:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸

رتبه 17 تولید برق در دنیا به ایران رسید

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به رتبه ایران در تولید برق گفت: ایران رتبه ۱۷ دنیا را در تولید برق دارد. آرش کردی در جمع خبرنگاران با بیان این خبر اظهار کرد: سالانه 5تا 6درصد رشد مصرف برق داریم و برای پاسخ به این رشد مصرف باید سالانه 5000 مگاوات به ظرفیت تولیدمان اضافه کنیم.
کد خبر: ۵۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

خبر اقتصادی - مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر به افق 1400 کشور اشاره و عنوان کرد: در افق 1400 ما باید 100 هزار مگاوات در تولید برق ارتقا و افزایش داشته باشیم و طبق این برنامه باید سالانه 5 هزار مگاوات به ظرفیت شبکه تولید برق اضافه کنیم. وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که پنج درصد تولید برق شبکه کشور از طریق استفاده از انرژی‌های پاک محقق شود. کردی به افزایش مصرف برق در کشور در ماه‌های گرم سال اشاره کرد و افزود: در آغاز ماه‌های گرم سال با رشد مصرف روبه‌رو هستیم و هفته گذشته متاسفانه با جهش افزایش 6 تا 7 درصدی مصرف برق مواجه شدیم. وی جابه‌جایی مصرف با صنایع را راهکاری در راستای کاهش مصرف برق دانست و عنوان کرد: جابه‌جایی مصرف که براساس آن تعمیرات را در ساعات پیک مصرف انجام دهند، برای واحدهای صنعتی که در ساعات پیک مصرف جابه‌جایی داشته باشند، درصدی از بهای برق مصرفی به صورت تشویقی است و صنایع به طور قطع با توجه به این کاهش هزینه از این طرح استقبال می‌کنند. کردی افزود: طرح‌های حمایتی ما برای صنایع حتی اگر کمبود برق نباشد، اجرا می‌شود. در این خصوص نیز در سفر ریاست‌جمهوری هدف‌گذاری شد که زنجان قطب آی‌تی و الکترونیک کشور باشد و خود این مساله سبب می‌شود صنعت برق در استان زنجان توسعه یابد. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر عنوان کرد: کل ظرفیت‌های تولید و احداث نیروگاه‌ها به بخش خصوصی در حال انجام است و در بخش تولید بنا داریم سرمایه‌گذاری بزرگی صورت دهیم. مديرعامل توانير افزود: رشد بي‌رويه مصرف برق تهديدي جدي به‌شمار مي‌رود چراكه امكان سرمايه‌گذاري لازم براي افزايش مصرف وجود ندارد و اين موضوع در هيچ جاي جهان مرسوم نيست. وی یادآور شد: مديريت بهينه مصرف برق با ۱۰ درصد صرفه‌جويي در اين بخش حاصل می‌شود و از مواجهه با كمبودهای برقی به‌ویژه در فصل تابستان جلوگيري مي‌كند. این مقام مسوول مهم‌ترین راهکار مدیریت مصرف برق را کاهش تلفات در شبکه تولید، انتقال و توزیع برق عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با هماهنگی شرکت‌های برق و توزیع برق در استان‌های مختلف به‌زودی نرخ تلفات در شبکه تولید، انتقال و توزیع تک‌رقمی خواهد شد.

عقب‌ماندگی صنعت برق

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز با بیان اینکه در صنعت برق با کمبود منابع مواجه هستیم، گفت: این در حالی است که این صنعت نیازمند حمایت است. غلامرضا خوش‌خلق بیشترین منابع درآمدی برق را فروش انرژی عنوان کرد و افزود: از سال83 تا سال89تغییری در تعرفه برق ایجاد نشد اما با هدفمندی یارانه‌ها تغییر نرخ برق را داشتیم. وی خاطرنشان کرد: تاکنون باوجود بارش کم باران و گرمای هوا، در تامین برق با مشکل مواجه نشده‌ایم و امیدواریم که این امر همچنان ادامه یابد. / دنیای اقتصاد