود کيفيت محصولات ايران خودرو در سال 91 نسبت به سال 88 براساس اين شاخص براي پژو 26 ، سمند ، 405 ،  پارس و تندر به ترتيب 43 ، 49 ، 28 ، 23 و 45 درصد است.

در سال 89 گارانتي محصولات ايران خودرو از 12 ماه و 30 هزار كيلومتر به 24 ماه و 40 هزار كيلومتر افزايش يافته است .

درصد رشد خودروهاي تحت گارانتي سال 90  نسبت به سال 89،  54 درصد بوده و درصد رشد هزينه گارانتي محصولات توليدي در سال 90 نسبت به سال 89 ، 42.9 درصد است. به عبارت ديگر  درصد رشد هزينه گارانتي نسبت به درصد رشد خودروهاي تحت گارانتي،‌ 11.9درصد كمتر بوده و اين بيانگر كاهش هزينه گارانتي محصولات توليدي براساس ماه مراجعه است.

در چرخه تامين قطعات ايران خودرو هيچ سازنداي با گريد C وجود ندارد و درحال حاضر ايران خودرو 51 سازنده با گريدA  و 579 سازنده با گريدB  دارد .

 

ميانگين رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات سواري توليدي ايران خودرو در سال 87 مقدار 65.43 درصد بوده كه در چهار ماه اول سال 91 به ميزان  68.9درصد رسيده است

در نيمه نخست سال 88  كيفيت فرآيند خدمات پس از فروش اين گروه صنعتي 2. 63درصد بوده که اين ميزان در تيرماه سال جاري به 7. 74 درصد ارتقا يافته است .

تمركز بر خواست مشتري در شاخص هاي كيفيت، گسترش نظارت به همه واحدهاي موثر در زنجيره ارزش شركت، تمركز بر بهينه سازي الگوهاي رفتاري، فرايند محوري در پيشبرد فعاليت ها، استاندارد سازي رويه ها و مشخصه ها و دست يابي به بالاترين استانداردها در كيفيت محصولات و خدمات  از اقدامات اصلي در حوزه كيفيت در سال 1391 است.  

 
 

تندر90 جلوتر از آوانته

در ارزيابي چهار هفته منتهي به 11 دي‌ماه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد، تندر90 ايران خودرو  درمرتبه چهارم خودروهای سواری و قبل از تندرپارس خودرو و هیوندای آوانته قرار دارد. 

گزارش هاي منتشر شده توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران بيانگر بهبود مستمر در فرآيندهاي توليد تندر90 ايران خودرو و برتري محرز آن در مقايسه با تندر 90 پارس خودرو است. مقايسه نتايج گزارش اخير شركت بازرسي با ابتداي سال 91 حكايت از 11 درصد بهبود در شاخص هاي اندازه گيري شده و برتري نسبت به تندر 90 پارس خودرو دارد.  

تندر90 ايران خودرو علاوه بر كسب رتبه بالا در ارزيابي هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد،‌از آديت‌هاي شركت رنو نيز با موفقيت عبور كرد. نتايج آديت 00611 رنو نشان مي‌دهد، تندر 90 ايران خودرو در سه دوره پي در پي نشان سر آمدي در كيفيت "Excellence" را دريافت كرده و صلاحيت مديريت كيفيت تندر درخصوص انجام اين آديت، تنها به تندر ايران خودرو تفويض شده است. تندر 90 ايران خودرو در ارزيابي‌هاي AVES شركت رنو در شاخصHEBDO نيز در جايگاه برتري نسبت به تندر 90 پارس خودرو قرار گرفته است. موفقيت هاي تندر90 ايران خودرو نتيجه اجرا و به ثمر رسيدن بيش از 70 درصد پروژه هاي بهبود اين خودرو و اثربخشي بالاي فرآيندهاي توليد و سيستم هاي كيفيت حين فرآيندي است.    تندر ايران خودرو در اوايل سال جاري، لوح سپاس رنو را نيز دريافت كرد و اين لوح در مراسمی به مهندس نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو داده شد.

