:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸

مديران توتال، رنو و پژو شهريور ماه در تهران

حجم مبادلات تجاري ايران و فرانسه در سال 2011 به بيش از 3.4ميليارد دلار رسيد، پس از تشديد تحريم‌ها در سال 2013 به 556 ميليون دلار كاهش يافت. آمار يورواستات نشان مي‌دهد، مبادلات تجاري ايران و فرانسه در سال 2014 كاهش 8درصدي داشته است. در سال 2013 بالغ بر 521ميليون يورو اعلام شد و در سال 2014 به 482ميليون يورو كاهش يافت
کد خبر: ۵۸۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
خبراقتصادی - روز گذشته لوران فابيوس، وزير امورخارجه فرانسه در تهران حضور يافت و با مقامات كشورمان ازجمله رييس‌جمهوري، وزير امورخارجه و رييس مجلس ديدار و گفت‌وگو كرد.



 اين ديدار بعد از يك دهه رخ داد. آخرين بار دومينيك دو ويلپن، وزير امور خارجه وقت فرانسه در چارچوب تروييكا مذاكرات هسته‌يي كه به مذاكرات سعدآباد معروف شد در تهران حضور يافت.

حال دوباره تاريخ تكرار شد و بعد از 10سال وزير ديگري از پاريس به تهران آمد اما با يك تفاوت آن هم اينكه توافق هسته‌يي منعقد شده و فابيوس براي از سرگيري روابط سياسي و اقتصادي دو كشور به تهران آمد.

 براساس اين گزارش، وزير امورخارجه فرانسه پس از ورود به تهران اعلام كرد: هيات بسيار مهم اقتصادي از شركت‌هاي مختلف فرانسه ماه سپتامبر (شهريور) به ايران سفر خواهند كرد.

وي افزود: ما مي‌خواهيم اين سفر يك ميدان و حوزه سياسي باشد، اما درباره مسائل ديگر هم صحبت خواهيم كرد به طور مثال درباره آينده همكاري‌هاي اقتصادي؛ اما ابتدا ما مي‌خواهيم به مسائل سياسي بپردازيم.

فابيوس در پاسخ به اين سوال كه فرانسه در فضاي جديد همكاري به دنبال توسعه روابط سياسي است يا به دنبال منافع بنگاه‌هاي اقتصادي؟ تصريح كرد: سفر من با هدف سياسي انجام مي‌شود البته نتايج تجاري و اقتصادي را هم در بر خواهد داشت و اين خيلي مطلوب است براي توسعه روابط خوب تجاري و اقتصادي، پس اين يك سفر سياسي است كه به دنبال آن سفرهاي اقتصادي را هم در پي خواهد داشت.

وي افزود: براي ماه سپتامبر (شهريور) يك هيات بسيار مهم اقتصادي از شركت‌هاي مختلف به ايران سفر خواهند كرد و من و رييس‌جمهور هم خواستار آن هستيم كه همه ‌چيز با گفت‌وگوهاي سياسي آغاز شود.



 حضور انجمن كارفرمايان فرانسه در تهران

براساس اين گزارش، محمدرضا نجفي‌منش، عضو هيات ‌مديره اتاق مشترك بازرگاني ايران و فرانسه در گفت‌وگو با «تعادل» از حضور مديران دو غول خودروسازي فرانسه يعني پژو و رنو همچنين مديران شركت نفتي توتال طي ماه آينده در تهران خبر داد و گفت: اين مديران در قالب انجمن كارفرمايان بزرگ فرانسه به تهران سفر خواهند كرد.  به گفته وي، مديران ديگر شركت‌هاي فرانسوي در صنايع مختلف نيز حضور خواهند يافت.

اين فعال بخش خصوصي با بيان اينكه فرانسه احساس خطر كرده است كه بازار ايران را از دست دهد، اضافه كرد: بايد نگاه رو به جلو و آينده‌نگرانه داشت تا بتوان از اين طريق وضعيت اقتصاد كشور را رو به جلو هدايت و زمينه را براي شكوفايي اقتصادي مهيا كرد.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران ادامه داد: تهران و پاريس در زمينه خودرو، قطعه‌سازي، نفت و برق و حمل و نقل و راه‌آهن در آينده همكاري‌هاي دوجانبه‌يي را آغاز خواهند كرد.

