:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
مركز پژوهش‌هاي مجلس منابع و مصارف بودجه 94 را پيش‌بيني كرد

كسري 48 هزار ميليارد توماني بودجه

از 2.362هزارميليارد ريال منابع و مصارف عمومي كشور برآورد شده است، حدود 1.874هزارميليارد ريال آن محقق مي‌شود كه در مقايسه با رقم مصوب حدود 488هزارميليارد عدم تحقق منابع وجود خواهد داشت.
کد خبر: ۵۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸
خبراقتصادی - دولت سال94 را درحالي آغاز كرد كه براي هر برنامه‌ريزي و استراتژي اقتصادي دو سناريو داشت؛ يكي انجام توافق هسته‌يي و ديگري عدم توافق. لايحه بودجه اين سال را هم برهمين اساس به مجلس تقديم كرد اما مركز پژوهش‌هاي مجلس در تازه‌ترين گزارش خود با تاكيد بر قانون بودجه 94 و طرح ابهاماتي نسبت به استفاده از منابع ارزي پس از آزادسازي اعلام ترديد كرده و از عدم تحقق 48هزارميلياردتوماني منابع بودجه 94 خبر داده است.




 اين مركز با بررسي بودجه كل كشور ميزان تحقق درآمدهاي دولت را پيش‌بيني كرده است كه براين اساس از 2.362هزارميليارد ريال منابع و مصارف عمومي كشور برآورد شده است، حدود 1.874هزارميليارد ريال آن محقق مي‌شود كه در مقايسه با رقم مصوب حدود 488هزارميليارد عدم تحقق منابع وجود خواهد داشت. مركز پژوهش‌هاي مجلس در مورد درآمدهاي دولت نيز پيش‌بيني كرده است تا پايان سال حدود 1.154هزارميليارد ريال درآمد محقق شود كه در اين صورت در اين قسمت از منابع با حدود 134هزارميليارد ريال اختلاف روبه‌رو خواهيم بود.

طبق بررسي‌هاي «تعادل» از گزارش تحليل بودجه مركز پژوهش‌هاي مجلس بيشترين عدم تحقق منابع دولت در بخش واگذاري دارايي‌هاي مالي است و بيشترين تحقق عملكرد بودجه در بخش منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌هاي نفتي است كه به‌طور كامل محقق مي‌شود. همچنين براساس ديدگاه اين مركز در سال‌جاري عوايد نفتي بيش از ارقام مصوب و پيش‌بيني شده در قانون بودجه محقق مي‌شود؛ موضوعي كه باتوجه به گزارش‌هاي اخير درباره صادرات نفت ايران شايد چندان دور از واقعيت نباشد اما ساختار ارائه بودجه به‌گونه‌يي است كه ابهام در روش استفاده از اين منابع وجود دارد. يك ديدگاه آن است كه دولت اجازه مصرف آن را نخواهد داشت زيرا سمت مصارف آن در مذاكرات مجلس حذف شد اما دولت مي‌تواند به ارائه متمم بودجه اجازه مصرف آن را اخذ كند.

بررسي‌هاي گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس نشان مي‌دهد، بودجه كل كشور متشكل از بودجه عمومي دولت و بودجه شركت‌هاي دولتي در لايحه بودجه سال1394، مبلغ 8379هزارميليارد ريال بود كه با تغييرات مجلس به 8467هزارميليارد ريال معادل يك‌درصد رشد افزايش يافت. همچنين منابع و مصارف عمومي نيز در لايحه مبلغ 2243هزارميليارد ريال بود كه با تغييرات مجلس به 2362هزارميليارد ريال معادل 3.5درصد رشد، افزايش يافت. برآوردها نشان مي‌دهد كه منابع عمومي دولت در سال‌جاري حدود 1874هزارميليارد ريال محقق مي‌شود كه در اين صورت 488هزارميليارد ريال عدم تحقق منابع وجود خواهد داشت. از مهم‌ترين اجزاي منابع عبارت است از درآمدها، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي و واگذاري دارايي‌هاي مالي است.