تندر90 ایران خودرو لوح تقدیرکیفیت رنو را باردیگر در سال جاري دریافت کرد و رنوپارس به خاطر تلاش گروه صنعتی درارتقای مستمر کیفیت تندر90، لوح تقدیر کیفیت را به  ایران خودرو داد. در اين مراسم از فیس لیفت تندر 90 ایران خودرو رونمایی شد كه مورد استقبال و توجه مهمانان و خبرنگاران قرار گرفت. در سال جاري ایران خودرو نشان سبز با درجه عالی و مجوز آدیت سیستمی 611 براساس استانداردهای رنو را نيز به دست آورد. به اين ترتيب، ایران خودرو می تواند خطوط تولید و فرآیندهای خود را آدیت و فقط به رنو گزارش كند. این درحالی است که قبل از این، آدیت مربوطه  توسط کارشناسان شرکت مادر انجام می شد. سیستم کیفیت تندر 90 ایران خودرو دارای بهترین شرایط است، از همین رو ایران خودرو می تواند محصولات تولیدی را تایید و نتیجه را به رنو اعلام کند. اجازه انجام آدیت سیستمی 611 رنو، از میان تمامي سایت های رنو در خارج ازفرانسه، فقط به دو سایت  تولیدی در اسپانیا و کلمبیا داده شده بود و ایران خودرو سومین سایت دریافت کننده این مجوز است. مجوز آدیت سیستمی 611  در صورتی داده می شود که در سه دور متوالی محصولات و فرآیند تولید محصولات،  نشان عالی دریافت کنند. اين بالاترين آديت رنو برای  اطمینان از کیفیت فرآیندهای تولیدی و محصول است و هر سایت تولیدی باید واحد کیفیت مرکزی رنو را از وجود فرآیندهای قوی، پایدار و منسجم به منظور تولید محصول با کیفیت مطمئن سازد. تندر ایران خودرو تا كنون شش بار به عنوان بهترین محصول درمقایسه با تولیدات سایر سایت های تولید این محصول شناخته شده است.

 

بالاترین جایزه ملي کیفیت

درمراسم پاياني نهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران كه 17 آبان ماه برگزار شد، ایران خودرو، دربین 19 واحد صنعتی ارزیابی شده، پنج تقدیرنامه اشتهاربه کیفیت سه ستاره، دو ستاره، یک ستاره واهتمام به کیفت و تندیس برنزین را برای شش محصول دريافت كرد.

ايران خودرو براي نهمین سال پياپي با رويكرد ارزش آفريني براي سازمان، در مراسم جايزه ملي كيفيت حضور يافت و با معرفي پنج محصول به انجمن كيفيت ايران، محصولات خود را با هدف بهبود كيفيت ارزيابي كرد. تندر90،‌موتور EF7، TU5  و خدمات لجستيك و مونتاژ درمراسم جایزه ملی كيفيت حضوريافته و هريك موفق به دريافت تندیس برنزین و تقدیرنامه شدند.
 

کاهش شکايات مشتریان به نهادها و مراجع نظارتي

شکایات مشتریان ودارندگان محصولات ایران خودرو به نهادها و مراجع نظارتی در چهارماه اول سال جاري نسبت به همين دوره مشابه در سال گذشته، 54 درصد كاهش پيدا كرد كه  نشان دهنده افزایش اعتماد مشتریان به پاسخگوبودن ايران خودرو و عدم نياز به طرح شكايت در مراجع نظارتي  است.

 

صرفه جویی 10 میلیون یورویی طراحی و تولید قالب های بدنه رانا

شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو برای اولین بار موفق شد تمامی مراحل طراحی و تولید قالب های بزرگ بدنه رانا را بدون نیاز به کارشناسان خارجی انجام دهد که حاصل این تلاش 10 میلیون یورو صرفه جویی ارزی است. این قالب ها كه طراحی و ساخت آن از مرداد 89 آغاز شد،  از  استانداردهای جهانی برخوردار است و راه را برای طراحی و تولید قالب های بدنه سایر خودروهای جدیدایران خودرو  از جمله دنا هموار كرده است. پبش از این طراحی این قالب ها در خارج از کشور صورت می گرفت.

 

صادرکننده نمونه 

گروه صنعتي ايران خودرو در شانزدهمين دوره مراسم روز ملي صادرات دربين 580 شرکت دولتي و خصوصي در بخش هاي مختلف صنعت، كشاورزي و خدمات فني مهندسي، به عنوان صادرکننده نمونه صنعتي دربخش خودرو سواري معرفی و تنديس و لوح تقدير ويژه به مدير عامل داده شد. شاخص هايي چون توسعه برند ملي در بازار جهاني، تدابیر مدیریت ارشد برای سودآور كردن صادرات، راه يابي به بازارهاي جديد، ارتقاي استانداردها و دست يابي به استانداردهاي بازارهاي هدف، كسب جايگاه شايسته در ميان خودروسازان معتبر و برخورداري از سابقه صادراتي، از جمله شاخص هاي اين ارزيابي بود. مراسم شانزدهمين دوره جايزه ملي صادرات،  29 مهر با حضور معاون اول رييس جمهوري، وزير صنعت، معدن و تجارت، نمايندگان مجلس و مديران بنگاه هاي مختلف برگزار شد.

