:
كمينه:۲۳.۷۹°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱

آیا دلار ارزان می‌شود؟

با افزایش بی‌سابقه حجم نقدینگی در کشور و مشکلات تورمی که این مسئله به دنبال دارد، حالا بانک مرکزی تصمیم گرفته است که با پیش فروش سکه هم مقدار نقدینگی را در کشور کاهش دهد و هم از این طریق قیمت حبابی سکه را به قیمت واقعی برگرداند.
کد خبر: ۶۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲
2-897.jpg


به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی دیگر از گزارش فرارو آمده است: از سوی دیگر با تصمیم مشترک بانک مرکزی و مجلس مقرر شده است که تا دو ماه آینده سامانه ثبت معاملات ارزی از سوی بانک مرکزی راه اندازی شود تا از این طریق تمامی معاملات در چهارچوب پیش بینی شده صورت گیرد.

محکومیت متخلفان ارزی از دو سال حبس تا اعدام پیش بینی شده است و مجری این طرح، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند که درباره اتهامات موضوع این قانون ضابط خاص محسوب شده‌اند و موظف هستند اقدامات لازم را به منظور کشف، مستند‌سازی و تکمیل تحقیقات انجام دهند. دولت در نظر دارد تا با اجرای این طرح قیمت دلار را تا 2200 تومان برساند. این امر چگونه ممکن است؟

دکتر سیدحمید میرمعینی کارشناس بازار بورس و سرمایه در گفتگو با فرارو در خصوص تصمیمات اخیر بانک مرکزی گفت: «از آنجایی که ارزش پول ملی دربرابر دلار به طور دقیق محاسبه نشده است نمی توان از مقدار حباب ارز و سکه سخن گفت اما یقینا هر اقدامی که هیجانات بازار سکه و ارز را کاهش دهد مفید خواهد بود.»

میرمعینی با اشاره به مکانیزیم کاهش قیمت ارز گفت: «بانک مرکزی برای کاهش ارزش دلار باید مکانیسم‌های مناسب را در اختیار داشته باشد. کاهش قیمت دلار با اطلاعیه و امنیتی کردن بازار محقق نمی‌شود بلکه بانک مرکزی برای کاهش ارزش دلار می‌بایست ارز کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند با تزریق آن به بازار قیمت را کاهش دهد.»

وی با تاکید بر نظر برخی از کارشناسان اقتصادی افزود: «کارشناسان اقتصادی در این خصوص متفق‌القول هستند که راهکار بخشی از مسائل ارز سیاسی است و بهبود روابط سیاسی می تواند منجر به بهبود درآمدهای ارزی شود که این موضوع به نوبه خود می تواند روند عرضه و تقاضا را کنترل کند.»

این کارشناس بازار سرمایه ... گفت: «...کاهش قیمت‌ها می تواند یک اثر روانی مثبت در آستانه انتخابات بر مردم داشته باشد. کاهش قیمت‌ها می تواند این ذهنیت را ایجاد کند که دولت توانایی کنترل بازار ارز و سکه را دارد.»

میرمعینی در بررسی این احتمال که آیا دولت می‌خواهد با جمع آوری نقدینگی با اقدام به پیش فروش سکه و جابجایی آن با دلار ارزش ارز را در کشور کاهش دهد گفت: «کاهش نرخ ارز می‌تواند از دو طریق انجام شود یکی جمع‌آوری نقدینگی و دیگر تزریق ارز به بازار. این امکان وجود دارد که دولت با پیش فروش سکه از یک سو به جمع آوری نقدینگی مازاد بپردازد و از سوی دیگر این نقدینگی را صرف کاهش قیمت دلار در بازار کند.»

وی با تاکید بر اثرات کوتاه مدت این گونه از تصمیمات گفت: «دولت می‌بایست به فکر سیاست‌های بلندمدت در مهار نقدینگی باشد و در حال حاضر هیچ جایی بهتر از بورس اوراق بهادار برای این امر وجود ندارد. چرا که این بازار به دلیل وجود شرکت‌های بزرگ و افزایش درآمدهای آنها در نتیجه افزایش قیت ارز در حال رشد است و در صورتی که موانع تولید مرتفع شود این وضع بهتر هم خواهد شد.»

این کارشناس بورس در پایان خاطر نشان کرد: «سرمایه‌گذاری در بورس مستقیما وارد چرخه تولید می‌شود. و شرکت‌های تولیدی می‌توانند از این طریق به کسب و افزایش سرمایه بپردازند. این اقدام در نهایت می‌تواند به تولید ملی و اشتغال کمک کند.»