:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷

ربیعی: اختصاص یارانه برای حفظ مشاغل موجود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص یارانه اشتغال برای حفظ و ثبات مشاغل موجود خبر داد و گفت: لایحه مشاغل عمومی تنظیم شده و آماده ارائه به دولت است.
کد خبر: ۵۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
amir kholoosi-20.JPG

خبر اقتصادی - علی ربیعی در نشست اعضای فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی از دستور کار ایجاد شبکه صندوق‌های محلی تامین مالی خبر داد.

وی اختصاص یارانه اشتغال برای تثبیت شغل‌های موجود را از دیگر طرح‌های وزارت کار برای تحرک بخشی به بازار کار ذکر کرد و گفت: هم اکنون لایحه مشاغل عمومی تنظیم شده و به زودی به دولت ارسال خواهد شد.

ربیعی همچنین با اشاره به اجرای طرح تکاپو در کشور، گفت: طرح تکاپو در برش استانی برای رشد اقتصادی و اشتغالزایی مورد توجه قرار گرفته و در هر استان رشته فعالیتهایی که بیشترین ظرفیت اشتغالزایی و تاثیر در توسعه منطقه دارند شناسایی شده و حمایتهای لازم به صورت هدفمند از آنان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در این طرح مسئولیت کمیته اجرایی در استانها به عهده استانداران است و کار به صورت پایلوت در استان سمنان آغاز و ظرفیتهای استان استحصال شده است.

به گفته ربیعی، طرح تکاپو در استانهای خراسان رضوی، کردستان و 8 استان دیگر به شکل پایلوت به اجرا درآمده و در آینده نزدیک برای عملیاتی کردن طرح‌های اشتغالزا تفاهم نامه‌ای میان وزارتخانه‌های کار و کشور به امضا خواهد رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای راه حل‌های عملی مشترک برای پیگری مسایل در حوزه اشتغال را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد:همدلی و همفکری مجلس با دولت برای حل مشکلات و چالشهای پیش رو به ویژه در زمینه اشتغال و بیکاری با اهمیت است و در این راه دو مسیر در پیش رو داریم؛ یکی مسیری که اقتصاددانان بر آن تاکید دارند و آن مسیر رشد است و بدون رشد پایدار، شغلها ناپایدار می شوند و دوم مسیر مداخله است.

ربیعی گفت: مقام معظم رهبری بر توسعه اشتغال از طریق بنگاههای کوچک تاکید داشتند که ما هم بر همین اساس سیاست " اشتغال بزرگ بنگاه کوچک" را به منظور تحرک بخشی به بازار کار دنبال و در حوزه‌هایی همچون کیف و کفش و لباس ورود کرده‌ایم.

ربیعی تاکید کرد: بر اساس برآوردها با یک درصد رشد می توان 100 هزار شغل در کشور ایجاد کرد و برای یک درصد رشد نیز به 60 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اعتبار مورد نیاز است.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهایی که در شستا از سبدهای مختلف مثل پتروشیمی، نفت و سیمان صورت گرفته و به قیمت روز محاسبه شده است، برای ایجاد یک شغل در این بخشها به 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مناسبترین ظرفیت کاری برای تحرک بخشی به اشتغال را بنگاههای کوچک و خرد دانست و با اشاره به ظرفیتهای مطلوبی که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد، ابراز امیدواری کرد: از این طریق فرصتهای جدید اشتغال در کشور به وجود آ‌ید.