  كسري 13 هزار ميليارد توماني در تحقق درآمدها

اين گزارش با يادآوري اينكه درآمدها از 1195هزارميليارد ريال در لايحه با رشد 8/7درصدي به 1288هزارميليارد ريال در قانون افزايش يافت، پيش‌بيني مي‌كند تا پايان سال حدود 1.154هزارميليارد ريال درآمد محقق شود. در اين صورت در اين قسمت از منابع با حدود 134هزار ميليارد ريال عدم تحقق منابع روبه‌رو خواهيم بود. واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي از 736هزارميليارد ريال در لايحه به 564هزارميليارد ريال در قانون رسيد كه برابر 23درصد كاهش را نشان مي‌دهد. برآوردهاي مركز پژوهش‌هاي مجلس نشان مي‌دهد، منابع حاصل از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي تا پايان سال حدود 554هزارميليارد ريال محقق شود، در اين صورت عدم تحقق منابع در اين بخش برابر 10هزارميليارد ريال و مربوط به واگذاري طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي است. پيش‌بيني مي‌شود منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌هاي نفتي به‌طور كامل محقق شود. واگذاري دارايي‌هاي مالي از 311هزارميليارد ريال در لايحه با 11درصد رشد به 347هزارميليارد ريال در قانون رسيد. پيش‌بيني مي‌شود اين بخش از منابع تا پايان سال حدود 166هزارميليارد ريال محقق شود. در اين صورت عدم تحقق منابع در اين بخش برابر 181هزارميليارد ريال خواهد بود. در اين بخش از منابع به جز اقلامي كه ماهيت درآمد- هزينه دارند و از محاسبات جدا شده‌اند، منابع حاصل از فروش اوراق مشاركت و اسناد خزانه احتمالا با عدم تحقق كامل و واگذاري شركت‌هاي دولتي با حدود 30هزارميليارد ريال عدم تحقق روبه‌رو خواهد بود. باتوجه به حجم بسيار زياد طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي در دست اجرا و اعتبار باقي‌مانده براي اين طرح‌ها، ضرورت دارد دولت براي تحقق هرچه بيشتر منابع و صرفه‌جويي هرچه بيشتر هزينه‌ها اهتمام جدي به خرج دهد.

  عدم تحقق  316 هزار ميليارد تومان درآمدها

بررسي‌هاي «تعادل» از برآوردهاي بودجه 94 توسط مركز پژوهش‌ها نشان مي‌دهد درآمدهاي كل كشور 1288هزارميليارد ريال درقانون است كه ميزان 4451هزارميليارد ريال آن محقق مي‌شود و اين به معناي اختلاف 3163هزارميليارد ريال در تحقق آن است. با تغييراتي كه در كميسيون تلفيق و صحن مجلس شوراي اسلامي در لايحه بودجه به عمل آمد در مجموع به رقم پيشنهادي دولت در بخش درآمدها مبلغ 93هزارميليارد ريال اضافه شد. اجزاي مهم درآمدها عبارت است از درآمدهاي مالياتي، حقوق ورودي، سود سهام شركت‌هاي دولتي، ساير منابع حاصل از مالكيت دولت و ساير درآمدها. درآمدهاي مالياتي از رقم 861هزارميليارد ريال پيشنهادي دولت به 884هزارميليارد ريال رسيد كه معادل 23هزارميليارد ريال در مصوبه مجلس افزايش نشان مي‌دهد. از مهم‌ترين اجزاي درآمدهاي مالياتي كه در بررسي‌هاي مجلس تغيير كردند، مي‌توان به ماليات علي‌الحساب اشخاص حقوقي دولتي و ماليات اشخاص حقوقي غيردولتي اشاره كرد كه اولي از رقم 45 به 53هزارميليارد ريال (برابر 8هزارميليارد ريال افزايش) و دومي از رقم 195 به 207هزارميليارد ريال (برابر 12هزارميليارد ريال افزايش) رسيد. ماليات بر واردات در قانون بودجه 94 نسبت به عملكرد 93 حدود 40درصد افزايش داشته است.  تحقق اين 40درصد منوط به افزايش متغيرهايي همچون ارزش واردات و نرخ ارز و فرض ثبات شرايط اقتصادي است. مركز پژوهش‌هاي مجلس در مورد تحقق افزايش 40درصدي واردات اعلام ترديد مي‌كند و در مجموع پيش‌بيني مي‌كند درآمدها در سال جاري حدود 4.4۵1هزار ميليارد ريال محقق شود. ماليات بر اشخاص حقوقي نيز در 11ماهه سال 1393 برابر 213هزار ميليارد ريال محقق شده كه انتظار مي‌رود تا پايان سال به 232هزار ميليارد ريال افزايش يابد. بنابراين ارقام مشابه در لايحه و مصوب در مقايسه با اين رقم به ترتيب 3 و 12درصد افزايش را نشان مي‌دهد. هرچند اقتصاد كشور به طور كامل از ركود خارج نشده است، اما با توجه به رشد اقتصادي 3درصدي براي سال 1393 و پيش‌بيني‌هاي رشد اقتصادي 2.5درصدي و تورم 15درصدي براي سال 1394، به نظر مي‌رسد تحقق رقم 260هزار ميليارد ريالي (يعني افزايش 12درصدي ارقام ماليات بر اشخاص حقوقي نسبت به عملكرد سال 1393) چندان دور از دسترس نباشد.

