:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱

ضرورت کاهش هزینه حمل‌ونقل در تجارت ایران و اوکراین

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت خرسون یکی از ایالت‌های اوکراین در دیدار با رئیس شورای مشترک ایران و اوکراین بر تمایل بخش خصوصی این کشور در توسعه مناسبات اقتصادی خود به ویژه در زمینه کشاورزی تاکید کرد.
کد خبر: ۵۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

خبر اقتصادی - سادینا آبایی، رئیس شورای مشترک ایران و اوکراین با اشاره به ضرورت حرکت منسجم‌تر برای ارتقای سطح مناسبات بین دو کشور، یادآور شد: یکی از راه‌های توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای مختلف در قدم نخست انجام فعالیت‌های فرهنگی و آشنایی دو کشور با هنر و فرهنگ یکدیگر است.
 وی در ادامه بر مناسبات سه‌جانبه و حتی چهار جانبه بین ایران- ترکمنستان-اوکراین، ایران -گرجستان-ترکیه-اوکراین تاکید و تصریح کرد: ترانزیت کالا بین این کشورها به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش کشورها، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. از طرف دیگر می‌توانیم به دلیل روابط خاصی که بین ایران و ترکمنستان وجود دارد، از این طریق فعالیت‌های مالی خود با اوکراین را دنبال کنیم. کشت فراسرزمینی موضوع دیگری بود که در این دیدار مورد توجه دو طرف قرار گرفت. براساس اظهارات آبایی، دولت ایران آمادگی لازم برای آغاز این فعالیت در اوکراین را دارد. آبایی آماده شدن شرایط برای استفاده از تعرفه‌های ترجیحی را نیز مربوط به دولت‌های دو کشور دانست. در ادامه این دیدار، موضوع مربوط به نقل‌وانتقالات پولی و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل به‌عنوان دو چالش جدی در ارتباط بین دو کشور تاکید شد. همچنین اعضای هیات مدیره شورای مشترک ایران و اوکراین خواستار حذف بوروکراسی‌های طولانی برای دریافت ویزای تجاری از این کشور شدند. ویکتوریا اوستروموا، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت خرسون، پتروشیمی را از اولویت‌های مورد نیاز اوکراین در ارتباط با ایران برشمرد. قرار است بین ترکمنستان و اوکراین اتاق مشترکی ایجاد شود، در همین رابطه ایران می‌تواند از شرایط به‌وجود آمده بهترین استفاده را بکند. اوستروموا نیز موضوع ارتباط بین استان‌های دو کشور و تشکیل شرکت‌های مشترک را ضروری و مفید ارزیابی کرد. طبق گفته‌های وی در حال حاضر بین آذربایجان شرقی و اصفهان با چند ایالت اوکراین، روابط خوبی وجود دارد. / دنیای اقتصاد