 

توليد 206 ساخت داخل 

براي بي اثر كردن محدوديت هاي بين المللي و جلوگيري از توقف توليد 206، خودكفايي پلاتفرم اين محصول در دستور كار ايران خودور قرار گرفت و بومي سازي مجموعه قطعات الكترونيكي اين محصول نيز آغاز شد. برنامه راهبردي خودكفايي موتور هاي تي. يو. 5. و تي. يو. 3. تدوين و سازو كارهاي لازم براي تحقق آن به كار گرفته شد. به اين ترتيب 206 با كيفيتي برابر با استانداردهاي روز جهان به طور كامل ساخت  داخل و توليد آن كه از دي ماه بر اساس برنامه روزانه صد دستگاه شروع شد، تا پايان سال به روزانه 300 دستگاه مي رسد. اين تجربه توان قطعه سازان براي توليد قطعات با كيفيت و در سطح استانداردهاي اروپايي را به اثبات رساند.

 

بومي سازي سامانه هوشمند موتور

مغز هوشمند موتور که از پيچيده ترين فن آوري روز دنيا برخوردار است، توسط كارشناسان ايران خودرو بومي سازي شد. طراحی و توسعه شبکه مولتی پلکس بر روی پژو 206  از ابعاد مهم پروژه داخلي سازي اين محصول بود كه در آن، توسعه شبکه داخلی خودرو با پروتکل CAN جایگزین شبکه قدیمی با پروتکل VAN  شد و با تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری  لازم توسط متخصصان ایران خودرو، پژو 206  ساخت داخل به تولید انبوه رسید. سیستم‌های مرتبط با EMS و ABS خودرو و سپس سيستم ایربگ در داخل شبکه قرار گرفته و تا پایان سال جاری بر روی خودروهای تولیدی مجهز به شبکه مولتی پلکس عملیاتی خواهند شد.

کاهش قابل توجه حجم دسته سیم‌ها، سهولت عیب‌یابی قطعات و مجموعه‌های برقی و سهولت تولید انواع مختلف خودرو با ویژگی های فنی متفاوت، مهم‌ترین مزیت نصب و توسعه انواع جدید سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی بر روی خودرو است.

 

 

دست یابی به دانش طراحی و ساخت قالب های داشبورد

شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو در سال تولید ملی به دانش طراحی و تولید بزرگ ترین قالب داشبورد سمند دارای کیسه هوا دست یافت و بیش از 700 هزار یوروصرفه جویی ارزی ايجاد كرد. این پروژه با همکاری شرکت ساپکو صورت گرفت و بزرگ ترین شرکت قالب سازی آلمان در چارچوب یک قرارداد پنج ساله، این فناوری صنعتی را به شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو انتقال داد.  فولادهای موردنیاز برای طراحی این قالب ها كه پيشتر از کره جنوبی و اروپا وارد می شد، از شرکت فولاد اسفراین تامین شده كه همه استانداردهای مورد نیاز در قالب سازی را دارا است.  با استفاده از دستاوردهای این پروژه، ساخت بزرگ ترین قالب های پلاستیک سایر محصولات در آینده  در نظر است.

 

صرفه جویی 11 میلیون دلاری ساخت قالب های بدنه دنا

ایران خودرو با طراحی و تولید قالب های بزرگ بدنه دنا در سال تولید ملی 11 میلیون دلار صرفه جویی ارزی عایداقتصادکشور کرد. شرکت قالب هاي صنعتي ايران خودرو با طراحی و تولید تمامی قالب های مورد نیاز رانا برای اولین بار به دانش بومی سازی قالب های بزرگ بدنه خودروهای جدید دست یافت واین دانش درخودرو دنا تکمیل شد. این توانمندی به ایران خودرو امکان می دهد تا بدون نیاز به کارشناسان خارجی قالب های بدنه و سایر اجزاي خودرو های جدید را طراحی و تولید کند. اين توانمندی پيش از اين بسيار محدود بود. طبق برنامه این قالب ها تا بهمن ماه به ایران خودرو تحویل داده مي شود وهمه سازوکار های لازم فنی و مهندسی برای انجام تعهدات به موقع فراهم شده است.