كسري48 هزار ميليارد توماني منابع بودجه



ادامه از صفحه 3

ماليات بر واردات در مصوبه مجلس تنها يك‌هزار ميليارد ريال افزايش يافته است. عملكرد ماليات بر واردات در 11ماهه سال 1393 برابر 90هزار ميليارد ريال بوده كه انتظار مي‌رود تا پايان سال به 98هزار ميليارد ريال افزايش يابد. بنابراين ارقام پيشنهادي دولت و مجلس در سال 1394 نسبت به اين رقم به ترتيب حدود 39 و 40درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

 رشد حدود 40درصدي ماليات بر واردات در قانون بودجه سال 1394 نسبت به عملكرد سال 1393 با تحقق يك يا توأمان شروط زير مي‌تواند محقق شود: افزايش ارزش واردات، افزايش متوسط حقوق ورودي، افزايش نرخ ارز، تركيبي از عوامل فوق، تغيير روندهاي قبلي و تامين تجهيزات و امكانات دستگاه متولي وصول درآمدهاي گمركي.

در صورتي كه ارزش واردات افزايش، كاهش يا در حال ثبات باشد، اتفاقات زير رخ خواهد داد؛ در صورتي كه واردات طي سال جاري حدود 40درصد افزايش يابد، مي‌توان انتظار داشت رقم پيش‌بيني شده در قانون بودجه محقق شود، اما افزايش 40درصدي واردات در سال جاري با توجه به ثبات نسبي شرايط اقتصادي دور از انتظار است.

با توجه به واردات 1.269.853ميليارد ريالي 11ماهه سال 1393 و حقوق ورودي 89.997ميليارد ريالي اخذشده توسط گمرك در دوره مذكور مي‌توان عنوان كرد كه تعرفه در مدت مزبور حدود 7.08درصد بوده است و براي تحقق 137هزار ميليارد ريالي ماليات بر واردات در سال 1394 با فرض واردات در سطح سال 1393 نرخ حقوق ورودي بايد به 9.9درصد برسد. هرچند افزايش حدود 2.8درصدي نرخ حقوق ورودي با توجه به تغييرات اين نرخ در سنوات گذشته محتمل است.

با فروض ارائه‌شده در قانون بودجه نرخ ارز محاسباتي از 26.500ريال به 28.500ريال افزايش يافته است. اين افزايش تنها 7.5درصد از 4درصد افزايش ماليات بر واردات را مي‌تواند جبران كند. ضمن آنكه بايد توجه داشت افزايش قيمت تمام‌شده واردات منجر به از بين رفتن صرفه اقتصادي واردات شده و ارزش دلاري واردات را كاهش مي‌دهد.



