:
كمينه:۲۳.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
نماینده سابق ایران در اوپک:‌

ماموریت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس جلوگیری از افزایش قیمت نفت است

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که در صورت پایبند بودن اعضاء به سقف تولید 30 میلیون بشکه قیمت نفت تقویت خواهد شد، خاطرنشان کرد: طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم که ماموریت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس جلوگیری از افزایش قیمت نفت بوده است و که این نشان می‌دهد در شرایطی که درآمد اعضای اوپک به نصف کاهش یافته این کشورها اهداف غیر اقتصادی را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۵۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
120-110.jpg

خبر اقتصادی - محمدعلی خطیبی طباطبایی درباره چگونگی تغییر قیمت نفت در پی تثبیت میزان تولید اعضای اوپک اظهار کرد: در صورتی که اعضای اوپک به 30 میلیون بشکه‌ای که بر سر آن توافق کرده‌اند پایبند باشند قیمت‌ها در نیمه دوم سال بهبود خواهد یافت و حتی به بالای 70دلار نیز می‌رسد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این امر به معنای آن است که اوپک باید یک میلیون و 200 هزار بشکه از میزان فعلی تولید خود بکاهد. زیرا بر اساس آمار موجود در آوریل و می سال جاری به ترتیب میزان تولید اعضای اوپک 31.160 و 31.220 میلیون بشکه بوده است.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد:‌ اگر میزان تولید اعضای این سازمان افزایش یابد، قیمت‌ها ضعیف‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر قیمت تابعی از عرضه اوپک است.

وی با تاکید بر این که در صورتی که اوپک روند فعلی تولید را ادامه دهد، نمی‌توان امیدی به بهبود قیمت‌ها داشت، اضافه کرد: در حالیکه طی دو سه ماه گذشته شاهد روند افزایشی و قیمت‌ها بوده‌ایم اما عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با افزایش تولید جلوی افزایش قیمت را گرفتند.

وی ادامه داد: طی این مدت عربستان میزان تولید خود را به 10.3 میلیون بشکه رسانده که امری بی‌سابقه است.

به عبارت دیگر، در شرایطی که عوامل ژئوپلتیک مانند جنگ یمن به تقویت قیمت‌ها کمک کرد به نظر می‌رسد که ماموریت این شرکتها مهار قیمت‌ها بوده است.

وی خروج شیل اویل را از بازار آدرس غلطی دانست که از سوی این کشورها اعلام می‌شود و گفت به طور قطع این کشورها اهدافی به جز مسائل اقتصادی را دنبال می‌کند.

نماینده سابقه ایران در اوپک تاکید کرد که منطقی نیست در شرایطی که درآمد همه اعضای یک سازمان نصف شده است هیچ تصمیمی در این سازمان گرفته نشود و شاهد انفعال اوپک نسبت به وضعیت بازار نفت باشیم و این در حالیست که همین سازمان در سال 2008 برای بهبود وضعیت بازار میزان تولید را سه میلیون بشکه کاهش داد. اما اکنون برخی از اعضا با وعده‌های پوچ مانند تصمیم‌گیری اوپک می‌شوند.