 

تقديرنامه مديريت مالي براي شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو 

شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو براي دومين سال پياپي موفق به كسب تقديرنامه جايزه ملي مديريت مالي ايران شد. گسترش سرمايه گذاري به عنوان يكي از شركت‌هاي تابعه ايران خودرو با شعار «مهم ماندن است نه بودن» تعالي در حوزه مديريت مالي و اقتصادي را هدف‌گذاري كرد و در ارزيابي هاي سومين دوره جايزه ملي مديريت مالي در ميان 100 شركت برتر موفق به دريافت تقديرنامه شد. اين شركت براي دومين سال پي در پي است كه اين  تقديرنامه را دريافت مي كند.

فرآيندهاي مالي سازمان ها در شاخص هايي نظير شفاف بودن حساب ها، حجم سرمايه گذاري هاي بلندمدت و كوتاه مدت،‌رشد توليد و فروش، ميزان دارايي ها، رشد سودآوري مناسب شركت با توجه به حجم سرمايه گذاري هاي انجام شده،‌مديريت هزينه ها، كاهش بهاي تمام شده،‌مديريت منابع مالي،‌منطقي بودن پرتفوي سهام شركت،‌گزارش حساب‌رسان و بازرسان و همچنين ميزان اشتغال زايي در جامعه مورد سنجش و ارزيابي قرار گرفته اند.

 

 

توسعه فعاليت هاي خدمات مهندسي در شرکت تام

در ارزيابي شركت هاي طراحي و ساخت توسط سازمان مديريت صنعتي، شركت تام ايران خودرو با كسب 96/91 از 100 امتياز، بالاترين رتبه در حوزه فعاليت هاي صنعتي و معدني  را به خود اختصاص داد  و به اين ترتيب واجد شرايط اجراي پروژه هاي بالاتر از پنج هزار ميليارد ريال در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شناخته شد.

بر اساس توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مديريت صنعتي در شهريور 90، شركت‌هايي كه در اين ارزيابي موفق به اخذ رتبه A شوند، در اولويت واگذاري پروژه و انجام پروژه‌هاي با حجم بالاتر از پنج هزار ميليارد ريال در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند بود.

در ارزيابي هاي سومين دوره جايزه ملي مديريت مالي، تام ايران خودرو در ميان صد شركت برتر حوزه مديريت مالي، موفق به اخذ تنديس بلورين شد. دريافت اين جايزه نتيجه بهبود مداوم و افزايش بهروه‌وري توام با روند رو به رشد فعاليت‌هاي حوزه مالي تام ايران خودرو در اين سه سال است.

براي اولين بار در صنعت فولاد ايران، عمليات بازسازي و نوسازي كوره بلند شماره 2 ذوب آهن اصفهان كه سنگين‌ترين تعميرات تاريخ اين واحد صنعتي به منظور افزايش ظرفيت توليد محسوب مي‌شود، با حضور شركت تام ايران خودرو آغاز شد.   

شركت تام ايران خودرو مجري قسمت تجهيزات برق و اتوماسيون اين پروژه به صورت EPC است. نوسازي سيستم اتوماسيون بخش‌هاي بارگيري، كوره و تجهيزات جانبي، كائوپرها و دمش، و شارژ و توزين  و اتاق هاي كنترل  همچنين سيستم كنترل اتوماسيون در اين پروژه قرار دارد.

كارت طلايي بازرگاني براي ايران خودرو

شركت ايران خودرو در طرح رتبه بندي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران، بالاترين امتياز و برترين رتبه در بخش خودروسازی و ساخت قطعات را از آن خود كرد. امسال  بيش از 500 شركت حقوقي در اين طرح مشاركت كردند و در نتيجه رتبه بندي 218 شركت كه تا پايان آذر ماه در 20 معيار اصلي به انجام رسيد،  ايران خودرو با كسب 85 از 100 امتياز، موفق به دريافت كارت طلايي و بالاترين امتياز در گروه خودرو و ساخت قطعات شد.

‌مهم ترين هدف اين رتبه بندي، تدارك بستر قابل اعتماد براي اعطاي تسهيلات وي‍ژه به دارندگان كارت هاي بازرگاني است. اولويت در فرآيند انتخاب و معرفي صادركنندگان نمونه، بهره مندي از تسهيلات مربوط به خط سبز گمركي، بهره مندي از تخفيف سازمان امور مالياتي و تسهيل تشريفات گمركي و ايجاد اتاق VIP از مزاياي دارندگان کارت بازرگاني رتبه بندي شده است.

تندیس نقره ای جایزه ملی لجستیک

تندیس نقره ای اولین جایزه ملی لجستیک درحوزه متقاضیان خدمات لجستیکی به گروه صنعتی ایران خودرو رسید. در مراسم اختتامیه نخستین جایزه ملی لجستیک که 27 آذر در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، وزیر صنعت معدن و تجارت، تنديس نقره اي را به قايم مقام توليد ايران خودرو داد.

