:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
کرباسیان اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در بخش معدن طی برنامه ششم توسعه

رئیس ایمیدرو با بیان اینکه برای توسعه بخش معدن در برنامه ششم توسعه بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود، گفت: بسترهای لازم برای جهش اقتصادی فراهم است.
کد خبر: ۵۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
کرباسیان

خبر اقتصادی - مهدی کرباسیان در همایش معدن و صنایع معدنی با اشاره به به ذخایر 60 میلیارد تنی ذخایر معدنی ایران، اظهارداشت: با اکتشافات جدید و بیشتر، میزان ذخایر معدنی ایران بسیار بیشتر خواهد شد و این بستر مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.
وی با اشاره به سهم 1 درصدی معدن و 5 درصدی صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی ایران، افزود: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این رقم به 16 درصد می رسد. به همین منظور برای توسعه  بخش معدن در برنامه ششم توسعه بالغ بر 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود و سیاست ایمیدرو نیز واگذاری پروژه های معدنی بعد از بهره برداری از آنها است.
معاون وزیر صنعت هزینه فعالیت های اکتشافی در ایران را نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر دانست و گفت: ایمیدرو قصد دارد طی سالهای آینده 450 میلیون دلار در بخش اکتشاف سرمایه گذاری کند.
وی تصریح کرد:  ارزش ذخایر معدنی کشور ایران بر اساس برآوردهای اولیه 700 میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا هزار و چهارصد میلیارد دلار خواهد رسید.
کرباسیان با اعلام اینکه بر اساس بررسی های انجام شده شصت و هشت ماده معدنی شناسایی شده در کشور وجود دارد ، گفت:  این تعداد با اکتشافات جدید ممکن است به هشتاد نوع برسد. زیرا  ایران با داشتن 27 بیلیون تن ذخایر کشف شده و 57  بیلیون تن ذخایر بالقوه در بین 15 قدرت معدنی جهان قرار می‌گیرد.
 معاون وزیر صنعت اضافه کرد: بخش معدن در تولید ناخالص ملی سهم یک درصدی و صنایع معدنی سهم پنج درصدی دارد که با توجه به میانگین سهم شانزده درصدی این بخش در کشورهای توسعه یافته نیاز به سرمایه گذاری در صنایع معدنی کشور کاملا ملموس است.
 وی با اشاره به اینکه معادن به صورت اصولی در توسعه مناطق دور افتاده، ایجاد اشتغال و بهبود وضیعت معیشت مردم نقش مؤثری را ایفاء می کنند، اظهارداشت: در برخی از طرح های معدنی که در دنیا اجرا شده تا چهل درصد هزینه کل طرح، احداث زیرساخت ها و عمران همان منطقه شده است.در ایران نیز توسعه صنایع معدنی از جمله اهداف راهبردی دولت در برنامه پنج ساله ششم از سال آینده آغاز میشود، است. در طول این برنامه قرار است تولید فولاد به پنجاه میلیون تن، مس کاتد به چهارصد هزار تن و آلومینیوم به هفتصد هزار تن افزایش پیدا کند.
رئیس ایمیدرو با اشاره به اینکه در دوران‌هایی که شاهد بحران اقتصادی در جهان و اثرات منفی آن بر ایران بودیم، بخش معدن و صنایع معدنی کمترین آسیب پذیری ها را در سیکل های تجاری داشته و بیشترین کمک را به اقتصاد ملی کرده است، گفت: در سال 1394  ده طرح جدید با سرمایه گذاری 372 میلیون دلار تکمیل و آماده اجرا خواهد شد که طرح های آهن اسفنجی شادگان، چهارمحال بختیاری، آنتیموان سیستان، پترولیوم کک، پتاس خور و بیابانک و تیتانیوم کهنوج از آن جمله است.
کرباسیان افزود: سیاست های دولت تدبیر و امید در مورد حمایت از سرمایه گذاران شفاف و ساختارهای اقتصادی اصلاح شده اند. بسترهای لازم برای جهش اقتصادی فراهم است لذا باید از فرصت امروز برای ساختن فردایی بهتر استفاده کنیم. در همین ارتباط در چند ماه اخیر سرمایه گذارانی از شرکت های خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی برای اجرای طرح های بخش معدن و صنایع معدنی کشور وارد مذاکره شده اند.