:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
قانون و مقررات آپارتمان نشینی (2)

پری خانم و محاسبه هزینه های نسبی، ثابت، و موردی در آپارتمان

نسبی: مثل هزینه آب که به تعداد نفرات مشخص می شود. مطلق: مثل تعمیرات حیات و درب وروی ساختمان که برای هر واحد ثابت است موردی: مثل نصب یک دوربین خاص در محل پارک یک خودروی خاص که آن واحد باید شخصا متقبل شود و یا چند واحد در پارکینگ شماره 1 که مثلا 4 خودرو پارک شده آن را به صورت مشترک و فقط برای آن 4 نفر تقبل می کنند و مثلا هزینه ریموت کنترل درب پارکینگ که فقط همان 4 واحد دارای خودرو پرداخت می کنند.
کد خبر: ۵۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
خبراقتصادی - پرسش: چند نوع هزینه در ساختمان داریم و در کدام هزینه ها باید همه به صورت یکسان مشارکت کنند، در کدام هزینه ها باید به اندازه مساحت واحدها پول بپردازند و در کدام هزینه ها می توان پول پرداخت نکرد.

پاسخ: ببین محسن، هزینه ها در ساختمان چند دسته است هزینه های نسبی، مطلق یا ثابت و موردی ...
نسبی: مثل هزینه آب که به تعداد نفرات مشخص می شود. 
مطلق: مثل تعمیرات حیات و درب وروی ساختمان که برای هر واحد ثابت است 
موردی: مثل نصب یک دوربین خاص در محل پارک یک خودروی خاص که آن واحد باید شخصا متقبل شود و یا چند واحد در پارکینگ شماره 1 که مثلا 4 خودرو پارک شده آن را به صورت مشترک و فقط برای آن 4 نفر تقبل می کنند و مثلا هزینه ریموت کنترل درب پارکینگ که فقط همان 4 واحد دارای خودرو پرداخت می کنند. 

یک روز پري خانم گفت: آشپزی و رفت  و روب را کنار گذاشتم تا ايرادات قانونی را از عباس آقا بپرسم .تازه دارم می فهمم که هزینه ها در آپارتمان شرط و شروطي دارند و همه یک شکل نیستند. 




هزینه های نسبی 

پری خانم می گه که من به این نتیجه رسیدم که یک سری هزینه ها نسبي است. یعنی براساس متراژ اختصاصی واحد شما و یا براساس تعداد نفرات مشخص می شود و نسبت به متراژ اختصاصی کل ساختمان یا تعداد کل افراد ساکن و ثابت ساختمان محاسبه می شود و البته اگر کسی بیش از سه روز در هفته مهمان شمااست او را هم باید جزو ساکنان در نظر بگیریم و توافق کنیم که شارژ او را هم بپردازیم. 
 پری خانم می گوید: ماده 4 قانون آپارتمان و ماده 23 آيين نامه به این موضوع  پرداخته است ومن بارها خوندم  و اشکال هایم را از عباس آقا می پرسم که آیا با این حساب، هزینه آسفالت، آب، گاز، و تعميرات در حیاط  و راه پله ها نسبی است؟
عباس آقا جواب داد: متناسب با متراژ واحد ساختمانی، وتعداد نفرات باید در این گونه مشارکت کرد. یعنی کسی که واحد کوچکتری دارد در هزینه تعمیرات جزئی و کلی و اساسی ساختمان، متناسب با متراژ واحد خود مشارکت دارد و کسی که واحد بزرگتری دارد متناسب با متراژ خود بیشتر مشارکت می کند. 

هزینه های ثابت 

همچنین هزینه های دیگری وجود دارد که ارتباطی باميزان مساحت ساختمان ندارد وهمه باید به یک میزان مشارکت کنند. مثل دستمزد و حقوق سريدار، نگهبان، متصدی آسانسور و... که بطور مساوي بین واحدها و اشخاص تقسیم میشود و تقسیم به تعداد واحدها، می شود. 

هزینه های مشترک الزامی است 

عباس آقا توضیح داد: در آخرماده 4قانون هم ذکرشده که پرداخت هزینه‌های مشترک اعم ازاینکه ملک مورد استفاده قرارگیرد يانگيرد، الزامي است.
یعنی همه همسایه ها باید هزینه تعمیرات و نگهداری حیاط، بالکن، تراس، آسانسور، پشت بام، راه پله ها   و... را بپردازند و  همسایه ها چه دسترسی داشته باشند و چه استفاده نکنند، موظف هستند هزینه ها را بپردازند. چه ساکن ساختمان باشند چه نباشند و چه از حیات استفاده کنند یا نکنند، باید هزینه تعمیرات جزئی و اساسی را بپردازند. 

پری خانم می گه: خدا عباس آقارا نگه دارد که ما را با حقوقمون آشنا میکند. ما باید ساختمان را سروسامان بدهیم و براساس انسان دوستی، قانون، همسایه دوستی و عرف جامعه و محله عمل کنیم تا هزینه ها پرداخت شود و فشاری بر کسی وارد نشود. 
باید روی تابلوی اعلانات بنویسیم زندگی، با آگاهی از قانون و  قانون را دانستن بسیار شیرین است. 


عباس بشیری، حقوق دان و نویسنده کتاب حقوق آپارتمان 



تلفن تماس برای خرید کتاب 09121271413

این داستان و موضوعات مربوط به فرهنگ آپارتمان نشینی ادامه دارد... 

مخاطبان گرامی که در این زمینه نظرات یا پرسش هایی از مشاور حقوقی سایت خبراقتصادی دارند، نظرات خود را اعلام فرمایند.