:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
با نزديك‌شدن به فصل مجامع، تب و تاب بازار بالا مي‌گيرد

آغاز روزهاي پررفت و آمد بورس

بازار سرمايه پس از سپري كردن دوره اصلاح نسبتا شديد در ماه گذشته و ثبات نسبي در هفته گذشته از روز يكشنبه به مسير رشد بازگشت. رشدي آرام و پيوسته كه بيشتر مربوط به جذاب شدن قيمت‌ها پس از اين اصلاح كلي بود تا وقوع اتفاقي ويژه.
کد خبر: ۵۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰

خبر اقتصادی - روز گذشته براي دومين روز متوالي در هفته جاري شاهد مثبت شدن شاخص كل بازار آن هم به ميزان 132واحد بوديم؛ اتفاقي كه به مدد رشد سنگين غول‌هاي پالايشگاهي در اوايل ساعات بازگشايي تالار شيشه‌يي رخ داد. در اين ميان مثبت بودن نمادهاي بزرگ خودرويي و بانكي در اين رشد بي‌تاثير نبودند. اين اتفاقات در كنار باز و بسته شدن حدود 40 نماد بورسي و فرابورسي كه اكثرا به دليل برگزاري مجامع عمومي سالانه شركت‌ها صورت مي‌پذيرفت، روز پرتحركي را براي تالار شيشه‌يي و بيشتر از آن ناظر بازار رقم زد. ازجمله شركت‌هاي مهمي كه روز گذشته مشمول اين فرآيند شدند، مخابرات ايران، ذوب‌آهن اصفهان، كالسيمين، توسعه معادن روي و پتروشيمي اراك بودند.

صبح روز دوشنبه و قبل از بازگشايي بازار سهام، شايعات زيادي مبني‌بر تاثير حذف يارانه سوخت از كارت‌هاي سوختي بر شركت‌هاي توليد‌كننده بنزين در اين بازار به گوش مي‌رسيد و باعث شد شركت‌هاي پالايشگاه نفت بندرعباس و پالايشگاه اصفهان در بازار بورس و پالايشگاه نفت تهران در فرابورس شاهد تشكيل صفوف خريد در ابتداي امر باشند. اما نكته حايزاهميت و اشتباهي كه بازار ساعاتي بعد به آن واكنش نشان داد، اين بود كه نرخ فروش محصولات اين شركت‌ها براساس فوب خليج‌فارس محاسبه مي‌شود و اخبار منتشره شايعه‌يي بيش نبوده است.

اتفاق ديگري كه در روند معاملات روز گذشته حايزاهميت بود و باعث تكان اساسي در ارزش معاملات روزانه شد، خريد و فروش سنگين حقوقي در سهام پالايش نفت اصفهان بود. 101ميليون سهم كه بخش اعظم آن بين سهامداران بزرگ اين سهم جابه‌جا شد.



  نمادي كه يك‌روزه بسته و باز شد

صبح روز گذشته و از ابتداي شروع بازار، سهام بانك انصار در وضعيت ممنوع- متوقف به سر مي‌برد و بسياري از فعالان بازار از دليل اين امر بي‌خبر بودند تا اينكه در ساعت 10:45 دقيقه اطلاعيه‌يي مبني‌بر توقف نماد «و انصار» جهت تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم منتشر شد، اين در حالي بود كه در ساعت 10:32 دقيقه اطلاعيه مربوطه روي كدال درج شده بود و اطلاعيه دوم درخصوص بازگشايي نماد در كمتر از يك‌ربع توسط ناظر بازار منتشر شد و در نهايت در كمتر از يك‌روز شاهد بازگشايي اين نماد پس از تعديل مربوطه بوديم. اتفاقي خوشايند كه سهامداران را به عدم توقف‌هاي بلندمدت در آينده و پويايي هرچه بيشتر بورس خوشبين مي‌كند.



  گروه دارويي؛ آرام و موثر

بسياري بر اين باورند كه گروه مواد و محصولات دارويي از گروه‌هاي پرپتانسيل و كم‌ريسك اين روزهاي بازار سرمايه هستند. توجه ويژه دولت به اين صنعت و كلا امور بهداشت و درمان از يك‌سو و مزيت توليد كارخانجات دارويي كشور از سوي ديگر و همين طور قابليت رقابت در سطح بين‌المللي چه از لحاظ كيفي و چه از لحاظ قيمتي در كنار بازارهاي بكر منطقه جهت صادرات محصولات توليدي به طور كلي و مختصر اين صنعت را فارغ از تحولات شديد بين‌المللي و جريانات سياسي تبديل به گروهي امن براي سرمايه‌گذاري بلندمدت و كسب بازدهي معقول كرده است. اما نكته منفي اين گروه عدم اقبال فعالان بازار سرمايه به اين صنعت و به طور كلي عدم بروز هيجانات در اين گروه است. عاملي كه در كنار مستحكم بودن ساختارهاي مالي اغلب شركت‌ها در اين حوزه از عوامل عدم مواجه صنعت دارو با تكانه‌هاي شديد قيمتي در اغلب نمادها مخصوصا در دوران اخير بوده است.



  بازگشايي «اخابر»

نماد شركت مخابرات ايران پس از توقف جهت برگزاري مجمع عمومي سالانه و تقسيم سود 40توماني روز گذشته در حوالي قيمت 200تومان بازگشايي شد. شايد اگر اين اتفاق سال‌هاي گذشته رخ مي‌داد، بازار براي خريد اين سهم درنگ نمي‌كرد. اما اين روزها حال و هواي تالار شيشه‌يي پر از ترديد و ابهام است و از طرفي سهامداران حوصله سهامداري بلندمدت و كسب سود مداوم و پيوسته را ندارند و بيشتر دنبال سودهاي حاصل از نوسانات هيجاني‌اند. براي همين ‌رو به سهم‌هاي كوچك و پرتبليغ مي‌آورند. البته نبايد از نقش پررنگ گروه‌هاي مجازي در شكل‌گيري اين روند و خط دادن به سهامداران خرد غافل شد.



