:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۲

ایران و 1+5 برای مذاکرات قزاقستان به توافق رسیدند

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی امروز خود به این توافق رسیدند.»
کد خبر: ۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۱

جام سیاس؛ بی بی سی انگلیس (BBC) نوشت: «ایران و گروه ۱+۵ توافق کرده اند که دور تازه مذاکرات اتمی پس از حدود هشت ماه وقفه روز هشتم اسفند (۲۶ فوریه) برگزار شود. میزبان این دور از مذاکرات قزاقستان است.
 
علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی امروز خود به این توافق رسیدند.»
 
در ادامه این گزارش آمده است: «بر خلاف سه دور مذاکرات اخیر دو طرف که دو روزه بوده، نشست قزاقستان ظاهرا یک روزه برنامه ریزی شده است. این مذاکرات پس از حدود هشت ماه وقفه، روز هشتم اسفند (۲۶ فوریه) به میزبانی قزاقستان برگزار شود. دور پیشین گفت و گو های دو طرف اواخر بهار سال جاری در مسکو برگزار شده بود.
 
به غیر از گفت و گوهای دو روزه در پایتخت روسیه، دو طرف در سال جاری خورشیدی، مذاکراتی در استانبول و بغداد هم انجام داده بودند که مهمترین دستاورد آن توافق درباره ادامه گفت و گو ها بوده است.گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین) به همراه آلمان است.
 
در حال حاضر از ایران سعید جلیلی و از سوی شش قدرت جهانی، خانم اشتون سرپرستی مذاکرات را بر عمده دارند. دو طرف در روزهای گذشته یکدیگر را متهم به کارشکنی و تعویق در مذاکرات کرده بودند.
 
یک سخنگوی خانم اشتون هفتم بهمن ماه گفته بود که پس از نزدیک سه ماه تماس دو طرف برای رسیدن به توافقی درباره تاریخ و مکان مذاکرات، پیشنهاد مذاکره برای تاریخ ۲۸ و ۲۹ ژانویه (نهم و دهم بهمن) در شهر استانبول ترکیه بوده اما ایران با طرح شرایط تازه عملا در صدد به تاخیر انداختن مذاکرات است.
 
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به این اظهارات گفته بود که ایران آماده مذاکره با گروه ۱+۵ است، اما غربی ها طوری دیگری وانمود می کنند.