:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
عضو هيات‌مديره انجمن وارد‌كنندگان خودرو خبر داد:

80 درصد واردات خودرو در اختيار غيررسمي‌ها

وضعيت بازار خودرو‌هاي وارداتي در نشستي خبري با حضور عبدالرضا فهيمي، عضو هيات‌مديره انجمن واردكنندگان روز گذشته بررسي شد. در اين نشست پيش‌بيني قيمت‌هاي آينده، ارزيابي موضوع شناسنامه‌دار كردن واردات خودرو با هدف حمايت از حقوق مشتريان، آسيب‌هاي واردات غيرشركتي بازار، ارزيابي موضوع خدمات پس از فروش، بررسي وضعيت رقابت در بازار خودروهاي رقابتي و ارايه تسهيلات خريد، ورود محصولات جديد، ارزيابي موانع خودروهاي هيبريدي همچنين بررسي همكاري‌ها با شركت‌ها محورهاي موردبحث بودند.
کد خبر: ۵۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۰

خبر اقتصادی - در اين نشست، فهيمي به فضاي سياسي موجود نسبت به واردات خودرو اشاره كرد و از دريافت عوارض مختلف در واردات خودرو گفت و در اين ميان از عوارض 5درصدي وزارت بهداشت براي تامين آمبولانس نيز پرده برداشت. اين عضو هيات‌مديره انجمن وارد‌كنندگان خودرو از درآمد 100ميليون دلاري وزارت بهداشت در سال گذشته از محل عوارض واردات خودرو خبر داد. وي همچنين به آناليز وضعيت واردات خودرو پرداخت و درخصوص جزييات واردات خودرو گفت: مشكلات واردات كم نيست و به‌عنوان مثال اسمي بودن تعرفه واردات و اختلاف فاحش آن با تعرفه نهايي واردات خودروهاي خارجي موجب افزايش چشمگير قيمت نهايي خودرو وارد شده است.  عبدالرضا فهيمي گفت: سال گذشته عوارض نوسازي ناوگان آمبولانس به عوارض واردات خودرو افزوده شد. وي با بيان اينكه 5درصد ارزش 105هزار دستگاه خودرو وارداتي در سال گذشته به نوسازي ناوگان آمبولانس كشور اختصاص يافت، خاطرنشان كرد: با درنظر گرفتن ميانگين قيمت 20هزار دلاري هر دستگاه خودرو وارداتي در سال گذشته بيش از 100ميليون دلار از اين ناحيه دراختيار وزارت بهداشت قرار گرفت.

عضو هيات‌مديره انجمن وارد‌كنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر باتوجه به عوارض مختلف مربوط به واردات خودرو تعرفه موثر واردات اين كالا حدود 125درصد است و قيمت هر دلار صرف شده براي واردات خودرو بين 6500 تا 7000تومان است.



  اسقاط 300 هزار خودرو فرسوده

فهيمي افزود: در سال گذشته 300هزار دستگاه خودرو فرسوده توسط وارد‌كنندگان خودرو از رده شد و كاهش تعداد خودروهاي فرسوده باعث افزايش قيمت اين خودروها به چهار تا 4.5ميليون تومان شده است.  وي با بيان اينكه با تشديد تحريم‌ها در سال‌هاي گذشته ارتباط مستقيم نمايندگي‌هاي رسمي با شركت‌هاي توليد‌كننده خودرو در خارج از كشور تقريبا قطع شده است، افزود: دليل آن نيز مشكلات نقل و انتقال پول است.



  بازار دراختيار واردكنندگان غيررسمي

وي با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود در آينده نزديك بخش عمده‌يي از اين مشكلات برطرف و ارتباط مستقيم مجددا برقرار شود، خاطرنشان كرد: در حال حاضر حداكثر 25درصد واردات خودرو توسط نمايندگي‌هاي رسمي صورت مي‌گيرد و 75 تا 80درصد بازار دراختيار وارد‌كنندگان غيررسمي است.  عضو هيات‌مديره انجمن وارد‌كنندگان خودرو ادامه داد: براي رفع اين مشكل وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح ساماندهي واردات خودرو را ابلاغ كرد كه براساس آن تعيين اصالت خودروهاي وارد شده به‌وسيله وارد‌كنندگان غيررسمي برعهده نمايندگي‌هاي رسمي است. فهيمي افزود: بعضا مشاهده مي‌شود در واردات غيررسمي مشكلاتي مانند فرار مالياتي و استفاده از كارت‌هاي بازرگاني اجاره‌يي و برخي مشكلات كيفي اتفاق مي‌افتد.  وي در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال كاهش قيمت خودروهاي وارداتي به‌ويژه پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات بين‌المللي اظهار كرد: به هرحال انتظار كاهش قيمت خودرو در جامعه شكل گرفته با اين حال بايد توجه داشت كه تعرفه و عوارض واردات خودرو بر مبناي ارز مبادلاتي تعيين مي‌شود و از اين ناحيه باتوجه به رشد قيمت ارز مبادلاتي هزينه‌هاي واردات خودرو افزايش يافته است.



