:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷

بورس چه زمانی تغییر مسیر می‌دهد؟

یک فعال بازار سرمایه چند پیشنهاد برای کمک به بورس ارائه کرد و گفت: تا زمانیکه تصمیمات کلان اقتصادی تغییر نکند بورس با همین روند ادامه مسیر می دهد.
کد خبر: ۵۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
4-118.jpg

خبر اقتصادی - فردین آقا بزرگی- مدیر عامل کارگزاری بانک آینده - به وضعیت فعلی بورس اشاره کرد و گفت:بازار سرمایه تابعی از جریانات اقتصادی بوده و زمانیکه در اقتصاد کشور شرایط رکودی حاکم است نمی توانیم نشان دهیم که بورس از وضعیت اقتصادی جدا است و جریان معاملات آن به خوبی انجام می شود؛ لذا در مقطع فعلی، بازار سرمایه شرایط طبیعی خود را طی کرده و شرایط آن منطبق با وضعیت اقتصادی کشور است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تا زمانیکه تصمیمات کلان اقتصادی تغییر نکند بورس با همین روند ادامه مسیر می دهد یعنی از این پس نه آنچنان افت زیادی خواهیم داشت و نه افزایش خاصی را تجربه خواهیم کرد ضمن اینکه در مقطع فعلی یکی از مقاطع بسیار قابل توجه برای سرمایه گذاران به دلیل فصل برگزاری مجامع شرکتها بوده اما این فصل به دلیل جو روانی بازار و تاثیر بازار از مسائل سیاسی تا حدود زیادی خاصیت خود را بر خلاف سنوات گذشته از دست داده است.

این فعال بازار سرمایه در ادامه به راهکارهای رشد بورس اشاره کرد و گفت:کاهش معنی دار نرخ خوراک پتروشیمی،نرخ سود سپرده های بانکی و سیاست های ضد تورمی در خصوص کنترل قیمت محصولات از جمله سیاست هایی است که برای بهبود وضعیت بورس می توان اتخاذ کرد.

وی افزود: بنابراین سیاست‌های اقتصادی دولت در خصوص عدم کنترل شدید نرخ فروش محصولات شرکتها که به واسطه کنترل تورم اتخاذ شده است و نیز مجموعه عوامل در خصوص تصمیم گیری و بازنگری در سیاست های پولی بانک مرکزی در کنار یکدیگر می تواند در میان مدت و بلند مدت در وضعیت رکودی بورس تاثیر گذار باشد.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تغییر در روند تصمیمات باید ثبات داشته باشد ،عنوان کرد:سیاست های متغیر در خصوص تصمیم گیری های روزانه برای عرضه یا عدم عرضه سهام شرکتها آفت و آسیب است و نباید روزانه تصمیمات خود را مرتبا تغییر دهیم. این در حالی است که در کمتر از یک ماه گذشته سیاست بورس مبنی بر عرضه اولیه شرکتها بود ولی اکنون این سیاست تغییر کرده و بورس به این نتیجه رسیده است که عرضه اولیه مخرب است، بنابراین برای بهبود شرایط باید سیاست و تغییر در روند تصمیمات مقام ناظر تا حدودی ثبات داشته باشد.

این کارگزار بورس تزریق نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه را نادرست دانست و گفت: تزریق نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه به دلیل محدود بودن منابع ،آثار کوتاه مدت و گذرایی در بورس خواهد داشت و به صورت عمقی تاثیری در وضعیت بازار سهام ندارد.

وی در خصوص عملکرد حقوقی ها در بورس تهران گفت: نباید بین اشخاص حقوقی و حقیقی تفکیک قایل شویم زیرا هر شخصیتی با ارزیابی های لازم از فرصت های بازار سرمایه استفاده می کند و نمی توان گفت که چون حقیقی ها در خصوص وضعیت پرتفوی خود دغدغه دارند، حقوقی ها را از فروش محروم کنیم البته این به معنای این نیست که حقوقی ها نسبت به فروش بی محابا اقدام کنند، ولی شرکتهای حقوقی انتظار دارند که از این حرکت ها استفاده کنند و این اولین حق طبیعی سهامداران است و سرمایه گذاران بنا بر تشخیص خود از فرصت های بازار استفاده می کنند.