در این مراسم شرکت مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو دیزل در بخش متقاضیان خدمات لجستیکی و شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو ( ایساکو ) در بخش عرضه کنندگان خدمات لجستیک در حوزه انبارداری و توزیع  نیز گواهی اشتهار نخستین جایزه ملی لجستیک را دریافت کردند.

 

برترين رتبه در خدمات پس از فروش

شركت خدمات پس از فروش ايران‌خودرو ( ايساكو) براي سومين سال متوالي در بين ارائه دهندگان خدمات پس از فروش خودرويي در کشور، مقام نخست را به دست آورد. بر پایه نتايج ارزيابي خدمات پس از فروش خودرویی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو در شاخص‌های كيفيت، سرعت و هزینه خدمات، با کسب 79.8 امتیاز، برترین شرکت خدمات پس از فروش خودرویی  کشور در سال 90 شناخته شد. شرکت های مزدایدک و سایپا یدک در مراتب دوم و سوم قرار گرفتند. توجه به خواسته‌ها و تلاش در جلب رضايت مشتریان، استانداردسازي شبكه‌نمايندگي‌هاي مجاز، تامين و توزيع مناسب قطعات يدكي، ارائه خدمات تضمين شده و با كيفيت، سيستم‌هاي مديريت كيفيت و سيستم‌هاي نظارتي كارآمد، از عمده عوامل موثر در این برتري عنوان شده است. این ارزیابی ها در 298 شهر بر روي  هشت تولید کننده و 10 شرکت وارد کننده خودروهای سبک از راه نظرسنجي  از یک میلیون و 55 هزار و 451 مشتری  و ارزيابي 2088 تعمیرگاه و 1924 نمایندگی مجاز در سراسر کشور انجام شده است.

 

ركورد فروش قطعات

با وجود برخي محدوديت‌هاي بین المللی، ايساكو يك‌بار ديگر در تاريخ 35 ساله خود، رکورد فروش ماهانه را در آذر ماه 91 شكست. فروش محقق شده تا نيمه سال جاري، رشد 23 درصدي نسبت به فروش سال گذشته را نشان مي‌دهد.

 

صادرات ايساكو دو و نيم برابر شد

صادرات شركت خدمات پس از فروش ايران‌خودرو( ايساكو)، در سال جاري جهش بلندي داشته و درچهارماه اول امسال ايساكو بیش از دو میلیون دلار قطعه صادر کرد. عراق، فرانسه و بلاروس كشورهاي هدف صادراتي هستند و با پيگيري‌هاي صورت گرفته بازارهاي روسيه، آذربايجان و تاجيكستان نيز فعال‌تر شده اند. با توجه به وجود صد هزار خودرو با برند ايران‌خودرو در عراق بيشترين صادرات ايساكو به اين كشور رفته و افزايش حجم صادرات به نمايندگان طرف قرارداد با ايران‌خودرو در كشورهاي مختلف پيگيري مي شود.

 

صادرات سه میلیون یورویی قالب قطعات خودرو به ترکیه

 با امضای قرارداد 900 هزار یورویی، حجم صادرات شرکت قالب هاي صنعتي ايران خودرو به تركيه درسال جاری به بیش از سه میلیون یورورسید. بر اساس قرارداد جديد، قالب های بدنه یکی از محصولات جدید رنو که درترکیه تولید می شود، تا پایان امسال به این شرکت تحویل داده خواهد شد. پیش از این قراردادی به ارزش دو میلیون و صدهزاریورو میان شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو و شرکت جوشکنوز ترکیه بسته و قالب های مختلف مورد نیاز قطعات خودرو به این کشور صادر شد.

 

صادرات دو و نيم میلیارد تومانی مهرکام پارس

شرکت مهرکام پارس درپنج ماه اول سال، یک ملیارد تومان قطعه صادر کرد. این میزان تا پایان سال تولید ملی و حمایت از کارو سرمایه ایرانی، به دو نیم میلیارد تومان خواهد رسید. فروش شرکت مهرکام پارس درسال گذشته 340 ميليارد تومان بوده و افزايش حجم صادرات و فروش در حالي انجام مي گيرد که شاخص هاي کيفيت مرتبط با مشتري جهش بي سابقه داشته و موجب ارتقاي موقعيت شرکت نزد مشتريان شده است.  

نصب و راه اندازي تجهيزات جديد رنگ موسوم به الکترواستاتيک، از ديگر دستاوردهاي اين شرکت است و  با نصب و راه اندازي اين خط در سال جاري   25 درصد در مصرف مواد اوليه رنگ صرفه جويي مي شود.