:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

بازار آسیا همچنان اولویت نفت ایران است

مدیرعامل شرکت ملی نفت، آسیایی ها را بزرگترین مشتریان نفتی ایران دانست و گفت: بازار آسیا پس از لغو تحریمها همچنان اولویت ایران خواهد بود. همچنین تلاش می شود به مشتریان سنتی در اروپا نیز توجه شود.
کد خبر: ۵۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
1432100852308_192215_orig.jpg

خبر اقتصادی - رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه آخرین روز از هجدهمین کنفرانس نفت و گاز آسیا در کوالالامپور گفت: چین، ژاپن، کره جنوبی و هند پیش از تحریمهای ناعادلانه نیز یکی از مصرف کنندگان نفت خام ایران بوده اند و تهران همچنان به مشتریان آسیایی توجه دارد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش تولید نفت ایران از سه میلیون بشکه کنونی به سطح روزانه چهار میلیون بشکه که پیش از اعمال تحریمها تولید می شد، گفت: کشورهای آسیایی همچنان بزرگترین مشتریان نفتی ایران هستند و پیش از اعمال تحریم نیز از مصرف کنندگان عمده نفت، کشورهای آسیایی بودند.

معاون وزیر نفت درباره روابط نفتی ایران و مالزی و همکاری و سرمایه گذاری مشترک در این بخش نیز، گفت: مالزی پیش از اعمال تحریمها از اعضای کنسرسیوم یکی از فازهای پارس‌جنوبی بود، اما پس از اعمال تحریم، فعالیت خود را کمتر کرد و اکنون در سرمایه گذاری میدان گازی شاه دنیز سهم 15.5 درصدی استات اویل را خریداری کرد است و در آنجا شریک ایران است.

جوادی ادامه داد: ایران با دارا بودن بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان پس از رفع تحریمها می تواند با افزایش تولید تا چهار میلیون بشکه در روز ضمن حفظ ارتباطات تجاری با مشتریان سنتی، جایگاه خود در بازار آسیا را به دست آورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت، گفت: قاره آسیا به دلیل حضور دو مصرف کننده بزرگ که چین و هند هستند همیشه مورد توجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بوده و هجدهمین کنفرانس نفت و گاز آسیا در مالزی نیز با هدف نزدیک کردن ظرفیتهای موجود در آسیا و توانمندیهای جهان برگزار شده است.

وی گفت: ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت جهان و دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان، در دوران تحریم حضور کمرنگتری در بازار نفت داشت و تلاشها برای افزایش حضور پس از لغو تحریمها آغاز شده است.

به گفته معاون وزیر نفت، با توجه به برنامه ریزی دولت و وزارت نفت برای بازگشت به این بازار پس از لغو تحریم، حضور در کنفرانسها می تواند آغازی برای اعلام حضور دوباره و پررنگتر ایران در بازار نفت و گاز جهان باشد.

براساس اعلام وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت همزمان با برگزاری این کنفرانس، دیدارها و رایزنی هایی با شرکتهای مختلف نفتی انجام داد.

وی همچنین اعلام کرد که شرکتهای بزرگ نفتی حاضر در کنفرانس نفت و گاز آسیا در مالزی، علاقه مندی خود را برای گفتگو و مذاکره با نمایندگان نفتی ایران برای حضور در بخشهای نفت وگاز ایران اعلام کردند.

کنفرانس نفت و گاز آسیا برای 20 سال پیاپی جز دو سال برگزار شده و در مجموع برای 18 دوره فعالان و مقامهای ارشد کشورها و شرکتهای جهان در حوزه نفت و گاز را گردهم آورده است.