  تغييرات اجزاي مهم مصارف عمومي دولت

مصارف عمومي دولت متشكل از هزينه‌ها، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي و تملك دارايي‌هاي مالي است. هزينه‌ها از 1660هزار ميليارد ريال در لايحه به 1747هزار ميليارد ريال در قانون رسيده كه برابر 87هزار ميليارد ريال افزايش يافته است. تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي از 478هزار ميليارد ريال در لايحه به 509هزار ميليارد ريال در قانون رسيده كه برابر 31هزار ميليارد ريال افزايش يافته است. تملك دارايي‌هاي مالي از 105هزار ميليارد ريال در لايحه به 107هزار ميليارد ريال در قانون رسيده كه برابر 2هزار ميليارد ريال افزايش يافته است.

هزينه‌ها در  11ماهه سال1393 برابر 1263هزارميليارد ريال تحقق يافته است كه 509هزار ميليارد ريال آن مربوط به حقوق و مزاياي مستمر كاركنان رسمي و پيماني بوده و بقيه ساير هزينه‌ها بوده است.

با فرض آنكه در ماه دوازدهم هزينه‌هاي مربوط به حقوق و مزاياي مستمر كاركنان به طور متوسط 50درصد بيشتر از ماه‌هاي ديگر باشد، پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال، كل اعتبارات هزينه‌يي برابر 1400هزارميليارد ريال و اعتبارات مربوط به حقوق و مزاياي مستمر كاركنان برابر 578هزارميليارد ريال باشد.

 با توجه به افزايش 14درصدي حقوق كارمندان دولت و با فرض افزايش حداكثر 10درصدي ساير هزينه‌ها نسبت به عملكرد سال 1393، انتظار مي‌رود هزينه‌ها در حد 1560هزار ميليارد ريال قابل كنترل باشد. تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي از 478هزار ميليارد ريال در لايحه به 509هزار ميليارد ريال در قانون افزايش يافت.

با توجه به پيش‌بيني منابع در قسمت قبلي گزارش در حد 1847هزار ميليارد ريال، پيش‌بيني 1560 و 50ميليارد ريالي به ترتيب براي هزينه‌ها و تملك دارايي‌هاي مالي آنچه باقي مي‌ماند، مبلغ 264هزار ميليارد ريال است كه به طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي قابل اختصاص است.

تملك دارايي‌هاي مالي در قانون با رقم 107هزارميليارد ريال نسبت به لايحه تنها 2هزار ميليارد ريال افزايش يافته است.

در مجموع با توجه به عملكرد ارقام بودجه در سال گذشته، وضعيت بازار نفت، وضعيت تحريم‌ها عليه ايران و شرايط بازار در مجموع پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري، منابع عمومي دولت حدود 1874هزارميليارد ريال محقق شود.

همچنين با توجه به عملكرد ارقام بودجه در سال گذشته و ضرايب حقوقي كاركنان پيش‌بيني مي‌شود هزينه‌ها در حد 1560هزار ميليارد ريال قابل كنترل باشد و با فرض تحقق 50هزار ميليارد ريالي در قسمت تملك دارايي‌هاي مالي، منابع در دسترس براي اختصاص به طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي مبلغ 264هزارميليارد ريال خواهد بود.

 با توجه به حجم بسيار زياد طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌يي در دست اجرا و اعتبار باقي‌مانده براي اين طرح‌ها، ضرورت دارد دولت براي تحقق هر چه بيشتر منابع و صرفه‌جويي هر چه بيشتر هزينه‌ها اهتمام جدي به خرج دهد. چنانچه منابع در 6ماهه اول سال به طور كامل محقق شود دولت مي‌تواند تا 162هزار ميليارد ريال ديگر نيز مصرف كند كه برآوردها نشان مي‌دهد منابع در 6ماهه اول سال به طور كامل محقق نخواهد شد، لذا دولت بايد دولت بودجه سال جاري را صرف نظر از اين رقم اجرا كند.