:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶

ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهر سال آینده

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت صنایع و معادن، از مهرماه سال آینده نباید موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کشور تولید شود و باید موتور آنها انژکتوری باشد.
کد خبر: ۵۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

خبر اقتصادی - دکتر سعید متصدی در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: موتورهای انژکتوری هم آلودگی کمتری دارند و هم سوخت کمتری مصرف می‌کنند. در زمینه موتورسیکلت‌ها حاضربه هرگونه همکاری هستیم که از جمله آنها در اختیار گذاشتن تسهیلات صندوق ملی محیط زیست و صندوق ملی توسعه است.

وی افزود: در حال حاضر کمتر از 2 درصد از موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور انژکتوری هستند. موتورهای کاربراتوری موتورسیکلت‌های ساخت ایران عمدتا از کشور چین و در برخی موارد از ژاپن وارد می‌شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: با انژکتوری شدن موتور موتورسیکلت‌ها، موتور کشورهایی که استاندارد لازمی ندارند، وارد چرخه استفاده در ایران نمی‌شوند در نتیجه به سمت موتورسازان انژکتوری می‌رویم و تلاش می‌کنیم ارتقای فناوری موتورهای موتورسیکلت‌ها تا سال 95 به اتمام برسد. از اوایل سال 96 نیز شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع می‌شود.

متصدی با اشاره به موتورسیکلت‌های برقی گفت: وزارت صنایع و معادن یک بسته حمایتی و برنامه منظم به منظور جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی تدوین کرده است و این بسته در حال حاضر در کمیسیون فرعی دولت مطرح است. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک تصویب شود.

وی تاکید کرد: موتورهای کاربراتوری مورد تایید سازمان حفاظت زیست نیست چراکه سوخت بیشتری مصرف و آلودگی بیشتری تولید می‌کنند. در حال حاضر 40 شرکت داخلی، 245 نوع مدل موتورسیکلت را تولید می‌کنند این در حالی است که در گذشته آنها 600 مدل موتورسیکلت را تولید می‌کردند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست درباره اقدامات انجام شده در زمینه کاهش آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: با نصب کاتالیست تا حدودی آلودگی صوتی کاهش یافته است و انژکتوری شدن موتورها نیز به تکمیل سیستم احتراق موتور می‌انجامد، لذا آلودگی صوتی کمتر می‌شود.

متصدی با بیان اینکه صدور معاینه فنی را اصلاح کرده‌ایم اظهار کرد: این صدور به تصویب شورای عالی محیط زیست رسیده است و موجب دگرگونی وضعیت معاینه فنی خودروها می‌شود.

وی افزود: در سال جاری براساس توافق‌های انجام شده با وزارتخانه نفت و نیرو، میزان مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها به کمتر از 10 درصد می‌رسانیم. 10 درصد مختص به نیروگاه‌هایی است که از سوخت دیگری نمی‌توانند استفاده کنند. این نیروگاه‌ها در شهرهای بزرگ قرار ندارند. سال گذشته به جای 80 میلیون متر مکعب گاز برای نیروگاه‌ها، 110 میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم و در حال حاضر تقریبا تمام نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده می‌کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست از ارائه پیشنهادی به وزارت نیرو خبر داد و گفت: به وزارت نیرو پیشنهاد دادیم نیروگاه‌هایی که مازوت می‌سوزانند از چرخه نیروگاه‌ها خارج شوند. در سال گذشته نیروگاه‌هایی مانند منتظرالقائم بود و نیروگاه اراک و بیشتر شهرهای کوچک سوخت ترکیبی مصرف می‌کردند.