:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷

عملکرد ضعیف خصوصی‌سازی در واگذاری سهم

در حالی که طبق مصوبه هیات واگذاری قرار است در سال 1394 حدود 120 شرکت واگذار شود که از ابتدای سال تاکنون معادل 0.2 درصد واگذاری صورت گرفته و بیشتر واگذاری‌ها نیز از جنس ترجیحی بوده است، یعنی سازمان خصوصی سازی در این مدت موفق به واگذاری سهمی از طریق بورس و مزایده نشده است.
کد خبر: ۵۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
IMG10272470.jpg

خبر اقتصادی - عملکرد سازمان خصوصی سازی از ابتدای سال تا نیمه خرداد ماه نشان می‌دهد که در این مدت به دلیل شرایط اقتصادی، عملکرد ضعیفی از خود نشان داده و در مجموع هزار و 567 میلیارد ریال سهم واگذار کرده است که این میزان معادل 0.2 درصد کل واگذاری‌ها است.

به گزارش ایسنا، واگذاری هزار و 567 میلیارد ریال در حالی از ابتدای سال تاکنون صورت گرفته است که این میزان مجموعا به منابع حاصل از فروش به درآمد عمومی کشور اختصاص پیدا کرده و به غیر از عرضه و فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان، واگذاری سهام به صورت مستقیم به اشخاص حقیقی و حقوقی طلبکار و همچنین سهام عدالت صورت نگرفته است.

علاوه بر این از میزان هزار و 567 میلیاردی که در سه ماه نخست سال واگذار شده است عمده واگذاری‌ها معادل هزار و 564 میلیارد ریال از طریق بورس بوده و میزان ناچیزی از طریق مزایده صورت گرفته است.

البته بیشتر واگذاری هایی که از طریق بورس نیز صورت گرفته است به دلیل شرایط نابسامان بورس به صورت ترجیحی بوده است یعنی از مجموع هزار و 567 میلیارد ریالی که از ابتدای سال تا نیمه خرداد ماه واگذار شده است، هزار و 423 میلیارد ریال به صورت ترجیحی بوده و 144 میلیارد ریال نیز به صورت تدریجی واگذار شده است و هیچ واگذاری بلوکی صورت نگرفته است.

میزان واگذاری های 3 ماهه نخست سال در حالی ناچیز است که رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که امسال واگذاری 119 شرکت در برنامه واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار دارد که در این میان حدود 15 شرکت از طریق بورس و مابقی از طریق مزایده واگذار می شود.

پوری حسینی می‌گوید اگر شرایط بورس برای عرضه سازمان خصوصی سازی مناسب باشد، عرضه‌ها از طریق بورس انجام می شود، در غیر این صورت برنامه سازمان از طریق مزایده دنبال می شود.

آمار واگذاری های سازمان خصوصی سازی در حالی بسیار ضعیف است که این سازمان بعد از برگزاری چهار مزایده برای واگذاری سرخابی‌ها و با وجود 4 مشتری برای خرید این دوباشگاه، موفق به فروش سهام سرخابی ها نشد و در این واگذاری ناکام ماند.