:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
قانون ساماندهي پايتخت به شوراي شهرسازي ابلاغ مي‌شود

انتقال پايتخت نيازمند بازه زماني 20ساله

قانون ساماندهي و انتقال پايتخت در حال گذر از مراحل مختلف مطالعاتي است و به زودي نوبت به شوراي‌عالي معماري و شهرسازي مي‌رسد تا تحقيقات صورت گرفته در شوراي ساماندهي پايتخت را موردبررسي قرارداده و مطالعات تكميلي را دراين خصوص انجام دهد، به گفته معاون وزير راه‌و‌شهرسازي قانون ساماندهي پايتخت به‌زودي در دستور كار شوراي‌عالي معماري و شهرسازي قرار مي‌گيرد.
کد خبر: ۵۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰

خبر اقتصادی - پیروز حناچي دراين زمينه افزود: تاكنون قانون ساماندهي پايتخت به شوراي‌عالي معماري و شهرسازي ابلاغ نشده اما پس از بررسي‌هاي لازم در دستور كار شورا قرار مي‌گيرد تا شورا اين موضوع را مورد مطالعه قرار داده و پس از بررسي اين قانون، نتايج آن اطلاع‌رساني شود.

گفتني است سال 93 و با گذشت يك‌سال از تصويب كليات طرح امكان‌سنجي انتقال پايتخت سياسي و اداري كشور و ساماندهي و تمركززدايي از تهران، شوراي ساماندهي پايتخت متشكل از رييس‌جمهور، معاون اول رييس‌جمهور و... ازسوي مجلس موظف شد كه حداكثر ظرف ۲سال از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون نتايج تحقيقات و مطالعات خود را در جهت اجراي موارد مذكور در ماده يك طرح تهيه و به دولت تقديم كند كه تاكنون اين طرح به قوه‌مجريه ارايه نشده است.



 انتقاد از روند طرح ساماندهي پايتخت

درهمين ارتباط يك عضو كميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از روند كلي بررسي طرح ساماندهي پايتخت گفت: اين طرح تاكنون در شوراي ساماندهي پايتخت درحال بررسي بود كه براساس گفته معاون معماري و شهرسازي وزير راه‌وشهرسازي؛ اين طرح درآينده نزديك به شوراي‌عالي معماري و شهرسازي ابلاغ مي‌شود. محمدابراهيم رضايي افزود: شوراي‌عالي شهرسازي و معماري به تنهايي نمي‌تواند مطالعات تخصصي در حوزه ساماندهي و انتقال پايتخت را انجام دهد و با توجه به اينكه در شوراي ساماندهي پايتخت ‌علاوه بر رييس‌جمهور، معاون اول رييس‌جمهور و ‌5 نفر از وزيران نيز حضور دارند بايد انجام مطالعات در رده‌هاي بالاترصورت گيرد.

وي ادامه داد: شوراي‌عالي معماري و شهرسازي مي‌تواند در گردآوري بخشي از اطلاعات موردنظر كمك رسان باشد اما وظيفه اصلي در انجام مطالعات برعهده اعضاي اصلي شوراي ساماندهي پايتخت است.

رضايي با اشاره به اهميت حضور مسوولان سياسي و اقتصادي كشور در مطالعات طرح مذكور گفت: بايد هر كدام از وزارتخانه‌هاي حاضر درشوراي ساماندهي پايتخت، يك تيم كارشناسي تشكيل داده و در پيشبرد قانون ساماندهي پايتخت همكاري و تعامل داشته باشند.

اين عضو كميسيون شوراهاي مجلس اظهاركرد: صدها پارامتر و زيرمجموعه ازجمله پدافندغيرعامل، منابع طبيعي و... در طرح ساماندهي پايتخت وجود دارد و بحث شهرسازي و معماري تنها بخشي از طرح مذكور راشامل مي‌شود، تمامي مراحل درنظرگرفته شده مهم بوده و شوراي ساماندهي پايتخت بايد تمامي اين موارد را درنظر بگيرد.

وي درپايان گفت: اگرچه مجلس مهلت خاصي براي بررسي و انجام مطالعات براي طرح ساماندهي پايتخت در نظر نگرفته است اما دولت بايد دراين زمينه سرعت عمل به خرج دهد و هرچه سريع‌تر نحوه و چگونگي اجراي طرح را در اختيار مجلس قراردهد.



 ظرفيت تهران كامل است

‌اگرچه قانون ساماندهي و انتقال پايتخت درسال 92 به تصويب مجلس رسيد اما سابقه اين طرح به سال‌هاي گذشته بازمي‌گردد و حتي دولت دهم شهر جديد پرند را به عنوان پايتخت اداري ايران در نظر گرفته بود و ۴۰۰هكتار از زمين‌هاي مجاور مسكن‌مهر اين منطقه را براي ساخت وزارتخانه‌ها جانمايي كرده بود.  در همين راستا، يك عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران ضمن اشاره به تصويب كليات طرح ساماندهي پايتخت در شوراي نگهبان گفت: اگرچه كليات اين طرح از سوي شوراي نگهبان تصويب شده اما درنوع و چگونگي اجراي اين طرح اما و اگرهايي وجود دارد كه انجام مطالعات دراين زمينه به شوراي ساماندهي پايتخت واگذارشده است. ابوالفضل قناعتي افزود: درحال حاضر اين طرح در حال بررسي و انجام مطالعات است و باتوجه به تصويب اين قانون در مجلس، دولت بايد تلاش‌هايش را براي انتقال پايتخت افزايش دهد.  وي ادامه داد: ظرفيت تهران كامل شده است و حوزه حمل‌ونقل، ‌سيستم اقليمي و... جوابگوي شهروندان تهراني نيست، شرايط به‌گونه‌يي است كه تهران ديگر پتانسيل حضور 8 تا9ميليون نفر را در شب و 13تا14 ميليون نفررا در روز ندارد.  قناعتي با اشاره به نبود سيستم خدمات‌دهي مناسب در تهران گفت: اين شهردرحال حاضر به پاركينگ متحرك تبديل شده است و مشكلات زيست‌محيطي عديده‌يي را از سر مي‌گذراند كه مجموع اين موارد سبب شده بحث انتقال و ساماندهي پايتخت در دستور كار قرارگيرد.  اين عضو كميسيون عمران شوراي شهرافزود: شوراي شهرتهران همكاري‌هاي لازم را براي انجام تغييرات و انتقال پايتخت خواهد داشت ضمن اينكه شوراي ساماندهي پايتخت مي‌تواند از ظرفيت‌هاي شوراي شهر دراين راستا استفاده كند.



 توسعه پذيري؛ شرط لازم براي پايتخت جديد

وي ادامه داد: بايد ابتدا شهري به عنوان پايتخت جديد اداري و سياسي معرفي شود و بعد به هريك از وزارتخانه‌ها فرصتي براي تغيير مكان ابلاغ شود البته اين اتفاق بايد در درازمدت صورت گيرد و انجام اين اقدامات در كوتاه‌مدت امكان‌پذيرنيست.

 ‌اين عضوكميسيون عمران شوراي شهر تهران درپايان بيان كرد: بايد برنامه‌ها به گونه‌يي پيش برود كه تا 20سال آينده شاهد انتقال كامل پايتخت به شهري ديگر باشيم البته اين نكته نيز درنظر گرفته شود كه پايتخت جديد بايد شرايط مناسب درحوزه آب، گازو... را داشته باشد ضمن اينكه ظرفيت‌هاي لازم براي توسعه و گسترش در حوزه‌هاي مختلف را نيز دارا باشد.


منبع: روزنامه تعادل