:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳

وعده‌های صنعتی‌ها برای وداع با خام‌فروشی

آخرین خبرهای معدنی از وداع خام فروشی مواد معدنی تا سال آینده خبر می دهد که شاید بتوان تعرفه‌های جدید یا اخذ بهره مالکانه از معادن را توجیهی برای اجرایی شدن این سیاست عنوان کرد.
کد خبر: ۵۳۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
12240.jpg

خبر اقتصادی - چندی پیش وزیر صنعت معدن و تجارت وعده اتمام خام فروشی مواد معدنی را داد و گفت: با توجه به اینکه شرایط معادن در شرایط فعلی مناسب نیست برنامه های دولت تدبیر و امید در راستای اتمام خام فروشی بنا شده است.

به گزارش ایسنا، این درحالی است که طبق آمار گمرک در سال گذشته حدود ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تن سنگ آهن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار از معادن کشور استخراج و صادر شده است که در صورت تبدیل آن به فولاد بیش از ۵.۵ میلیارد دلار عاید کشور می شد.

اگر میانگین قیمت سنگ آهن را در همین بازه زمانی معادل 61 دلار در نظر بگیریم، بیش از یک میلیارد و 50 میلیون دلار از محل صادرات سنگ آهن بدست آمده است. این در حالی است که اگر همین میزان سنگ آهن در داخل کشور فرآوری می شد حجم زیادی از نیاز واردات فولاد کشور برطرف می شد.

فعالان صنعت فولاد معتقدند به ازای هر تن سنگ آهن می توان نصف واحد فولاد تولید کرد؛ بنابراین در صورت فرآوری 17 میلیون تن سنگ آهن صادراتی، بیش از 8.5 میلیون تن فولاد تولید می شد که با احتساب متوسط قیمت هر تن فولاد 600 تا 700 دلار بیش از 5.5 میلیارد دلار عاید کشور می شد.

مطابق آمار گمرک کل واردات فولاد در سال گذشته حدود چهار میلیون تن بوده است که بخش اعظم این واردات را ورق های فولادی به میزان دو میلیون و 520 هزار تن اختصاص داده است. بنا به گفته تولیدکنندگان فولاد مجبوریم برای ارزان ترین ورق های میلگرد فولادی وارداتی 500 دلار هزینه پرداخت کنیم.

در همین راستا مجتبی خسروتاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت - وضع عوارض بر صادرات مواد خام را از مهم ترین سیاست‌های صادراتی در سال جاری عنوان کرد و به ایسنا گفت: یکی از سیاست‌های صادراتی ما در سال جاری توسعه و تسهیل واردات موقت و صادرات مجدد است.

همچنین مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - گفت: با اجرایی شدن طرح ویژه وزارت صنعت در مورد تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن می توان امیدوار بود که در نیمه دوم سال 1395 خام فروشی سنگ آهن به طور کامل خاتمه یابد.

کرباسیان اظهار کرد که برای تعرفه کنسانتره سنگ آهن نیز اعمال تعرفه صفر پیشنهاد شده است تا میزان مصرف کنسانتره سنگ آهن متعادل شود.

بر این اساس،‌با وجود صادرات حدود 50 درصد سنگ آهن تولیدی، حدود 30 درصد از فولاد مصرفی کشور در سال های اخیر وارداتی بوده و این در حالی است که با فرآوری همان حجم سنگ آهن صادراتی، ام