:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲

ندیمی: با تک نرخی شدن بنزین، حمل و نقل بیکار به کار گرفته می‌شود

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه علیرغم تک نرخی شدن قیمت بنزین جلوی افزایش تورم و گرانی گرفته شده است، گفت که دولت با مدیریت لازم می‌تواند از گران‌تر شدن کالاها جلوگیری کند.
کد خبر: ۵۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
amin khosroshahi-11-109.JPG

خبر اقتصادی - ایرج ندیمی با تاکید بر اینکه با تک نرخی شدن قیمت بنزین باید جلوی گرانی حمل و نقل و افزایش قیمت سایر کالاها نیز گرفته شود، گفت: با وجود افزایش قیمت بنزین دولت دارای یک فرصت است آن هم اینکه با توجه به رکود موجود، صنوف بخشی از گرانی را کنترل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی توضیح داد: در حال حاضر مردم به دلیل وجود رکود کمتر خرید می کنند، قطعا اگر اجناس‌ گران‌تر از این شود اصلا دیگری چیزی نمی‌خرند. این یک فرصت برای دولت است که از قبل آن صنوف می‌توانند جلوی افزایش قیمت را بگیرند چون در غیر این صورت دیگر خریداری برای اجناس‌شان وجود ندارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای، دومین فرصت دولت را در افزایش ظرفیت حمل و نقل کشور عنوان و خاطرنشان کرد: قبل از تک نرخی شدن بنزین 50 درصد حمل و نقل کشور کار نمی‌کرد بدان معنا که برخی تاکسی‌هایشان را در پارکینگ‌ها می‌گذاشتند و کارت‌های بنزین‌شان را می‌فروختند به طوریکه به ازای استفاده از چند لیتر از افراد پورسانت می‌گرفتند، با تک نرخی شدن بنزین این 50 درصد از حمل و نقل کشور مجبورند که دیگر کار کنند چون دیگر متقاضی برای کارت‌هایشان وجود ندارد.

ندیمی با تاکید بر اینکه دولت باید از طریق اتاق اصناف، تعزیرات و سیاستگذاری‌های لازم از گران‌تر شدن کالاها با تک نرخی شدن بنزین جلوگیری کند، گفت که دولت باید سازوکارهای مدیریتی لازم را به کار گیرد تا اجناس گران‌تر نشوند، قطعا در صورت احتیاج به قانون مجلس آمادگی همکاری دارد.

وی در پیش‌بینی از احتمال افزایش تورم، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد کشور در شرایط رکودی است و با تک نرخی شدن بنزین، 50 درصد حمل و نقل بیکار به کار گرفته شده است به طور خود به خود جلوی افزایش بخشی از تورم و گرانی گرفته می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد کارکرد کارت‌های سوخت با تک نرخی شدن بنزین، گفت: هدف استفاده از کارت سوخت تنها واریز سهمیه سوخت نبود. در حال حاضر از کارت‌های سوخت برای کنترل میزان مصرف و آمارگیری استفاده می‌شود از این طریق می‌توان میزان خروج بنزین از کشور را ردیابی کرد و تا حدی از قاچاق سوخت جلوگیری نمود.