:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸

انتقاد از آمارهای گیج‌کننده قاچاق

معاون سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: در حال حاضر آنچه ضرورت دارد به آن توجه جدی‌تری شود، رشد قابل توجه قاچاق کالا در دو سال گذشته است که داد فعالان اقتصادی و تولید را درآورده است.
کد خبر: ۵۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

خبر اقتصادی - مهدی ابویی در مورد آمارهای مربوط به حوزه قاچاق کالا و ارز گفت: به گواهی همه اقتصاددانان و فعالان حوزه تجارت و تولید و همچنین مسوولان نظام از بیش از دو دهه گذشته تاکنون قاچاق کالا به‌صورت یک معضل در حوزه اقتصاد خودنمایی می‌کند به نحوی که مکررا از آن به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مانع و خطر جدی در امر سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال یاد شده ولی طی این دو دهه شاهد یک حرکت همه‌جانبه و کارساز در سطح ملی در پیشگیری و مقابله با این پدیده شوم اقتصادی نبوده‌ایم.

به گزارش مهر، وی افزود: ضمن آنکه ضعف مدیریت در واردات کنترل نشده و بی‌رویه انواع کالاهای بی‌کیفیت به‌ویژه از چین و امارات متحده عربی طی 10 سال اخیر جاذبه سرمایه‌گذاری و توان تولید را به حداقل ممکن کاهش داده است، رشد قابل توجه قاچاق طی دو سال گذشته نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در چنین شرایطی عدم توانایی دستگاه‌های مسوول به‌ویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برآورد مناسب و منطقی از حجم قاچاق و همچنین ارائه آمارهای متناقض و گیج‌کننده معضل آمار را بر معضل قاچاق کالا افزوده است.

وی گفت: در اواخر سال ۹۲ مسوول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می‌کند حجم قاچاق کالا ۲۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود و در چند سال اخیر ۱۶ برابر شده است که هیچ رابطه و سنخیتی بین ۱۶ برابر و ۲۷ میلیارد دلار وجود ندارد. در این آمار بی‌حساب و کتاب بیان نشده بر مبنای کدام سال حجم قاچاق ۱۶برابر شده است.

بر فرض حجم قاچاق در سال مدنظر رئیس فعلی ستاد ۱۰ میلیارد دلار بوده باشد، باید حجم قاچاق براساس گفته او به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده باشد، ضمن آنکه باید توجه داشت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک بار بر مبنای سال ۱۳۸۷، حجم قاچاق را ۲۰ میلیارد دلار و بار دیگر بر مبنای سال ۱۳۸۹ میزان آن را ۱۴میلیارد دلار اعلام کرده است.

ابویی خاطرنشان کرد: جالب‌تر از همه اینکه اخیرا وزیر دادگستری در مراسم رونمایی از سامانه‌های گمرک اعلام کرده است، برابر آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق کالا بین ۳۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۱۰ میلیارد دلار) تا ۸۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۲۷ میلیارد دلار) برآورد شده، ولی جمع‌بندی‌ها نشان می‌دهد که حجم قاچاق کالا بین ۳۵ هزار میلیارد تومان (حدود ۱۲ میلیارد دلار) تا ۵۵ هزار میلیارد تومان (حدود ۱۸ میلیارد دلار) قابل استناد و اتکا است.