:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳

معاون رییس جمهور: امسال باید 39 هزار میلیارد تومان به مردم یارانه نقدی بدهیم

معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: امسال 39 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‎شود.
کد خبر: ۵۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
1429604816569_ photo - hamid forootam-6.jpg

خبر اقتصادی - محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران استان با اشاره به ماده 1و3قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: طبق این قانون دولت مجاز شد نسبت به افزایش قیمت برخی از حامل های انر‍ژی و نزدیک شدن این قیمت ها به قیمت تمام شده اقدام کند.

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: در کنار افزایش قیمت ها بنا شد تا نیمی از این هزینه ها به خانوارها پرداخت شود و قسمتی از آن به حوزه سلامت تخصیص یابد و 30درصد از نیمه دوم نیز کمک به تولید و 20 درصد به خزانه واریز تا صرف طرح های عمرانی شود.

نوبخت بابیان اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها از سال 1389 اجراشد اما طبق برنامه محقق نشد تصریح کرد: دولت علاوه برکل پول بدست آمده از افزایش قیمت ها 5800 میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد و با برداشتن مبلغی از خزانه توانست یارانه را به مردم پرداخت کند.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 46 هزار ملیارد تومان به عنوان یارانه بین مردم تقسیم شد که 11هزار و300 میلیارد آن از خزانه بوده است.

نوبخت با بیان اینکه درسال گذشته 4800 میلیارد تومان از طرح هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت تخصیص یافت افزود: سال گذشته از مردم خواست تاکسانی که تمکن مالی دارند از دریافت یارانه انصراف دهند که دومیلیون و 400 هزار نفر داوطلبانه انصراف دادند.

نوبخت خاطرنشان کرد: کل پول ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی 32هزار میلیارد تومان است درحالی که باید 39هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین با اشاره به برگزاری همایش ملی دوروزه در چهارمحال و بختیاری افزود: امیدواریم جمع‌بندی این همایش ره توشه‌ای برای برنامه ششم توسعه باشد.

به گفته وی، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پنج برنامه توسعه‌ای در کشور اجرا شده است که آخرین آن برنامه پنجم توسعه بود و اکنون نیز برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفته است .

نوبخت به برنامه 20 ساله کشور اشاره کرد و گفت: 10 سال از این برنامه گذشته است اما هنوز به هدف مورد نظر دست نیافته‌ایم و برای 10 ساله دوم دو برنامه پنج ساله تهیه خواهد شد تا وضعیت مطلوب محقق شود.

ایران باید تا سال 1404 به کشوری توسعه یافته تبدیل شود

معاون رییس جمهور در همایش ملی «تدبیر در توسعه چهارمحال و بختیاری» اظهار کرد: تا سال 1404 ایران باید به کشوری توسعه یافته تبدیل شود و در جایگاه اول اقتصادی و توسعه‌ای قرار گیرد که هرچند تاکنون به هدف خود در این زمینه دست نیافته‌ایم ولی موجب نمی‌شود که در گذشته توقف کنیم.

نوبخت ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که برنامه ششم توسعه را از سال 1395 تا 1399 تهیه کنیم که رییس جمهور مسئولیت آن را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف برنامه توسعه‌ای کشور رسیدن به توسعه پایدار است افزود: دولت تدبیر و امید نیز روزی جای خود را به دولت بعد می‌دهد و آنچه که می‎ماند قضاوت مردم نسبت به ادوار گذشته است. به همین دلیل برنامه‌ریزی صحیح با هدف توسعه‌ای در دستور کار ما قرار گرفته است.

نوبخت گفت: سندی برای 20 سال آینده از سال 1384 تدوین شده که تک تک اسناد آنها به تایید مقام معظم رهبری رسیده است.

وی در جلسه شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری نیز برنامه ریزی صحیح را لازمه توسعه دانست و گفت: قانون برای دست یابی به این توسعه دو راهکار برنامه کوتاه مدت که همان بودجه سالیانه است و دیگری برنامه میان مدت که پنج ساله تدوین می شود پیش روی ما قرار داده است.

وی تاکیدکرد: اگر می خواهیم به معنای واقعی کلمه کشور را به توسعه برسانیم تحقق این مهم بدون توسعه تک تک استان های کشور محقق نخواهد شد بنابراین همه باید برای توسعه ملی دست در دست هم دهیم.

نوبخت با بیان اینکه توسعه ملی نیازمند فضا و بستر مناسب است از همدلی و همزبانی به عنوان فضای مورد نیاز برای توسعه کشور یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب به زیبایی فضای توسعه را برای همگان مشخص کردند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اگر همدلی و هم زبانی وجود نداشته باشد و مشاجره و دعوا بر امور حاکم باشد به طور قطع هیچ گونه پیشرفت و توسعه ای در هیچ یک از استان های ما محقق نخواهد شد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی در چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد

همچنین با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نخستین سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد.

محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران گفت: بس از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اولین ابلاغ تشکیل این سازمان در استان ها برای چهارمحال و بختیاری صادر شد.

وی جبران عقب ماندگی و شتاب بخشی به توسعه استان را هدف از راه اندازی این مرکز در این استان دانست.

وی افزود: ما برای جبران عدم توازن در این منطقه باید با سرعت بیشتر حرکت کنیم و به همین دلیل نیازمند نظارت و برنامه ریزی هستیم.

سخنگوی دولت با بیان این‌که تمام اختیارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کشور به شعب استانی داده شده است گفت: این سازمان نقش نظارتی در استان خواهد داشت و مشکلات و کمبودها را به مرکز گزارش خواهد داد.