:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
خودروی X 100 سایپا AMT

اولین دنده اتومات کاملا ً ایرانی را بشناسید

خودروی X 100 سایپا AMT اولین خودروی دنده اتوماتیکی است که توسط مهندسی داخلی ساخته شده است و کارشناسان اسن طرح را مقدمه ای برای تحولات اساسی در صنعت خودرو کشور و عرضه اینگونه محصولات به بازار می دانند.
کد خبر: ۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲



به گزارش سایپانیوز، AMT  یا X100 اتومات سیستمی است که سایپا برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور بطور کاملا داخلی طراحی کرده است ‏شود و و کسانی که این خودرو را مورد آزمایش قرار داده اند معتقدند  نزدیک‏ترین سیستم در بین خودرو‏های روز دنیای به این سیستم که البته شباهت دادن این دو به هم جرات فراوانی می‏خواهد سیستم تعویض دنده شبه اتوماتیک یا Semi-automaticاست.
در طراحی این خودرو سیستم‏های تعویض دنده شبه‏ اتوماتیک به ساده‏ترین بیان ، کلاچ از مجموعه پدال‏ها حذف شده است و تعویض دنده بدون نیاز به گرفتن پدال کلاچ صورت می‏گیرد و شرایط برای رانندگی ایده‏آل فراهم می‏شود .
سیستم AMT یک گیربکس اتوماتیک نیست بلکه ترکیبی از کنترل‏کننده‏های مکانیکی و الکترونیکی است که در کنار همان گیربکس 5 سرعته دستی پراید به ایفای نقش می‏پردازند
از مزایای این محصول این است که خریداران می توانند خودروئی با تکنولوژی یالا بابهترین شرایط اقتصادی و کمترین افزایش قیمت  را دسترس دارند و همچنین امکان داخلی سازی بالای 90 درصد ، چنین سیستمی را برای پلت‏فرم X100 فراهم می کند که سلیقه های مختلف را با این خودرو همراه کند .
اما در کنار این استفاده از یک گیربکس تمام اتوماتیک در بهترین حالت در جهان می‏تواند موجب افزایش 3 تا 4 میلیون‏تومانی قیمت یک خودرو شود در حالی که نصب چنین سیستمی روی پراید بر اساس گفته مسئولان پروژه می‏تواند علاوه بر کاهش این میزان افزایش قیمت کاملا به صورت بومی و بدون نیاز به قطعات خارجی به تولید برسد در حالی که مراحل داخلی سازی یک گیربکس تمام اتوماتیک ممکن است بیش از 5 سال به طول انجامد.سیستم AMT به نوعی راهنمای رانندگان در رانندگی خواهد بود.


بر اساس این گزارش سایپا با در کنار هم قرار دادن این رفتار‏های رانندگی ایده‏آل و رسیدن به نموداری میانگین از این 5 راننده در نهایت به  الگوی ایده‏آلی برای یک گیربکس شبه‏اتوماتیک که رفتار این رانندگان را شبیه‏سازی کند رسید. این الگو پیش از آزمایش نیز بر اساس محاسبات ترسیم شده بود و نکته جالب این بود که بعد از انجام آزمایش ها روی این 5 راننده نمودار نهایی شباهت بسیاری به نمودار تئوری و محاسباتی داشت .