:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
مشکلات صنعت آی تی در گفت‎و‌گو با یک فعال این حوزه

از فرار مغزها و تحریم تا نرم افزارهای قفل شکسته

مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران مهاجرت گسترده نخبگان و متخصصان این حوزه از کشور است.
کد خبر: ۵۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
1431433527237_doran-0222.jpg

خبر اقتصادی - شرکت داده‌پردازان دوران، از سال 1378 کار خود را با هفت یا هشت نفر آغاز کرد؛ حوزه فعالیت این شرکت تولید نرم‌افزارهای پکیجی بود اما حالا به گروهی تبدیل شده است با سه شرکت زیرمجموعه که نزدیک به 250 کارمند متخصص دارد. شرکتی که مدیرعاملی آن بر عهده سید حسین ممقانی است. یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه دوران که در سال 1383 به عنوان مکمل شرکت مادر تاسیس شد. عمده فعالیت‌های شرکت نوآوران ارتباطات دوران از ابتدا تاکنون بر ارائه راهکارها و خدمات شبکه و امنیت اطلاعات متمرکز بوده است.

به گزارش ایسنا، گروه دوران، سومین شرکت خود با عنوان خبره‌پردازان دوران تاسیس کرده است. تمرکز این شرکت بر تولید محصولات مشتری‌مدار است. خبره‌پردازان بر اساس درخواست و نیازهای مشتریان نرم‌افزارها یا ابزارهای خاصی را برای پروژه‌های طرف قرارداد تولید و از آنها پشتیبانی می‌کند.

ممقانی در گفت‌و‌گو با سرویس بازار ایسنا با اشاره به مشکلات حوزه کاری‌اش تاکید کرد شرکتی که او در آن مسئولیت دارد سعی کرده است با ایجاد شرایط کاری مناسب نخبگان را جذب کند.

از فرار مغزها تا نبود کپی‌رایت

مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران گفت: صنعت آی‌تی در ایران آ‌ن‌گونه که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرد؛ نتیجه این امر بروز مشکلات ریز و درشتی است که در نهایت به مهاجرت گسترده خبرگان و متخصصان این حوزه منجر می‌شود. معضل فرارمغزها در بسیاری از بخش‌های علمی و اقتصادی کشور وجود دارد اما شاید در هیچ حوزه‌ای به اندازه آی‌تی گسترده نباشد.

وی ادامه داد: در ایران متخصصان بالنده‌ای در صنعت آی‌تی تربیت می‌شوند، ولی در شرایطی که حمایت لازم از این صنعت صورت نمی‌گیرد و مراکز علمی و تخصصی خارج از کشور نیز با آغوش باز این افراد را می‌پذیرند ‌آنها درست در زمانی که عرصه علم و اقتصاد کشور باید از آنها بهره‌مند شود، اقدام به مهاجرت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، صنعت آی‌تی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی و درآمد ارزی را تشکیل می‌دهد اما در ایران به دلیل وجود همین مشکلات جایگاه صنعت آی تی قابل قبول نیست.

ممقانی یکی دیگر از مشکلات بزرگ صنعت آی‌تی را نبود قوانین کافی و بازدارنده در حوزه کپی‌رایت دانست و افزود: بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی به ویژه آن شرکت‌هایی که جامعه هدف آنها مصرف‌کننده نهایی است از این امر ضررهای هنگفتی را متحمل می‌شوند که در مواردی به ورشکستگی آنها نیز منجر شده است؛ چرا که این شرکت‌ها با خرج سرمایه خود نرم‌افزاری را به صورت انبوه تولید می‌کنند ولی در ادامه به دلیل سرقت ایده یا کپی غیرقانونی نمی‌توانند اصل سرمایه خود را برگردانند یا سود لازم را از فروش محصولات خود به دست آورند.

وی البته گفت: این مشکلات برای شرکت‌هایی مانند دوران که مشتریان آنها سازمان‌ها و موسسه‌های بزرگ و معتبر دولتی یا خصوصی هستند کمتر رخ می‌دهد، چرا که چنین مجموعه‌هایی به خدمات پشتیبانی نیاز دارند و تلاش می‌کنند رابطه خود را با شرکت طراح یا واردکننده نرم‌افزار حفظ کنند.

مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران، با اشاره به توزیع نرم‌افزارهای غیراورجینال یا قفل‌شکسته در بازار ایران گفت: توزیع این‌گونه نرم‌افزارها به شرکت‌های واردکننده یا تولیدکننده‌ای که بازار هدف آنها مصرف‌کننده نهایی است ضربه زیاد و گاه جبران‌ناپذیری می‌زند ولی برای شرکت‌هایی که مشتریان آنها مجموعه‌های بزرگ هستند آسیب کمتری در پی دارد.

وی افزود: در مواردی کارمندان یک شرکت پس از آنکه مراحل حرفه‌ای شدن و رشد را طی کردند از مجموعه جدا می‌شوند و از ایده‌هایی که درون شرکت به ثمر رسیده است برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند، اما چنین اتفاقی در مجموعه دوران به صورت نادر رخ داده است.

مانعی به اسم تحریم

مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران، تحریم‌ها را یکی دیگر از معضلات مهم صنعت آی‌تی دانست و افزود: افراد در این حوزه برای پیشرفت به اطلاعات دقیق و به روز علمی نیاز دارند اما محدودیت‌هایی که برای انتقال اطلاعات به ایران وجود دارد مانع از دسترسی متخصصان آی‌تی به دانش روز می‌شود.

این فعال صنعت آی‌تی خاطر نشان کرد: تحریم‌ها همچنین مانع از دسترسی شرکت‌های تولیدکننده به بازارهای هدف خارجی شده‌اند؛ برای مثال گروه دوران تا پیش از تشدید تحریم‌ها برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه صادرات به آمریکا، اروپا و آسیا داشت ولی اکنون این موضوع متوقف شده است.

وی ادامه داد: وجود نا امنی در منطقه نیز یکی دیگر از مشکلات مربوط به صادرات است چرا که گروه دوران در حال ورود جدی به بازار عراق و اقلیم کردستان بود که با ظهور داعش در این کشور برنامه‌ها متوقف شد.

به گفته وی تحریم به عنوان عاملی در ورشکستگی تعدادی از شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه، در بیکاری متخصصان و مهاجرت آنها به خارج از کشور نقش داشته است.

برنامه‌های آتی توسعه گروه دوران

عضو ارشد گروه دوران در مورد فعالیت‌های این گروه توضیح داد: این گروه علاوه بر فعالیت در حوزه تولید محصولات و ارائه خدمات و راهکاری متنوع در زمینه شبکه، امنیت شبکه، VoIP، ERP و پورتال چند سالی است که وارد حوزه واردات نیز شده ‌است و نرم‌افزارها و سخت افزارهای اورجینال خارجی را با گارانتی و خدمات پس از فروش دوران عرضه می‌کند.

وی با اشاره به اجرای چندین پروژه مهم در سطح ملی توسط گروه دوران افزود: این گروه همچنین در زمینه تست نفوذ و ارزیابی امنیتی، پروژه‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف از جمله مالی و بانکی به انجام رسانده و طراحی پورتال تعدادی زیادی از شهرداری‌ها و شوراهای شهر کشور را نیز انجام داده است.

ممقانی، در مورد برنامه‌های آینده گروه دوران اضافه کرد: گسترش فعالیت در حوزه امنیت اطلاعات از جمله اقداماتی هستند که در برنامه کاری این گروه قرار دارند. همچنین با توجه به احتمال حذف یا کاهش تحریم‌ها، برنامه‌هایی برای از سرگیری صادرات تدوین شده است.

مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران با اشاره به دغدغه‌های این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: جذب و حفظ نیروهای متخصص داخلی، انجام اقدامات عام‌المنفعه و تجهیز رایگان یا ارزان‌قیمت موسسه‌های مردمی و خیریه و توجه به محیط‌زیست از جمله اقدامات گروه دوران برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است.