عضو هيات‌مديره اتاق مشترك بازرگاني ايران و فرانسه با بيان اينكه اين نكته را نيز بايد درنظر گرفت كه شركت‌ها و كارخانجات تا حدي مستقل از دولت‌ها عمل مي‌كنند، خاطرنشان كرد: اين رويه را مي‌توان در دوره‌هاي بسياري مورد بررسي و ارزيابي قرار داد.

نجفي‌منش با تاكيد بر اينكه در دوران پس از تحريم رويكرد كلي اين است كه بر خلاف گذشته، واردات بي‌رويه صورت نگيرد، افزود: در مقابل آن نيز بايد افزايش صادرات غيرنفتي در دستور كار فعالان اقتصادي و دولتمردان قرار بگيرد.

وي با اشاره به اينكه بايد زمينه سرمايه‌گذاري مشترك را با كشورهاي اروپايي فراهم كرد، اظهار كرد: در زمينه واردات نيز بايد ماشين‌آلات توليد صنعتي و مواد اوليه توليد در اولويت واردات قرار گيرد و تا حد امكان از ورود كالاهاي مصرفي اجتناب كرد. رييس كميسيون تسهيل كسب وكار اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران با بيان اينكه در آينده مناسبات اقتصادي دو كشور فرانسه و ايران از ميزان فعلي بيشتر خواهد شد، ادامه داد: اين دو كشور از ديرباز با يكديگر مراودات تجاري و بازرگاني زيادي داشته‌اند و پاريس از گذشته تاكنون از شركاي قديمي اقتصادي ايران قلمداد مي‌شود.



 بايد پيشنهادات را به دقت بررسي كرد

اين گزارش حاكي‌ است، محمد لاهوتي رييس كنفدراسيون صادرات در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به حضور هيات اقتصادي و تجاري فرانسه طي ماه آينده در ايران اظهار كرد: به طور كلي بايد از حضور اينگونه از هيات‌ها نهايت استفاده را برد و با توجه به اينكه فرانسه در حوزه اتحاديه اروپا قرار دارد، مي‌توان با امضاي قراردادهاي برد-برد زمينه را براي ورود كالاهاي ايران به اتحاديه اروپا فراهم كرد. عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران با اشاره به اينكه از طريق سرمايه‌گذاري مشترك با شركاي اروپايي مي‌توان زمينه حضور محصولات ايران را در قاره سبز مهيا كرد، افزود: از اين طريق اشتغالزايي ايجاد خواهد شد و در نهايت كالاي با كيفيت توليد شده و براي كشور ارزش‌آوري صورت خواهد گرفت.

اين فعال بخش خصوصي با اشاره به اينكه نبايد هر پيشنهادي را فورا قبول كرد، گفت: نبايد در اين موضوع عجولانه تصميم گرفت يا اينكه نگاه بدبينانه‌يي به اين قرارداد‌ها داشت و گفت كه اينها فقط مي‌خواهند كالاهاي خود را به ايران وارد كنند.

به گفته لاهوتي ‌بايد قرارداد‌هاي تجاري و اقتصادي با كشورهاي اروپايي براساس منافع ملي منعقد شود.



 كاهش حجم تجارت 2 كشور

براساس اين گزارش، حجم مبادلات تجاري ايران و فرانسه در سال 2011 به بيش از 3.4ميليارد دلار رسيد، اما اين رقم پس از تشديد تحريم‌ها در سال 2013 به 556 ميليون دلار كاهش يافت. آمار منتشر شده از سوي يورواستات نشان مي‌دهد، مبادلات تجاري ايران و فرانسه در سال 2014 كاهش 8درصدي داشته است. مبادلات تجاري ايران و فرانسه كه در سال 2013 بالغ بر 521ميليون يورو اعلام شده بود در سال 2014 به 482ميليون يورو كاهش يافته است.

براساس اين گزارش صادرات فرانسه به ايران در سال 2014 كاهش و واردات اين كشور از ايران اندكي افزايش داشته است. صادرات فرانسه به ايران در سال 2014 با كاهش 8درصدي نسبت به سال قبل از آن به 453ميليون يورو رسيده است. فرانسه در سال 2013 بالغ بر 493ميليون يورو كالا به ايران صادر كرده بود. واردات فرانسه از ايران در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 4درصد افزايش يافته و به 29ميليون يورو رسيده است. فرانسه در سال پيش از آن 28ميليون يورو كالا از ايران وارد كرده بود

تعادل - رامين بيات