:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸

قول سازمان مديريت و بانك مركزي براي حمايت از طرح جديد اشتغالزايي وزارت كار

نشست اعضاي فراكسيون اشتغال مجلس شوراي اسلامي با حضور ربيعي برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰

خبر اقتصادی - ربيعي در اين نشست اجراي راه‌حل عملي مشترك براي پيگيري مسايل به‌ويژه در حوزه اشتغال را مورد تاكيد قرار داده و همدلي و همفكري مجلس با دولت براي حل مشكلات و چالش‌هاي پيش رو به‌ويژه در زمينه اشتغال و بيكاري را بااهميت دانست و گفت: ما دو مسير در پيش داريم، مسيري كه اقتصاددانان بر آن تاكيد دارند مسير رشد است كه بدون رشد پايدار، شغل‌ها ناپايدار مي‌شوند.

به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت تعاون، وي افزود: براساس برآوردها با يك‌درصد رشد مي‌توان 100هزار شغل در كشور ايجاد كرد. براي يك‌درصد رشد نيز به 60هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري و اعتبار موردنياز است. براساس برآوردهايي كه در شستا از سبدهاي مختلف مثل پتروشيمي، نفت، سيمان و... انجام شده و به قيمت روز محاسبه شده است بر‌اي ايجاد يك شغل در اين بخش‌ها به 600ميليارد تومان سرمايه‌گذاري نياز است.



 طايي: طرح توانمندسازي و اشتغال‌پذيري دانش‌آموختگان، برنامه مهم وزارت كار

 حسن طايي معاون توسعه كارآفريني و اشتغال گفت: 19برنامه براي اجراي سياست‌هاي بازار كار طراحي شده است. تقويت بنگاه‌هاي خرد، كسب‌وكارهاي خانگي جديد، يارانه اشتغال، مشاغل عمومي و اجراي مشاغل روستايي ازجمله طرح‌هايي است كه معاونت توسعه اشتغال بر آن تاكيد دارد.

وي افزود: حل مشكلات كلينيكي بنگاه‌ها از ديگر برنامه‌هايي است كه آن را پيگيري خواهيم كرد. علاوه بر اين يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت كار در حوزه اشتغال طرح توانمند‌سازي و اشتغال‌پذيري دانش‌آموختگان است كه اين طرح در مقياس وسيع انجام مي‌شود. طرح تامين مالي خرد در مناطق محروم و روستايي و طرح تكاپو نيز يكي از موضوعاتي است كه براي تحرك‌بخشي به بنگاه‌ها دنبال مي‌شود.

وي افزود: در بحث اشتغال عمومي هم برخي پروژه‌ها براي بهبود محيط‌زيست طراحي شده است كه مثلا طرح‌هاي آبخيزداري و احياي مراتع و مبازره با ريزگردها ازجمله طرح‌هايي است كه براي تحرك‌بخشي به اشتغال كشور مورد توجه قرار داده و آن را به‌طور جدي دنبال مي‌كنيم.

 طايي افزود: بهبود نظام اطلاع‌رساني در بازار كار، توانمند‌سازي كاريابي‌هاي داخلي و خارجي، تسهيل در فرآيند انجام مربوط به سايت‌هاي خدمات شغلي و اجراي طرح توانمند‌سازي و اشتغال‌پذيري دانش‌آموختگان عمده‌ترين رويكردهاي حوزه معاونت اشتغال وزارت كار در سال94 است.

وي افزود: در اجراي طرح توانمند‌سازي و اشتغال‌پذيري دانش‌آموختگان كه با همكاري سازمان آموزش فني و حرفه‌يي اجرا خواهد شد، نزديك به يكصد هزار نفر به سمت بنگاه‌هاي كوچك هدايت خواهند شد. اين برنامه در 10ماه اجرا شده و كاستي مهارتي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي را جبران خواهد كرد.

 طايي افزود: ارايه وجوه اداره شده، تامين يارانه سود و كارمزد تسهيلات بانكي براي طرح‌هاي اقتصادي داراي اولويت است. اما توسعه طرح تامين مالي خرد با رويكرد صندوق تامين مالي خرد است. طرح توسعه كسب‌و‌كار و اشتغال پايدار در استان‌هاي منتخب از ديگر برنامه‌هاي وزارت كار در حوزه اشتغال است كه اين مبحث در 8استان اجرا مي‌شود. علاوه بر اين طراحي و تدوين سازوكارهاي ايجاد و گسترش اشتغال عمومي به محض تخصيص بودجه آغاز مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: توسعه اشتغال روستايي براي كاهش عدم تعادل‌هاي منطقه‌يي و مهاجرت با همكاري كميته امداد و بنياد شهيد از ديگر برنامه‌هايي است كه در جهت تحرك‌بخشي به اشتغال اجرا خواهد شد.

دكتر طايي اجراي 5برنامه مرتبط با كارآفريني را كه مكمل برنامه‌هاي اشتغال است مورد تاكيد قرار داد و گفت: اجراي طرح آموزش كارآفريني، طرح توانمند‌سازي فن‌آفرينان از طريق آموزش‌هاي تركيبي و تخصصي و نيز توانمند‌سازي و توسعه مراكز مشاوره و اطلاع‌رساني و طراحي شيوه‌هاي تامين مالي مردم نهاد از ديگر برنامه‌هاي حوزه اشتغال است.

وي تصريح كرد: مجموعه اين برنامه‌ها سياست‌هاي مشخص بازار كار است كه براساس ادبيات بين‌المللي و هم براساس تجربيات داخلي تدوين شده است كه با تامين اعتبارات لازم در سال94 اجرايي خواهد شد.

 طايي به برخي موانع و مشكلات حوزه اشتغال هم اشاره كرد و گفت: وجود بروكراسي اداري پيچيده و نيز فرآيند طولاني اخذ مجوز براي شروع كسب‌وكار از موانع جدي تحرك‌بخشي به اشتغال كشور است.