:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳

رویای دور دست خانه‌دار شدن مسکن مهری‌های پردیس

در حالی وزارت راه درجدول اجرایی نازک‌کاری و افتتاح مسکن مهر سهم شهر پردیس در سال ۹۴ را به ترتیب حدود ۴۰ و ۳۵ هزار واحد اعلام کرده که بررسی عملکرد این شهر در یکسال اخیر حاکی از آن است که خانه‌دار شدن متقاضیان رویایی در دوردست خواهد بود.
کد خبر: ۵۵۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
پردیس 1

خبر اقتصادی - با تشدید انتقادات به عملکرد شرکت‌های عمران شهرهای جدید در خصوص عدم تکمیل واحدهای مسکن مهر، وزارت راه و شهرسازی دست به‌کار شده و به تازگی تکلیفی را در این خصوص به شرکت‌های مذکور ابلاغ کرده است.
به گزارش تسنیم، بر این اساس برای 19 شرکت عمران شهر جدید سراسر کشور که پروژه‌های مسکن مهر در آنجا جانمایی شده برنامه اتمام نازک‌کاری، محوطه‌سازی و افتتاح واحدهای مسکن مهر اعلام شده است. در بین تکالیف وزارت راه و شهرسازی برای شرکت عمران شهرهای جدید اعداد و ارقام عجیب و قابل تاملی به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد نه چندان مناسب در دو سال اخیر برخی شهرها نمی‌توان به تحقق این تکلیف در پایان سال 94 امیدوار بود.
به‌عنوان نمونه در جدول اتمام نازک‌کاری و محوطه‌سازی مسکن مهر برنامه‌ اجرایی شهر پردیس 40 هزار و 272 واحد درج شده است، این در حالی است که هم‌اکنون 21 هزار و 900 واحد مسکن مهر این شهر در مرحله نازک‌کاری قرار دارد.
با توجه به نکاتی که در ادامه می آید افزایش حدود 84 درصدی رقم واحدهایی که در مرحله نازک‌کاری قرار دارند آن هم در مدت حدود 9 ماه باقیمانده تا پایان سال عجیب خواهد بود.
در دیماه سال 92 مطابق آمار رسمی شرکت عمران شهرهای جدید ایران 32 هزار و 363 واحد مسکن مهر پردیس در مرحله اتمام سفتکاری و 8 هزار و 384 واحد در مرحله اتمام نازک‌کاری قرار داشت. اکنون به زمان حال برمی‌گردیم؛ در حال حاضر حدود 21 هزار و 900 واحد مسکن مهر پردیس در مرحله اتمام نازک کاری قرار دارند.
به عبارت دیگر در 17 ماه اخیر ماهانه حدود 794 واحد عملکرد این شهر در رسیدن به مرحله نازک‌کاری بوده و مجموعا حدود 13 هزار و  500 واحد دیگر به تعداد واحدهای مسکن مهر این مرحله افزوده شده است.
بر اساس جدول وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال تعداد واحدهای در مرحله اتمام نازک‌کاری پردیس باید به عدد 40 هزار و 272واحد افزایش یابد. اگر عملکرد این شرکت در هفده ماه گذشته را در نظر بگیریم در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن 23 ماه زمان نیاز است تا تکلیف وزارت راه و شهرسازی در شهر جدید پردیس اجرایی شود. در واقع نه امسال و نه سال آینده بلکه بهار سال 96 زمانی خواهد بود که برنامه اجرایی سال 94 شرکت عمران پردیس در نازک‌کاری واحدهای مسکن مهر محقق می‌شود.
نکته‌ جالب توجه دیگر در جدول برنامه اجرایی سال 94 برای شهر پردیس مربوط به تعداد واحدهایی است که قرار است در پایان سال جاری افتتاح شود.
وزارت راه و شهرسازی با استناد به جداول منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه اعلام کرده که بیشترین آمار نازک‌کاری و افتتاح مسکن مهر مربوط به دو شهر پردیس و پرند است، اما این وزارتخانه هیچ اشاره به تعداد واحدهای افتتاح شده مسکن مهر پردیس در یکسال اخیر نکرده است.
در جدول افتتاح واحدهای مسکن مهر تا پایان سال 94 عدد 35000 واحد روبروی نام شرکت عمران پردیس درج شده است. یعنی ماهانه حدود 3888 واحد.  این در حالی است که به گواه آمار ارائه شده از سوی مدیران شرکت عمران پردیس در مدت یاد شده (یکسال منتهی به اردیبهشت امسال) حدود 500 واحد مسکن مهر افتتاح شده است؛ یعنی ماهانه حدود 41.6 واحد.
به گزارش تسنیم، "دیر شروع شدن پروژه‌های مسکن مهر پردیس" نسبت به سایر پروژه‌های این طرح در سراسر کشور همواره یکی از بهانه‌های مدیران کنونی و سابق این شهر برای توجیه طولانی شدن روند ساخت واحدها بوده است.
واقعیت آن است که این بهانه دیگر نخ‌نما شده و ضعف مدیریت را نمی‌توان زیر سایه این قبیل توجیهات پنهان کرد. با توجه به مطالبی که در سطرهای بالا به آن‌ها اشاره شد می‌توان گفت عملکرد نامیدکننده دستیابی به هدف افتتاح 35000 هزار واحد آن هم در مدت 9 ماه چیزی شبیه یک شوخی و رویایی در دور دست‌ها خواهد بود.
چنانچه عملکرد واگذاری 500 واحد مسکن مهر در طول یکسال را ملاک قرار دهیم، 35 هزار واحد تکلیف شده وزارت راه و شهرسازی 70 ماه دیگر یعنی دقیقا 5 سال و 8 ماه دیگر (در آستانه سال 1400 شمسی) به متقاضیان تحویل خواهد شد. البته برخی نمایندگان مجلس از جمله خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس معتقدند پروژه‌های مسکن مهر پردیس تا سال 1400 هم تمام نمی‌شود.