:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
معاون نظارتی بانک مرکزی خبر داد:

کاهش 4/ 2 درصدی مطالبات غیرجاری

معاون نظارتی بانک مرکزی ضمن اعلام کاهش 4/ 2 درصدی نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات نظام بانکی، درخصوص اظهارات رئیس‌کل سابق بانک مرکزی درمورد نسبت یادشده در دوره فعالیتش توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۵۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

خبر اقتصادی - حمید تهرانفر با بیان اینکه نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات نظام بانکی که در اوایل سال گذشته 15 درصد بود در خردادماه امسال به 6/ 12 درصد کاهش یافته است، افزود: درخصوص اظهارات رئیس‌کل سابق بانک مرکزی که مدعی شده است نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها در دوره فعالیت ایشان (شهریور 87 ‌تا شهریور 92) از 30 درصد به 15 درصد کاهش یافته است، باید یادآور شد هیچ زمانی در بانکداری بعد از انقلاب نرخ 30 درصد برای نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها نداشته‌ایم و در دوره فعالیت رئیس‌کل سابق بانک مرکزی این نسبت از 8/ 15 درصد به 4/ 14‌ درصد رسیده بود.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تهرانفر افزود: ما هیچ‌گاه در بانک مرکزی سامانه مطالبات غیرجاری به شکلی که بیان شده، نداشته‌ایم و هنوز هم نداریم. امر شناسایی مطالبات غیرجاری از طریق سامانه تسهیلات و تعهدات بانک‌ها مستقر در مجموعه اعتباری این بانک انجام می‌شود و به‌نظر می‌رسد منظور رئیس‌کل سابق بانک مرکزی اشاره به همین سامانه ذکر شده بوده است. 
تهرانفر، مطالبات معوق بانکی را بزرگ‌ترین معضل نظام بانکی خواند و تصریح کرد: در این موضوع یک طرف ماجرا، بانک‌ها هستند و یک طرف آن، کسانی هستند که تسهیلات را به بانک‌ها بر‌نمی‌گردانند. در گام اول باید با افرادی که وجوه در اختیار آنهاست و به طرق مختلف تلاش می‌کنند این وجوه را برنگردانند، برخورد شود تا وجوه بانک‌ها را بدون کم و کاست و با سود و جریمه آن به نظام بانکی برگردانند.