:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی:

مشکلات قبلی دسته‌چک با چکاوک حل شد

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: فرایند قبلی چک بسیار طولانی و پرهزینه بود اما در سامانه چکاوک این مشکل حل شده است.
کد خبر: ۵۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی

خبر اقتصادی - ناصر حکیمی در پاسخ به سؤالی درباره علت طولانی شدن  اجرای سامانه چکاوک گفت: تیم  گسترده‌ای در این موضوع دخیل است و برای این سامانه 27 تا 28هزار شعبه کشور باید تجهیز می‌شدند؛ حدود 50هزار نفر آموزش می‌دیدند و نزدیک به 24 اتاق پایاپای تعطیل می‌شد.
وی افزود: کل این طرح  در مدت 10 ماه  تکمیل شد یعنی 4 خرداد امسال این طرح در استان خراسان رضوی اجرایی شد و اکنون در سراسر کشور کارهای مربوط به چکها از طریق چکاوک انجام می‌شود و راه‌حل جایگزینی وجود ندارد.
وی گفت: البته در بحث پیاده سازی این سامانه در تهران هم مسائلی داشتیم.
حکیمی در ادامه به مزایای سامانه چکاوک اشاره کرد و گفت: در این سامانه چک به‌صورت فیزیکی منتقل نمی‌شود و تصویر چک در شبکه در دسترس بانک قرار می‌گیرد.
وی افزود: چون در سامانه چکاوک رفت و برگشت کاغذ وجود ندارد کمتر از 24 ساعت چکهای بین‌بانکی کارسازی می‌شود در حالی که  در روش گذشته چکهای بین‌استانی 20 روز طول می‌کشید تا نقد شود اما اکنون در سراسر کشور کمتر از 24 ساعت این اقدام  عملی می‌شود.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: فرایند قبلی چک بسیار طولانی و پرهزینه بود اما در سامانه چکاوک این مشکل حل شده است.
ناصر حکیمی درباره مزیت‌های سامانه چک افزود: وضعیتی که درباره چک داشتیم از چهار خرداد در سراسر کشور متوقف و به وضعیت چکاوکی تبدیل شد.
وی ادامه داد: در فرایند قبلی چکها وارد بانک می‌شد، مسئول مربوط آنها را جمع‌آوری می‌کرد و بعد از دسته بندی و مرتب سازی، آنها را به بانک مقصد ارسال می‌کرد و در بانک مقصد نیز همین کاغذها دوباره تعیین وضعیت می‌شد.
حکیمی گفت: در واقع در وضعیت قبلی چک دو مشکل وجود داشت، یکی درباره وضعیت سرویس‌دهی بود که از این نظر باید در مدت کوتاهی وضعیت چک مشخص می‌شد.
وی افزود: مشکل دیگری که وجود داشت این بود چون فرایند چک به‌صورت دستی انجام می‌شد بحث کنترل و نظارت صحیح نهاد سیاست گذار تا پایان فرایند میسر نبود و در واقع بانک مرکزی تا پایان روز باید منتظر می‌ماند تا مشخص می‌شد اضافه برداشتی صورت نگرفته است اما با سامانه چکاوک به‌صورت سیستمی موضوع کنترل می‌شود.
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: در سامانه سیار که بعد از این تا پایان سال راه اندازی خواهد شد چکهای صادره در ابعاد و اندازه‌های استاندارد خواهد بود در حالی که پیش از این چکهای صادره هر بانک رنگ، اندازه، طرح و ابعاد مشخصی داشتند.
وی افزود: در واقع این سامانه نیز برای رفع برخی مشکل‌ها در شبکه همزمان با طرح چکاوک راه اندازی خواهد شد.
حکیمی گفت: طرح چکاوک تا پایان سال 91 در جلسه پول و شورای اعتبار به تصویب رسید و ظرف یک سال و سه ماه سامانه آن پیاده سازی شد و از مهر تا خرداد ماه یعنی در مدت 8 ماه کل سامانه را در سراسر کشور راه اندازی کردیم.
وی افزود: در این سامانه به‌جای فرایند کاغذی تصویر چک در مبدأ قرار می‌گیرد و اطلاعات در همان بانک مبدأ دریافت و ارسال می‌شود و دیگر حرکت فیزیکی همانند گذشته نداریم.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ادامه به مزایای استفاده از سامانه انتقال تصویر چک اشاره کرد و گفت: بحث شفاف سازی مبادلات با این طرح مشخص می‌شود، اینکه چه شخصی و با چه مشخصاتی چک را صادر می‌کند و آیا سابقه چک برگشتی دارد یا خیر که در این سامانه همه آنها مد نظر قرار گرفته است.
وی افزود: در واقع اولین چکی که برگشت خورد در سامانه ثبت می‌شود و همه بانک‌ها نیز به سامانه متصل هستند.
حکیمی گفت: قرار نیست چکهایی را که اکنون میان مردم کاربرد دارد پس بگیریم و چکها تا زمانی که دست مردم است پردازش می‌شود.
وی افزود: تا پایان امسال غیر از صیاد (صدور یکپارچه الکترونیک دسته‌چک) چک دیگری صادر نخواهیم کرد و ظرف یک سال آینده بقیه چکهای دست مردم در داخل سامانه حل می‌شود و از اوایل سال 1396 دیگر دسته‌چکی غیر از صیاد نخواهیم داشت.