  آمار معاملات

در داد و ستدهاي روز گذشته ارزش معاملات نسبت به روزهاي قبل‌تر از آن رشد كرد و به مرز 200ميليارد تومان نزديك شد.

به گزارش سنا، در نتيجه داد و ستدهاي روز دوشنبه، سهامداران بيش از 329ميليون برگه سهم و حق‌تقدم را در بازار دست به دست كردند كه ارزش اين مبادلات بالغ بر 178ميليارد تومان بود و در 32هزار نوبت معاملاتي انجام شد.

همچنين در اين روز شاخص بورس 132واحد بالا رفت و به عدد 63هزار و 496 رسيد. نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت اصفهان، هلدينگ خليج‌فارس، بانك صادرات و بانك تجارت بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص ثبت كردند. اين در حالي است كه نمادهاي مخابرات و تاپيكو بيشترين تاثير منفي را بر اين متغير ثبت كردند. شاخص شناور آزاد نيز 211واحد رشد كرد. همچنين شاخص‌هاي بازار اول و دوم به ترتيب 101 و 240واحد صعودي شدند.

گفتني است در اين روز گروه‌هاي فرآورده‌هاي نفتي، خودرو و بانك‌ها برترين گروه‌هاي صنعتي بودند. همچنين شاخص‌هاي صنعتي ساير معادن، وسايل ارتباطي و فرآورده‌هاي نفتي بيشترين رشد را تجربه كردند.

صدرنشيني بازار نيز با بيشترين رشد قيمت متعلق به نمادهاي خاك چيني ايران، پشم‌شيشه ايران، پياذر، كاشي تكسرام، سرما آفرين، سيمان فارس نو و توليد مواد اوليه و الياف مصنوعي بود.

در مقابل نمادهاي پارس پامچال، سيمان خزر، توسعه معادن روي، شيشه و گاز، آبسال، آلومراد و ايران تاير با بيشترين كاهش قيمت در انتهاي جدول معاملات قرار گرفتند.

حق‌تقدم پتروشيمي خارك، ايران ترانسفو، كاشي تكسرام، تامين ماسه ريخته‌گري، پتروشيمي فارابي، پارس‌الكتريك و بانك اقتصادنوين سنگين‌ترين صف‌هاي خريد را در معاملات روز دوشنبه تجربه كردند.

طولاني‌ترين صف‌هاي فروش هم متعلق به نمادهاي نفت پارس، سرمايه‌گذاري نيرو، سيمان خزر، بين‌المللي محصولات پارس، شيشه راز، حفاري شمال و قند لرستان بود.

در پايان معاملات اين روز پالايش نفت اصفهان، بانك صادرات و پارس‌خودرو بيشترين حجم معاملات را ثبت كردند. بيشترين ارزش معاملات هم متعلق به نمادهاي اوراق اجاره فولاد كاوه جنوب كيش، پالايش نفت اصفهان و پالايش نفت بندرعباس بود.



  فرابورس

در جريان معاملات ديروز بازارهاي فرابورس ضمن رشد 5 واحدي آيفكس، 14هزار و 949دفعه خريد و فروش انجام شد.

به گزارش فرابورس، معاملات چهارمين روز خرداد‌ماه فرابورس با خريد و فروش 189ميليون و 550هزار ورقه بهادار به ارزش 687ميليارد و 210ميليون ريال پايان يافت.

ديروز در حالي كه شركت‌هاي صنعتي مينو، تكنار و مهندسي تاسيسات راه‌آهن بيشترين افزايش قيمت را به نام خود ثبت كردند، شركت‌هاي صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود، نيرو سرمايه و پتروشيمي اميركبير با بيشترين افت قيمت روبه‌رو شدند.

 همچنين، آيفكس با افزايش 5واحدي به عدد 717.73 واحد رسيد و شركت‌هاي پتروشيمي مارون، پالايش نفت تهران و پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان بيشترين تاثير مثبت را روي شاخص كل داشتند.

بيشترين حجم و ارزش معاملات ديروز مربوط به داد و ستد 60ميليون حق‌تقدم بانك گردشگري به ارزش 36ميليارد ريال بود و اوراق حق‌تقدم مسكن هم ضمن كاهش قيمت در بازه 660 تا 750هزار ريال معامله شد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نيز 25هزار و 180ورقه مشاركت نفت و گاز پرشيا خريد و فروش شد و بيشترين حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمايه‌گذاري اعتماد با معامله يك‌ميليون و 490سهم اختصاص يافت.

گفتني است، ديروز شاهد بازگشايي نماد معاملاتي نماد شركت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود و قاسم ايران پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي هر سهم و نماد معاملاتي شركت بيمه دي پس از ارايه اطلاعات واقعي بوديم و نماد معاملاتي گروه فن‌آوا جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام (نوبت دوم) در روز چهارشنبه مورخ 6 خردادماه و نماد معاملاتي شركت سهامي ذوب‌آهن اصفهان با توجه به انتشار اطلاعات عملكرد واقعي حسابرسي نشده سال مالي93 و تغييرات بااهميت آن نسبت به آخرين پيش‌بيني منتشره اين سال مالي در پايان معاملات دوشنبه متوقف شد.


منبع: روزنامه تعادل