:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
یک کارشناس اقتصادی:

پرداخت یارانه ها موقتی و باید محدود شود، اقشار درآمدی جامعه فازبندی شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: سخنان رئیس جمهور مبنی بر موقتی بودن پرداخت یارانه های نقدی درست است چرا که یارانه ها تنها با هدف جبران افزایش قیمت های حامل انرژی و کمک به اقشار ضعیف جامعه پرداخت می شد.
کد خبر: ۵۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲


خبر اقتصادی - علی امامی اظهار داشت: نبود یک سیستم اطلاعاتی و عدم امکان شناسایی اقشار آسیب پذیر جامعه سبب شد تا در دولت قبل یارانه ها به صورت عمومی و به همه اقشار جامعه پرداخت شود.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: این روند در چند سال گذشته ادامه یافت و الان که دولت یازدهم با کمبود منابع روبرو است، بهتر است که ضمن شناسایی و فازبندی اقشار مختلف پرداخت یارانه ها را محدود کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت چون قطع یکباره پرداخت یارانه ها ممکن است سبب بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای اقشار کم درآمد جامعه شود، توقف پرداخت باید به صورت تدریجی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سیاست پرداخت یارانه سیاستی جبرانی بود لذا تا زمانی که دهک های پایین درآمدی جامعه نتوانند خود را با افزایش قیمت ها وفق دهند باید به آنها یارانه پرداخت شود.

امامی گفت: از آنجا که امکان شناسایی اقشار مختلف جامعه وجود ندارد بنابراین دولت باید در فاز اول همان 10 میلیون نفری که شناسایی کرده را از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف کند و در فازهای بعدی اقشار آسیب پذیر تحت پوشش سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی را در اولویت پرداخت قرار دهد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: هرچند حذف یارانه از جنبه های مختلف آسیب ها و مشکلاتی را برای دولت ایجاد می کند اما از آنجا که فشار درآمدی به دولت زیاد است بنابراین دولت چاره ای جز محدود کردن پرداخت یارانه ها ندارد. ضمن آنکه دولت باید در ابتدا پرداخت یارانه ها را محدود و بعد آسیب شناسی و روش های پرداخت را اصلاح کند.