  احتمال افزايش 10 تا 15درصدي قيمت

عضو هيات‌مديره انجمن وارد‌كنندگان خودرو ادامه داد: با اين حال درصورت رفع مشكلات بين‌المللي و ارتباط مستقيم با شركت‌هاي توليد‌كننده بزرگ در جهان نهايتا امكان كاهش 2تا 3درصدي خودروهاي وارداتي وجود دارد با اين حال از آن سو ممكن است در آن شرايط تقاضاي انباشته ‌شده فعلي به يكباره وارد بازار خودرو شده و از اين ناحيه قيمت‌ها بين 10تا 15درصد افزايش يابد.  فهيمي در پاسخ به اينكه يكي از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار كرده درصورت عدم فروش خدمات گارانتي ازسوي نمايندگي‌هاي رسمي به وارد‌كنندگان غيررسمي به قيمت تعيين شده 3درصد ارزش (SIF)، دست وارد‌كنندگان غيررسمي براي واردات باز خواهد شد، اظهار كرد: اتفاقا ما از آن موضوع خوشحال خواهيم شد، زيرا ما معتقديم بهتر است مانند گذشته هر كسي بتواند خودرو وارد كند تا اينكه ما ملزم باشيم به هر خودرو وارد شده فارغ از اصالت آن گارانتي بفروشيم آن هم به قيمت‌ تعيين شده.  وي با بيان اينكه هزينه‌هاي گارانتي در نمايندگي‌هاي مختلف متفاوت است، خاطرنشان كرد: درنهايت ما ابتدا بايد از اصالت خودرو وارد شده توسط وارد‌كنندگان غيررسمي مطمئن شويم تا بتوانيم به آنها خدمات گارانتي را ارايه دهيم.



  عذرخواهي بابت تاخير

عضو هيات‌مديره انجمن وارد‌كنندگان خودرو در پاسخ به پرسشي مبني‌بر اينكه در حال حاضر تعداد تعهدات معوق شركت‌هاي واردكننده خودرو چقدر است، اظهار كرد: تعداد معوقات يك شركت واردكننده كمتر از 50دستگاه است و در سال گذشته 99درصد تعهدات تحويل داده شده، البته در زمينه شماره‌گذاري برخي خودروهاي تحويل شده به مشتريان مشكلاتي وجود داشت كه حل شد.  در مواردي مانند تغيير مديريت در راهنمايي و رانندگي، تعطيلات رسمي و تغيير قوانين فرآيند شماره‌گذاري به تاخير مي‌افتد كه در اين زمينه بايد از مردم عذرخواهي كنيم.  وي با بيان اينكه پس از ارايه طرح ساماندهي واردات خودرو ازسوي وزارت صنعت، معدن و تجارت فشارهاي زيادي از بخش‌هاي مختلف ازجمله شوراي رقابت با عنوان انحصاري‌ شدن واردات خودرو وارد شد، تصريح كرد: به‌دنبال اين فشارها وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمايندگي‌هاي رسمي ابلاغ كرد كه بايد خدمات گارانتي را با قيمت پاييني به وارد‌كنندگان غيررسمي بفروشند كه البته اين كار نوعي اجحاف است زيرا هزينه‌هاي گارانتي در نمايندگي‌هاي برند‌هاي مختلف خودرويي متفاوت است.



  واردات هيبريدي‌ها

فهيمي همچنين بااشاره به مشوق‌هاي دولت براي ارايه تسهيلات براي خودروهاي هيبريدي افزود: هرچند دولت در زمينه تسهيل واردات خودروهاي هيبريد تدابيري درنظر گرفته اما همچنان دشواري‌هاي بسيار زيادي چون عدم تطابق استاندارد ملي با استاندارد خودروهاي وارداتي موجب طولاني‌شدن فرآيند واردات خودروهاي هيبريد و درنتيجه افزايش قيمت نهايي آنهاست كه هزينه آن گريبان مشتري را مي‌گيرد. وي همچنين بااشاره به بيانيه مشترك ايران و گروه 1+5 گفت: باتوجه به احتمال توافق هسته‌يي انتظارات كاهشي قيمت خودرو در جامعه شكل گرفته ولي اگر توافق انجام نشود و تحريم‌ها برداشته نشود با همين وضعيت كنوني ادامه مي‌دهيم و ناگزير هستيم به روش‌هاي غيرمستقيم به فعاليت خود ادامه دهيم.


منبع: روزنامه تعادل